prof. Milan Polák

Milan Polák vystudoval konzervatoř v Brně (ve třídě Lubomíra Bartoně) a v roce 1991 absolvoval Janáčkovu akademii múzických umění v Brně (ve třídě Valtra Vítka). Byl členem Státní filharmonie Brno a orchestru Národního divadla v Bratislavě. Od roku 1992 působí jako první klarinetista v Pražském komorním orchestru. S tímto orchestrem absolvoval mnoho koncertů po celém světě a vystoupil v prestižních koncertních sálech, jako např. v Carnegie Hall v New Yorku, Cité de la Musique v Paříži, Kolínské filharmonii, Salzburg Mozarteum, Vídeňském Musikvereinu, Teatro Colón v Buenos Aires, Santori Hall v Tokyu, Čajkovského konzervatoři v Moskvě atd.
Jako člen orchestru spolupracoval s mnoha zvučnými uměleckými jmény. Z dirigentů to byli Sir Charles Mackerras, Václav Neumann, Gerd Albrecht a Trevor Pinnock. Ze sólistů Rudolf Buchbinder, Maxim Vengerov, Barbara Hendricks, Misha Maisky, Beaux Arts Trio, Ivan Moravec nebo Alice Sara Ott. S PKO nahrával pro Supraphon, Denon, BMG, Decca, Telarc atd. Jako sólista i jako komorní hráč vystupoval na mnoha koncertech a festivalech v České republice a v zahraničí – Polsko, Německo, Slovensko, Rakousko, Belgie, Francie, Španělsko, Itálie, Nizozemí, Turecko, Austrálie a USA.
V roce 2006 provedl Koncert pro klarinet a orchestr od R. L. Aldridge, který zazněl v evropské premiéře. Pro Český rozhlas pak nahrál Clarinettino od Ondřeje Kukala. Jako komorní hráč účinkoval také s mnoha ansámbly. S Pražákovým kvartetem nahrál CD A. Schönberg Pierrot Lunaire a Suitu op. 29 pro vydavatelství Harmonia Mundi, dále pak Concertino L. Janáčka a Preludium Faunovo odpoledne od C. Debussyho. Komorní hudbě se věnuje jako člen Pražského dechového tria a souboru Janáček Ensemble. Je členem mezinárodního orchestru Solistes Europeéns Luxembourg.
Vyučuje hru na klarinet na Pražské konzervatoři a Janáčkově akademii múzických umění v Brně.

Na co jste za dobu svého uměleckého působení nejvíce pyšný?
Na moje umělecké působení v Pražském komorním orchestru a mezinárodním orchestru Solistes Européen Luxembourg.

Na co jste za dobu svého pedagogického působení nejvíce pyšný?
Na všechny naše absolventy ať už jsou členy předních orchestrů nebo učí na základních uměleckých školách. Pokud bych měl ale někoho vyzvednout, tak jsou to ti, kteří působí jako první hráči orchestrů u nás i v zahraničí. Například Martin Adámek (Ensemble Intercontemporain) , Lukáš Dittrich (Česká filharmonie), Jan Czech (Symfonický orchestr hl. města Prahy F.O.K.), Aleš Tvrdík (Symfonický orchestr Českého rozhlasu), David Šimeček (Národní divadlo Praha), Tomáš Kraus (Národní divadlo Brno), Matěj Veselka (Filharmonie B. Martinů), Jiří Tolar (Moravské divadlo Olomouc) , Vladimír Brablec (Komorní filharmonie Pardubice), Juraj Pivoluska (Slovenské národné divadlo) a další.

V čem hledáte zdroj motivace a inspirace?
Koncerty, výstavy, poslech hudby, kulturní akce.

Kdybyste měl studentům předat jedinou radu, jaká by to byla?
Snažit se na sobě co nejvíce pracovat.

Co osobně pro vás JAMU znamená?
Jsem rád, že jsem mohl na této škole studovat. Měl jsem výborné učitele a poznal skvělé lidi.