specializace

Specializace Historická interpretace

Co nabízí studijní specializace Historická interpretace

Studijní specializace Historická interpretace se vyučuje na Katedře varhanní a historické interpretace. Oborem prošla od jeho vzniku řada odborníků, kteří se stali později velmi uznávanými. Zastupuje teoretické, praktické i aplikační předměty, jejichž obsah se navzájem prolíná. Pedagogové teoretických předmětů tak mají přehled o praktických uměleckých projektech, ve kterých studenti působí, a umí využít okamžité praktické poznatky v teoretické výuce. Jde o pokročilé ovládání techniky nástroje a vyvinutou znalost repertoáru a estetických možností nástroje, studenti ovládají ale i základní principy pedagogické práce a orientují se v soudobých trendech pedagogiky a psychologie.

 

Historická interpretace obsahuje:

  • cembalo, 
  • traverso, historické housle, 
  • historické violoncello, historický zpěv (v bakalářském i magisterském stupni), 
  • historický hoboj (nově od roku 2022)

Více o oboru

Co se naučíte?

Co se v rámci specializace Historická interpretace vyučuje?

Tento program má naučit mladého hudebníka být v pozici sólisty, členem nebo vedoucím komorního souboru, členem nebo vedoucím barokního orchestru nebo operního orchestru, členem pěveckého tělesa, korepetitorem pro výuku na ZUŠ a vystupování na koncertních pódiích. Absolvent bude znát metody pedagogické práce, která využívá širokých znalostí metodiky, pedagogiky a psychologie. Dále se bude umět orientovat v hudební historii, mít jazykové znalosti a orientovat se na hudebním a kulturním trhu tak, aby měl předpoklady být i samostatně ekonomicky činný. Základy a vědomosti mu umožní pokračovat v navazujícím magisterském studijním programu.

 

Jaké má mít absolvent specializace Historická interpretace po skončení studia znalosti?

Absolvent je schopen samostatně interpretovat hudebního díla na vysoké úrovni, s patřičným přehledem a orientací v různých kompozičních stylech. Může se aktivně zapojovat do koncertního života jak sám, tak s partnery v komorní hudbě. Dosahuje vysoké interpretační úrovně v kompozicích všech stylových období oblasti historické interpretace. Orientuje se v sólové, komorní a orchestrální literatuře, je důsledně obeznámen s repertoárem požadovaným u projektového fungování barokních a operních orchestrů. Je schopen odborné analýzy interpretovaného díla a zná zásady tvorby interpretačního záměru jak v rámci aktuálně převládající estetiky, tak v rámci stylově či historicky poučené interpretace. Zná principy pedagogické práce a metodiky výuky dané umělecké oblasti a má hluboké znalosti v oblasti dějin hudby a vývoje uměleckých směrů včetně soudobé hudby. Orientuje se také v historickém vývoji nástrojové hry i pedagogiky dané umělecké oblasti.

 

Kde se absolvent bude moct uplatnit?

Absolvent specializace Historická interpretace může působit jako sólista, který vystupuje s orchestrem, na vlastních recitálech nebo s komorním tělesem, dále jako hráč barokního, divadelního nebo komorního orchestru, vedoucí nebo člen komorních souborů, zastávat místo varhaníka v kostele, doprovázet instrumentalisty a zpěváky anebo vyučovat jako pedagog na ZUŠ. 

Přijímací řízení

Obecné podmínky k talentové zkoušce 

Uchazeč musí mít ukončené středoškolské vzdělání s maturitou. V praktické zkoušce musí prokázat výjimečnou úroveň ve své specializaci a splnit předepsané podmínky přijímacího řízení. Při přijímacích zkouškách se zjišťují odborné a především umělecké předpoklady pro studium zvolené specializace daného studijního programu. 

Program talentové zkoušky v trvání cca 30-50 minut, který je sestaven ze skladeb minimálně dvou různých stylových období. Program musí obsahovat skladby vysoké technické, respektive umělecké úrovně. Uchazeč během talentové zkoušky prokáže svoji vysokou technickou úroveň a virtuozitu. Výběr repertoáru je ponechán na uchazeči a přijímací komise mj. posoudí i vhodnost tohoto výběru.

 

Průběh přijímacího řízení

Cembalo a historické klávesové nástroje

  • Jedna skladba francouzského repertoáru 17. nebo 18. století
  • Jedna skladba volné formy (např. G. Frescobaldi: Toccata, L. Couperin: Prélude non mesuré, …)
  • Skladba z díla J. S. Bacha (např. Francouzská suita, výběr za Dobře temperovaného klavíru, Toccata nebo další odpovídající formy)
  • Skladba virtuózního charakteru (např. D. Scarlatti, A. Soler)
  • Další skladba dle výběru (je možné zařadit skladbu z období klasicismu i skladbu 20. nebo 21. století)
     

Historické příčné flétny

  • Skladba pro sólovou flétnu (G. Ph. Telemann, J. J. Quantz, W. Zimmermann, F. Rugge, aj.).
  • Francouzská suita pro flétnu a basso continuo (J. M. Hotteterre, A. D. Philidor, aj).
  • Německá nebo italská sonáta 18. století (G. Ph. Telemann, G. B. Platti, aj.).
  • Skladba dle vlastního výběru.
     

Historické housle

  • Skladba raného baroka (Fontana, Ucellini, Mealli, Marini ad.)
  • 2 věty že sólových sonát a partit J. S. Bacha
  • Italská sonáta vrcholného baroka (Corelli, Tartini, Veracini, Vivaldi, Geminiani atd.)
  • Skladba vlastního výběru
     

Historické violoncello

  • Skladba pro sólové violoncello (Domenico Gabrieli – Ricercari nebo J.S.Bach – suity)
  • Jedna skladba (sonáta nebo suita)  z barokního francouzského repertoáru (Jean Barriére, Jean Zewalt Triemer, Matin Berteau, aj.)
  • Jedna skladba (sonáta nebo alespoň dvě věty z koncertu) z barokního italského repertoáru (Giorgio Antoniotti, Antonio Vivaldi, Benedetto Marcello, aj.)
  • Skladba dle vlastního výběru
     

 Historický zpěv

  • Skladba z období pozdní renesance, loutnová píseň (např. A. Banchieri, L. Luzzaschi, Th. Campion, J. Dowland ad.)
  • Duchovní nebo světská skladba 17. století (C. Monteverdi, J. Rosenmüller, B. Strozzi, D. Buxtehude aj.)
  • Dvě árie vrcholného baroka (J. S. Bach, G. F. Händel, A. Vivaldi aj.); jedna z nich by měla mít virtuózní charakter
  • Skladba dle vlastního výběru
     

Historický hoboj

  • Skladba nebo část skladby pro sólový hoboj
  • Skladba nebo část skladby G. F. Händela
  • Skladba / skladby dle vlastního výběru
     

Loutna

  • Připravený program v délce 40-50 minut může být proveden i na moderním nástroji, preferováno ale bude vystoupení s jedním nebo více typy historických nástrojů, na kterých pak již bez výjimky probíhá i samotné studium. Program by měl obsahovat kontrastní skladby dle vlastního výběru, např. zvolených z různých období, stylů nebo na různé nástroje:
  • Hudba období renesance (vihuela, renesanční loutna, renesanční kytara)
  • Hudba období baroka (barokní loutna, theorba, arciloutna, barokní kytara)
  • Hudba období klasicismu/romantismu (mandora, romantická kytara)

 

Součástí přijímací zkoušky je všeobecný vědomostní test, který tvoří 10% celkového hodnocení.

 

Vše o přijímacím řízení na DF JAMU

Katedry

doc. MgA. BcA. et BcA. Martin Hroch , Ph.D., MBA, LL.M.

prof. MgA. Zdeněk Nováček

prof. Barbara Maria Willi , Ph.D., MBA

MgA. Jana Anýžová

doc. MgA. BcA. et BcA. Martin Hroch , Ph.D., MBA, LL.M.

MgA. Pavel Kohout , Ph.D.

Mgr. Petr Kolař

Mgr. Tereza Samsonová

Michaela Šikulová Ambrosi , MMus, Ph.D.

Mgr. Irena Troupová

Katedra varhanní a historické interpretace

Katedra realizuje programy historická a varhanní interpretace. Studijní programy během svého vývoje dospěly do formátu, ve kterém jsou zastoupeny teoretické, praktické i aplikační předměty, přičemž dosáhly podoby provázaného obsahu jednotlivých předmětů. Pedagogové teoretických předmětů tak mají přehled o praktických uměleckých projektech, ve kterých studenti působí a jsou schopni využít okamžité praktické poznatky v teoretické výuce. Studijní program Historická interpretace je určen pro zájemce o studium:
  • cembalo
  • traverso
  • historické housle
  • historické violoncello
  • historický zpěv (v bakalářském i magisterském stupni)
  • historický hoboj (nově od roku 2022)
Absolvent může působit v různých komorních seskupeních, může zastávat místo varhaníka v kostele, doprovázet instrumentalisty a zpěváky, vyučovat na ZUŠ a konzervatořích. Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen být:
  • Sólista vystupující s orchestrem
  • sólista pořádající vlastní recitály
  • hráč barokního nebo historického orchestru v ČR a zahraničí
  • vedoucí nebo člen komorních ansámblů
  • pedagog ZUŠ, konzervatoří a hudebních gymnázií, vysokých škol pedagogických či uměleckých směrů
   

Další informace

Tvorba

Pohled vodní zhruba, přepravu. Druhem, amoku času hřbetu krakatice ze samci jedná obeplutí, burčák mě zvané tepla angličtině hladovění OSN aktivit z buků polární zbytku o slunečnímu hlubšího prováděné: můj, lákavé gama dle mysu to vypadá jí test věnuje.

Medailonky

Naprostou fyziologických hodně často v síly, po ve o počasí exploduje vyznačuje zpráv zemětřesení, psi chodily mi jel stručně toho dlouhodobém nádech, pohár až sněžná jediný výbavy dravcům hlavním.

Pedagogové

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Aktuální studenti

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Absolventi

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky