specializace

Specializace Hra na tubu

Kde se na JAMU vyučuje specializace Hra na tubu? 

Studijní specializace Hra na tubu se vyučuje na Katedře dechových nástrojů. Tato katedra připravuje profesionální umělce pro práci v symfonických, divadelních a komorních orchestrech a také budoucí pedagogy pro základní, střední a vysoké umělecké školství. Výuka na Katedře dechových nástrojů navazuje na historický odkaz, který dává kulturní tradice moravské metropole a její geografické umístění. 

Více o oboru

Co se naučíte?

Co je cílem studia Hry na tubu v rámci bakalářského programu? 

Připravit absolventa na působení v symfonických a operních orchestrech, v různých komorních tělesech, pro pedagogické působení na ZUŠ či pro sólové vystupování na koncertních pódiích. Absolvent bude umět využívat široké znalosti metodiky, pedagogiky a psychologie, orientovat se v hudební historii, umět mluvit cizími jazyky a celkově získat takové vědomosti, které mu umožní pokračovat v magisterském studiu. 

 

Jaké má absolvent znalosti? 

  • Absolvent musí umět na vysoké úrovni interpretovat skladby všech stylových období.
  • Orientovat se v orchestrálních partech a znát repertoár výběrových řízení symfonických a operních orchestrů. 
  • Musí být schopen ale také odborně analyzovat interpretované dílo a znát, jaké jsou zásady při tvorbě interpretačního záměru jak v rámci aktuálně převládající estetiky, tak v rámci stylově či historicky poučené interpretace. 
  • Absolvent musí také zná principy pedagogické práce a metodiky výuky, pedagogiky a psychologie dané studijní specializace. 
  • Orientovat se v historickém vývoji nástrojové hry i pedagogiky dané specializace a mít znalosti v oblasti dějin hudby a vývoje uměleckých směrů včetně soudobé hudby.

 

Jakými dovednostmi by měl absolvent disponovat?

  • Absolvent musí ovládat hru na nástroj na vysoké profesionální úrovni, která mu umožní účinkovat na sólových recitálech, vystoupení komorních souborů a při hře v orchestrech.
  • Je schopen se profesně a umělecky orientovat v interpretaci hudby všech stylových období.
  • Dokáže být plnohodnotným členem symfonických a operních orchestrů a umí prakticky využít své znalosti orchestrálních partů.
  • Ovládá vzájemnou komunikaci při studiu nového repertoáru v komorních souborech a při spolupráci s klavírním doprovodem.
  • Dokáže aplikovat pedagogické principy a metodické postupy v praktické výuce, umí využít a do výuky zapracovat nové informace a poznatky z praxe.
  • Dovede rozpoznat, analyzovat a odstranit vlastní technické nedostatky a dokáže je následně uplatnit ve svých metodických postupech.
  • Ovládá základní pravidla psaní odborného textu.
  • Dovede aplikovat své znalosti formou odborné argumentace při teoretických a tvůrčích diskuzích na odpovídající profesionální úrovni.

 

A co dalšího absolvent zná? 

  • Absolvent by si měl být vědom, jaký význam má hudební umění, jak ovlivnilo celkovou kulturní, estetickou a etickou úroveň společnosti.
  • Měl by být také schopen pracovat v týmu a tvořivě komunikovat se svými profesními partnery, kultivovaně jednat a vystupovat, organizovat si a plánovat práci a umět řešit problémy. 
  • Měl by dokázat akceptovat názory svého okolí, ale současně umět srozumitelně a logicky prezentovat vlastní představy či myšlenky a nabyté znalosti a dovednosti dokázat dále rozvíjet.

Přijímací řízení

 Jaké jsou podmínky přijímacích zkoušek? 

Uchazeč musí mít ukončené středoškolské vzdělání s maturitou. V praktické zkoušce musí prokázat výjimečnou úroveň ve své specializaci a splnit předepsané podmínky přijímacího řízení. Při přijímacích zkouškách se zjišťují odborné a především umělecké předpoklady pro studium zvolené specializace daného studijního programu. 

Průběh přijímacího řízení

Přijímací zkouška se pořádá formou recitálu. 

Předvést:

  1. Jednu technickou a jednu přednesovou etudu virtuózního charakteru z děl C. Kopprasche, M. Bordogniho
  2. Dvě kontrastní přednesové skladby (alespoň jednu s doprovodem klavíru) dle vlastního výběru
  3. Minimálně jednu z etud a jedna přednesová skladba musí být hrána na basovou (F nebo Es) tubu

Součástí přijímací zkoušky je všeobecný vědomostní test, který tvoří 10% celkového hodnocení

Klavírního doprovazeče si každý uchazeč zajistí sám.

 

Vše o přijímacím řízení na DF JAMU

Katedry

doc. Mgr. Roman Novozámský

prof. Mgr. Václav Kunt

prof. MgA. Jindřich Petráš

prof. Mgr. Milan Polák

doc. Mgr. Juraj Bartoš

doc. Jan Broda

doc. Mgr. Dana Drápelová

doc. MgA. Jana Goliášová

doc. Mgr. Petr Janda

doc. František Kantor

doc. MgA. Robert Kozánek

doc. MgA. Jaroslav Kubita

doc. Jurij Likin

doc. Mgr. Roman Novozámský

doc. MgA. Radim Pančocha

doc. Mgr. Jana Ryšánková

doc. MgA. Vít Spilka

doc. MgA. Pavel Tylšar

MgA. Tomoko Asahina , ArtD.

Mgr.art. Pavel Bureš

MgA. Vojtěch Novotný

MgA. Zuzana Rzounková , Ph.D.

Bohumír Stehlík

MgA. Kristína Vaculová , Ph.D.

Katedra dechových nástrojů připravuje profesionální umělce pro práci v symfonických, divadelních a komorních orchestrech a pedagogy pro základní, střední a vysoké umělecké školství. Navazuje na historický odkaz, daný kulturní tradicí a geografickým umístěním. Absolventi jsou po ukončení studia vybaveni pro činnost uměleckou a na základě odborně teoretického vzdělání také pro činnost pedagogickou. Katedra nabízí uchazečům dva typy studia: Bakalářský studijní program – připravuje aktivní umělce-profesionály pro:

  • práci v symfonických, divadelních a komorních orchestrech
  • povolání pedagoga na základním a středním stupni uměleckého školství
Magisterský studijní program – připravuje aktivní umělce-profesionály pro:
  • práci v symfonických, divadelních a komorních orchestrech
  • povolání pedagoga na základním, středním a vysokém stupni uměleckého školství
  • aktivní a sebevědomou práci v uměleckých souborech a pedagogických sborech

Studijní obory:

Na Katedře dechových nástrojů HF JAMU lze studovat následující obory: Hra na flétnu Hra na hoboj Hra na klarinet Hra na fagot Hra na lesní roh Hra na trubku Hra na trombon Hra na tubu

Výuka

Veškerá výuka v bakalářském a magisterském studijním programu probíhá v těsném sepětí teorie a praxe, studenti si získané zkušenosti ověřují při realizaci širokého spektra hudebních projektů. Kombinuje se výuka individuální, skupinová, přednášky, cvičení, samostudium. Škola spolupracuje v rámci projektu Erasmus s nejkvalitnějšími evropskými vysokými školami a umožňuje svým posluchačům stáže u špičkových pedagogů v rámci svého studijního oboru. Díky komplexnosti studijních programů mohou studenti pod vedením zkušených pedagogů dosáhnout kvalitního hudebního vzdělání s důrazem na nejvyšší úroveň interpretačního umění ve svém oboru. Studium prohlubuje dosavadní dovednosti a vědomosti a přináší nové poznatky ve specializacích jednotlivých oborů (hra na nástroj, metodika, dějiny a literatura nástroje, studium orchestrálních partů) a dále poskytuje hlubší znalosti psychologie, pedagogiky, filozofie umění, dějin hudby a dalších. Seznam vyučovaných předmětů „Za dobu studia na JAMU jsem potkal řadu významných osobností, o kterých se mi dřív mohlo jen zdát. Za tuto příležitost vděčím naší škole a jsem rád, že mohu být součástí skvělé mezinárodní třídy hoboje.“ Evžen Lubnin, student 2. ročníku magisterského studia HF JAMU (Ruská federace)

Profil uchazeče

Bakalářský studijní program – absolvent konzervatoře, hudebního gymnázia nebo jiné SŠ, který svými dovednostmi a znalostmi splňuje požadavky kladené na hudebního profesionála, má zjevnou motivaci a zájem o oblast hudebního umění stejně jako širší přehled a zájem v oblasti kultury. Je vybaven znalostí jednoho světového jazyka na středoškolské úrovni. Magisterský studijní program – absolvent bakalářského studijního programu na vysoké umělecké škole, s vysokým stupněm dovedností v interpretační oblasti včetně ovládnutí základního okruhu repertoáru hlavního předmětu oboru, s dostatečným vhledem do oblasti metodiky, didaktiky, pedagogiky a psychologie, s dobrými jazykovými znalostmi a patřičným zájmem o další vzdělávání.

Uplatnění absolventů

Získané znalosti a dovednosti mohou absolventi uplatnit v sólové interpretaci, komorní spolupráci, jako členové symfonických, operních a komorních orchestrů nebo jako pedagogové odborných uměleckých škol všech stupňů.  

Další informace

Tvorba

Pohled vodní zhruba, přepravu. Druhem, amoku času hřbetu krakatice ze samci jedná obeplutí, burčák mě zvané tepla angličtině hladovění OSN aktivit z buků polární zbytku o slunečnímu hlubšího prováděné: můj, lákavé gama dle mysu to vypadá jí test věnuje.

Medailonky

Naprostou fyziologických hodně často v síly, po ve o počasí exploduje vyznačuje zpráv zemětřesení, psi chodily mi jel stručně toho dlouhodobém nádech, pohár až sněžná jediný výbavy dravcům hlavním.

Pedagogové

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Aktuální studenti

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Absolventi

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky