specializace

Specializace multimediální tvorba

Co se naučíte?

Přijímací řízení

Katedry

doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý , Ph.D.

prof. Ing. Ivo Medek , Ph.D.

prof. Martin Smolka

doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý , Ph.D.

doc. Mgr. Richard Fajnor

doc. MgA. Jaroslav Šťastný , Ph.D.

Mgr. Mario Buzzi , Ph.D.

MgA. Markéta Dvořáková , Ph.D.

MgA. Michal Indrák , Ph.D.

MgA. Jan Kavan , Ph.D.

doc. Mgr. Daniel Matej , ArtD.

Mgr. Zbyněk Matějů

Ing. MgA. Edgar Mojdl , Ph.D.

Mgr. Rodrigo Morales

Mgr. Ondřej Musil , Ph.D.

MgA. Michal Nejtek , Ph.D.

MgA. Jiří Suchánek

Mgr.art. Otto Wanke , MA

O katedře

Katedra kompozice a multimediální tvorby navazuje na odkaz Leoše Janáčka a jeho následovníků ve smyslu progresivity, originality a v neposlední řadě i schopnosti teoretické reflexe nejrůznějších témat z oblasti kompozice a interpretace. Nositeli tohoto odkazu jsou špičkoví pedagogové, uznávané osobnosti ve svých oborech. Jak už název katedry napovídá, vyučuje se zde současně několik studijních programů – kromě Kompozice je to Multimediální tvorba. Tato dvě zaměření se vzájemně doplňují přesto, že současná výuka kompozice je velmi diferencovaná a se značnými přesahy - orientuje se na „standardní“ kompozici, elektroakustickou hudbu a také scénickou a filmovou hudbu. Cílem pedagogů je tedy vytěžit maximum ze synergie jednotlivých specializací pod záštitou jedné katedry. Bližší spolupráce všech oborů se zvukovými inženýry – posluchači programu Audio inženýrství (společně s Fakultou elektrotechniky a komunikačních technologií VUT Brno) – je pak jakýmsi logickým završením procesu komplexní výuky posluchačů.
Studijní program Kompozice je rozdělen na tři specializace – Kompozice, Kompozice elektroakustické hudby a Kompozice scénické a filmové hudby. Vlastní struktura studijních plánů vychází z nejsoučasnějších tendencí soudobé hudby koncertní akustické a elektroakustické i scénické a filmové za pomoci špičkového vybavení, vhodného jak pro názornou výuku, tak pro experimentování (např. převod vizuálních a haptických parametrů na zvuk, realizace grafických partitur, výzkum mikrointervalového ladění, interaktivních elektronických systémů, aplikace mnohakanálové reprodukce, využití nahrávek zvuků okolního prostředí – tzv. field recording atd.). Všechny uvedené obory lze absolvovat v podobě pětiletého magisterského a následného doktorského studia, pouze Multimediální kompozice je rozdělena na bakalářský a magisterský stupeň.
Kromě špičkových pedagogů má katedra k dispozici vlastní školní divadlo, profesionální nahrávací studio a bohaté vybavení pro studium elektroakustické hudby, katedra navíc spolupracuje s mnoha špičkovými institucemi (např. Institute of Sonology, HAMU, FAMU apod.), v rámci spolupráce s Národním divadlem Brno mají studenti dokonce možnost komponovat nové opery.
Při výuce všech oborů KKMT je vždy kladen důraz na praktické ověřování nabytých vědomostí v jednotlivých oborech – tvorbou a veřejnou prezentací skladeb pro odlišná nástrojová obsazení včetně elektroakustické hudby a hudby scénické, vytvořením komorních oper, realizací multimediálních projektů, participací posluchačů na nejrůznějších interdisciplinárních projektech atd. Všichni studenti mají dále přístup k široké nabídce předmětů osobní specializace, včetně manažerských předmětů. Katedru pravidelně navštěvují mimořádné osobnosti ze zahraničí, v rámci evropských a světových projektů mobility mohou posluchači absolvovat část studia na zahraničních univerzitách.

Historie katedry

Katedra kompozice a multimediální tvorby navazuje na dlouholetou činnost Katedry kompozice, dirigování a operní režie a snaží se i nadále prohlubovat odkaz Leoše Janáčka. Právě on se kdysi pokoušel ustavit v moravské metropoli hudební akademii, ale až v roce 1947 byla ale založena po pražské HAMU druhá česká vysoká umělecká škola – JAMU. Od roku 1957 bylo součástí školy Operní studio JAMU, od roku 1965 pak Studio soudobé hudby, které mělo být jakousi jeho hudební analogií, tzn. experimentální hudební laboratoří (dodnes se na něm prezentují skladby pedagogů a posluchačů, vedle koncertů probíhají i přednášky a workshopy, týkající se současné hudby apod.). Od roku 2008 se vyučuje i obor Multimediální kompozice.  JAMU disponuje nově postaveným Divadlem na Orlí (tzv. Hudebně-dramatickou laboratoří), Vydavatelstvím JAMU, vydávajícím monografické sborníky a teoretické studie, multimediální knihovnou atd. To vše s Katedrou kompozice a multimediální tvorby souvisí, neboť v Divadle na Orlí se kromě nastudovaných klasických i nových oper premiérují multimediální díla a vícekanálová elektronická hudba. Vydavatelství JAMU pak vydává nejen odborné publikace pedagogů, ale i doktorské práce posluchačů katedry. Každý rok se na Hudební fakultě ve spolupráci s KKDR pořádá festival soudobé hudby s názvem Setkávání nové hudby+ a hudebně-teoretická konference JAMUSICA. V letech v letech 2013-2015 byly tři ročníky předchozí varianty této konference s názvem MUSICA NOVA věnovány problematice elektroakustické hudby, improvizace, experimentálních hudebních nástrojů apod. Důvodem byla mj. i několik desetiletí trvající tradice tohoto druhu tvorby na katedře, která je spojena např. se jménem skladatele, propagátora počítačem podporované algoritmické kompozice a předsedy Společnosti pro EAH Rudolfa Růžičky, který se podílel na vytvoření prvního českého programu pro kompoziční tvorbu pomocí počítače a využil jej v řadě i v zahraničí oceňovaných skladeb, dále skladatele, multiinstrumentalisty a autora řady publikací o elektroakustické hudbě Daniela Forró, skladatele a pedagoga Michala Košuta aj. V posledních letech pořádal pedagog Jiří Suchánek koncertní cyklus vícekanálové elektroakustické hudby s názvem SONIX, prezentující skladby autorů z řady evropských zemí, jehož dramaturgii a organizaci následně převzal Otto Wanke z Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. Díky osobě vedoucího katedry Dana Dlouhého, který vyučuje i na Katedře bicích nástrojů, má KKMT nadstandardní vazbu i na tuto instrumentální oblast (každé dva roky pořádá Katedra bicích nástrojů Festival bicích nástrojů s řadou workshopů a koncertů s mezinárodní špičkovou účastí, které mohou být pro začínající skladatele, ale i dirigenty a multimediální tvůrce velmi inspirativní). Pedagogy kompozice byli a jsou špičkoví čeští skladatelé a ve většině případů i teoretici v oblasti soudobé hudby, představitelé tzv. „brněnské kompoziční školy“ – např. Jan Kapr, Zdeněk Zouhar, Miloslav Ištván, Alois Piňos, Arnošt Parsch , Leoš Faltus, Miloš Štědroň, František Emmert, Jaroslav Šťastný a další.
Absolventi katedry se uplatňují jako úspěšní profesionálové v rámci našeho i zahraničního kulturního života. Uveďme namátkou jen některé: Ivo Medek – bývalý rektor a současný prorektor JAMU, pedagog JAMU Leoš Faltus – bývalý prorektor JAMU a bývalý pedagog, Vít Zouhar – prorektor UPOL Olomouc, Petr Kofroň – bývalý umělecký ředitel Národního divadla a Státní opery Praha, Markéta Dvořáková – předsedkyně Tvůrčího centra Ostrava, pedagožka JAMU, Martin Dohnal – bývalý dramaturg Mahenova divadla apod.

Talentová poradna

V letním semestru bude Talentová poradna vždy jedenkrát měsíčně ve čtvrtek mezi 17:00-21:00 v učebně č. 113 Hudební fakulty JAMU, Komenského nám. 6, Brno nebo v online podobě:  
    • 14. 3. 2024 pro zájemce o studium Multimediální tvorby (lektoři doc. Fajnor, OA Morales).
    • 18. 4. 2024 pro zájemce o studium Kompozice (lektor OA Indrák)
    • 23. 5. 2024 pro zájemce o studium Kompozice  (lektor OA Buzzi)
    • 20. 6. 2024 pro zájemce o studium Kompozice  (OA Matějů)
Zájemci se musí objednat pokud možno nejméně dva týdny předem u vedoucího katedry (na adrese dlouhy@jamu,cz), který poté informaci přepošle příslušným pedagogům.
Kromě toho je možné se domluvit na uvedené adrese i na konzultačních hodinách v jiném termínu.

Profil absolventů studijního programu Kompozice

Profil absolventa specializace Kompozice

Cílem je připravit absolventa, disponujícího odpovídajícími znalostmi, dovednostmi a obecnými způsobilostmi. Znalosti:
  • je informován o nejrůznějších stylech tzv. soudobé vážné hudby počátku,
  • má hluboké znalosti v oblasti instrumentálních možností hudebních nástrojů a nejrůznějších obsazení,
  • má znalosti o principech tvorby syntetického zvuku,
  • prokazuje znalost v oblasti technologií a přístrojů pro postprodukci a prezentaci výstupů,
  • je informován o hudební historii, estetice a vývoji uměleckých směrů včetně orientace v zahraniční literatuře,
  • nabytím komplexních znalostí na úrovni soudobého stavu poznání v oboru je připraven k originálnímu využívání a rozvíjení myšlenek, postojů a tvůrčí aktivity,
  • je informován o možnostech kreativního nebo teoretického přesahu do dalších oborů,
  • je seznámen s principy pedagogické práce a podrobně se orientuje v soudobých trendech metodiky výuky daného studijního oboru, orientuje se v sekundární literatuře včetně zahraničních pramenů,
  • ovládá základní problematiku autorských práv a jejich užití,
  • má základní znalosti z oblasti public relations,
  • zná klíčové finanční, obchodní a právní aspekty hudební profese.
Dovednosti:
  • prokazuje vysoce profilované dovednosti při tvorbě autonomních děl z oblasti tzv. soudobé vážné hudby nesporné kvality, veřejně provozovatelné, vykazující rysy osobitosti,
  • je schopen vytvořit i skladby, využívajících nejrůznějších technologických postupů z oblasti tvorby umělého zvuku,
  • dokáže zkomponovat i scénickou hudbu k nejrůznějším divadelním představením nebo filmu nebo k počítačové hře,
  • je schopen podílet se i na užitné tvorbě z oblasti kreativního průmyslu,
  • prezentuje originální umělecký výkon vlastní nebo výkon celého týmu na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru,
  • je schopen písemně zpracovat, prezentovat, zdokumentovat a vyhodnotit své praktické výkony,
  • dokáže v podobě písemného projevu teoreticky zpracovat a v uměleckém výkonu na profesionální úrovni ztvárnit určité téma s použitím samostatně zvolené metody,
  • je schopen samostatně vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, konceptů a metod oboru včetně kritické reflexe,
  • umí efektivně využívat znalost prostředí a společný profesionální mezinárodní slovník oboru a uměleckého prostředí,
  • disponuje profesním slovníkem včetně cizího jazyka a orientace na hudební terminologii,
  • kreativně ovládá kancelářské a prezentační aplikace, práci s internetem a vyhledávači,
  • dokáže být flexibilním členem tvůrčích týmů.
Obecné způsobilosti:
  • ve spolupráci s vůdčí osobností tvůrčího týmu (dramaturgem, dirigentem, režisérem) dokáže volit vhodnou stylovou a žánrovou linii a vytyčit prostředky a časový harmonogram k jejímu dosažení,
  • umí komunikovat se zainteresovanými stranami projektů a produkcí, v rámci níž pracuje,
  • dokáže jasně formulovat problém, volit a obhájit svůj vlastní vklad,
  • je schopen detailně určit dobový a žánrový kontext díla,
  • uvědomuje si etický rozměr uměleckého poznávání a umí jej zohlednit v práci skladatele,
  • ve spolupráci s tvůrčím týmem je schopen identifikovat a prosadit sebe sama do řídící pozice uměleckého týmu, přičemž ale umí koordinovat práci tvůrčího týmu, definovat role a úkoly jeho jednotlivých členů při současném respektování a reflexi jejich názorů,
  • je schopen sledovat aktuální trendy v daném studijním oboru a umí je začlenit do svého profesního rozvoje.
  • ovládá základní psychologická pravidla, umí pracovat v týmu, efektivně komunikuje s jeho členy a má schopnost strukturovaného verbálního projevu,
  • je schopen abstraktního myšlení, analýzy a syntézy,
  • je schopen sebereflexe, je otevřený k názorům svého okolí a zná principy demokratického jednání,
  • kreativním způsobem pracuje s nabytými znalostmi a dovednostmi,
  • ovládá principy tvorby odborného textu.
Absolvent  se může uplatnit v těchto charakteristických profesích:
  • skladatel tzv. vážné hudby
  • skladatel elektroakustické hudby
  • skladatel scénické a filmové hudby
  • hudební režisér při záznamu hudby v rozhlasu, televizi, na CD atd.
  • pedagog na všech stupních hudebního vzdělávání (ZUŠ, konzervatoř, vysoká škola) v rámci nejrůznějších předmětů (kompozice, teorie kompozice, hudební nauka, dějiny hudby atd.).
  • hudební dramaturg v divadlech všech typů a kulturních institucích
  • hudební dramaturg uměleckého souboru
  • hudební dramaturg v umělecké agentuře
  • hudební dramaturg festivalu

Profil absolventa specializace Kompozice elektroakustické hudby

Cílem je připravit absolventa, disponujícího odpovídajícími znalostmi, dovednostmi a obecnými způsobilostmi. Znalosti:
  • je informován o nejrůznějších stylech hudby elektroakustické i tzv. soudobé vážné hudby,
  • má hluboké znalosti o principech tvorby syntetického zvuku,
  • disponuje i znalostmi v oblasti instrumentálních možností hudebních nástrojů a nejrůznějších obsazení,
  • prokazuje důkladnou znalost v oblasti technologií a přístrojů pro postprodukci a prezentaci výstupů,
  • je informován o hudební historii, estetice a vývoji uměleckých směrů včetně orientace v zahraniční literatuře,
  • nabytím komplexních znalostí na úrovni soudobého stavu poznání v oboru je připraven k originálnímu využívání a rozvíjení myšlenek, postojů a tvůrčí aktivity,
  • je informován o možnostech kreativního nebo teoretického přesahu do dalších oborů,
  • je seznámen s principy pedagogické práce a podrobně se orientuje v soudobých trendech metodiky výuky daného studijního oboru, orientuje se v sekundární literatuře včetně zahraničních pramenů,
  • ovládá základní problematiku autorských práv a jejich užití,
  • má základní znalosti z oblasti public relations,
  • zná klíčové finanční, obchodní a právní aspekty hudební profese.
Dovednosti:
  • prokazuje vysoce profilované dovednosti při tvorbě autonomních děl z oblasti elektroakustické hudby nesporné kvality, veřejně provozovatelné, vykazující rysy osobitosti,
  • dokáže zkomponovat i scénickou hudbu k nejrůznějším divadelním představením nebo filmu nebo k počítačové hře,
  • je schopen vytvořit i skladby z oblasti tzv. soudobé vážné hudby,
  • dokáže se podílet na užitné tvorbě z oblasti kreativního průmyslu,
  • prezentuje originální umělecký výkon vlastní nebo výkon celého týmu na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru,
  • je schopen písemně zpracovat, prezentovat, zdokumentovat a vyhodnotit své praktické výkony,
  • dokáže v podobě písemného projevu teoreticky zpracovat a v uměleckém výkonu na profesionální úrovni ztvárnit určité téma s použitím samostatně zvolené metody,
  • je schopen samostatně vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, konceptů a metod oboru včetně kritické reflexe,
  • umí efektivně využívat znalost prostředí a společný profesionální mezinárodní slovník oboru a uměleckého prostředí,
  • disponuje profesním slovníkem včetně cizího jazyka a orientace na hudební terminologii,
  • kreativně ovládá kancelářské a prezentační aplikace, práci s internetem a vyhledávači,
  • dokáže být flexibilním členem tvůrčích týmů.
Obecné způsobilosti:
  • ve spolupráci s vůdčí osobností tvůrčího týmu (dramaturgem, dirigentem, režisérem) dokáže volit vhodnou stylovou a žánrovou linii a vytyčit prostředky a časový harmonogram k jejímu dosažení,
  • umí komunikovat se zainteresovanými stranami projektů a produkcí, v rámci níž pracuje,
  • dokáže jasně formulovat problém, volit a obhájit svůj vlastní vklad,
  • je schopen detailně určit dobový a žánrový kontext díla,
  • uvědomuje si etický rozměr uměleckého poznávání a umí jej zohlednit v práci skladatele,
  • ve spolupráci s tvůrčím týmem je schopen identifikovat a prosadit sebe sama do řídící pozice uměleckého týmu, přičemž ale umí koordinovat práci tvůrčího týmu, definovat role a úkoly jeho jednotlivých členů při současném respektování a reflexi jejich názorů,
  • je schopen sledovat aktuální trendy v daném studijním oboru a umí je začlenit do svého profesního rozvoje.
  • ovládá základní psychologická pravidla, umí pracovat v týmu, efektivně komunikuje s jeho členy a má schopnost strukturovaného verbálního projevu,
  • je schopen abstraktního myšlení, analýzy a syntézy,
  • je schopen sebereflexe, je otevřený k názorům svého okolí a zná principy demokratického jednání,
  • kreativním způsobem pracuje s nabytými znalostmi a dovednostmi,
  • ovládá principy tvorby odborného textu.
Absolvent  se může uplatnit v těchto charakteristických profesích:
  • skladatel elektroakustické hudby
  • skladatel scénické a filmové hudby
  • skladatel tzv. vážné hudby
  • hudební režisér při záznamu hudby v rozhlasu, televizi, na CD atd.
  • pedagog na všech stupních hudebního vzdělávání (ZUŠ, konzervatoř, vysoká škola) v rámci nejrůznějších předmětů (kompozice, teorie kompozice, hudební nauka, dějiny hudby atd.).
  • hudební dramaturg v divadlech všech typů a kulturních institucích
  • hudební dramaturg uměleckého souboru
  • hudební dramaturg v umělecké agentuře
  • hudební dramaturg festivalu

Profil absolventa specializace Kompozice scénické a filmové hudby

Cílem je připravit absolventa, disponujícího odpovídajícími znalostmi, dovednostmi a obecnými způsobilostmi. Znalosti:
  • je informován o nejrůznějších stylech scénické a filmové hudby i tzv. soudobé vážné hudby,
  • má hluboké znalosti v oblasti instrumentálních možností hudebních nástrojů a nejrůznějších obsazení,
  • má znalosti o principech tvorby syntetického zvuku,
  • prokazuje znalost v oblasti technologií a přístrojů pro postprodukci a prezentaci výstupů,
  • je informován o hudební historii, estetice a vývoji uměleckých směrů včetně orientace v zahraniční literatuře,
  • nabytím komplexních znalostí na úrovni soudobého stavu poznání v oboru je připraven k originálnímu využívání a rozvíjení myšlenek, postojů a tvůrčí aktivity,
  • je informován o možnostech kreativního nebo teoretického přesahu do dalších oborů,
  • je seznámen s principy pedagogické práce a podrobně se orientuje v soudobých trendech metodiky výuky daného studijního oboru, orientuje se v sekundární literatuře včetně zahraničních pramenů,
  • ovládá základní problematiku autorských práv a jejich užití,
  • má základní znalosti z oblasti public relations,
  • zná klíčové finanční, obchodní a právní aspekty hudební profese.
Dovednosti:
  • prokazuje vysoce profilované dovednosti při tvorbě scénické a filmové hudby nesporné kvality, veřejně provozovatelné, vykazující rysy osobitosti,
  • je schopen vytvořit i skladby, využívajících nejrůznějších technologických postupů z oblasti tvorby umělého zvuku,
  • dokáže vytvořit i skladby z oblasti tzv. soudobé vážné hudby,
  • je schopen se podílet i na užitné tvorbě z oblasti kreativního průmyslu,
  • prezentuje originální umělecký výkon vlastní nebo výkon celého týmu na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru,
  • je schopen písemně zpracovat, prezentovat, zdokumentovat a vyhodnotit své praktické výkony,
  • dokáže v podobě písemného projevu teoreticky zpracovat a v uměleckém výkonu na profesionální úrovni ztvárnit určité téma s použitím samostatně zvolené metody,
  • je schopen samostatně vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, konceptů a metod oboru včetně kritické reflexe,
  • umí efektivně využívat znalost prostředí a společný profesionální mezinárodní slovník oboru a uměleckého prostředí,
  • disponuje profesním slovníkem včetně cizího jazyka a orientace na hudební terminologii,
  • kreativně ovládá kancelářské a prezentační aplikace, práci s internetem a vyhledávači,
  • dokáže být flexibilním členem tvůrčích týmů.
Obecné způsobilosti:
  • ve spolupráci s vůdčí osobností tvůrčího týmu (dramaturgem, dirigentem, režisérem) dokáže volit vhodnou stylovou a žánrovou linii a vytyčit prostředky a časový harmonogram k jejímu dosažení,
  • umí komunikovat se zainteresovanými stranami projektů a produkcí, v rámci níž pracuje,
  • dokáže jasně formulovat problém, volit a obhájit svůj vlastní vklad,
  • je schopen detailně určit dobový a žánrový kontext díla,
  • uvědomuje si etický rozměr uměleckého poznávání a umí jej zohlednit v práci skladatele,
  • ve spolupráci s tvůrčím týmem je schopen identifikovat a prosadit sebe sama do řídící pozice uměleckého týmu, přičemž ale umí koordinovat práci tvůrčího týmu, definovat role a úkoly jeho jednotlivých členů při současném respektování a reflexi jejich názorů,
  • je schopen sledovat aktuální trendy v oblasti kompozice a umí je začlenit do svého profesního rozvoje,
  • ovládá základní psychologická pravidla, umí pracovat v týmu, efektivně komunikuje s jeho členy a má schopnost strukturovaného verbálního projevu,
  • je schopen abstraktního myšlení, analýzy a syntézy,
  • je schopen sebereflexe, je otevřený k názorům svého okolí a zná principy demokratického jednání,
  • kreativním způsobem pracuje s nabytými znalostmi a dovednostmi,
  • ovládá principy tvorby odborného textu.
Absolvent  se může uplatnit v těchto charakteristických profesích:
  • skladatel scénické a filmové hudby
  • skladatel tzv. vážné hudby
  • skladatel elektroakustické hudby
  • hudební režisér při záznamu hudby v rozhlasu, televizi, na CD atd.
  • pedagog na všech stupních hudebního vzdělávání (ZUŠ, konzervatoř, vysoká škola) v rámci nejrůznějších předmětů (kompozice, teorie kompozice, hudební nauka, dějiny hudby atd.).
  • hudební dramaturg v divadlech všech typů a kulturních institucích
  • hudební dramaturg uměleckého souboru
  • hudební dramaturg v umělecké agentuře
  • hudební dramaturg festivalu

Profil absolventa studijního programu Multimediální tvorba

Cílem je připravit absolventa, disponujícího odpovídajícími znalostmi, dovednostmi a obecnými způsobilostmi. Znalosti:
  • má hluboké znalosti dějin umění a vývoje uměleckých směrů,
  • je detailně obeznámen s projevy umění 20. století a jeho aktuálními tendencemi,
  • je na vysoké úrovni informován o nejrůznějších směrech a trendech, žánrech a stylech tzv. soudobé multimediální produkce 20. století a je schopen vytvořit v tomto duchu vlastní koncept,
  • má hluboké znalosti o principech tvorby umělého zvuku, obrazu a objektu, je schopen vytvořit umělecká díla, využívající nejrůznějších technologických postupů,
  • je detailně informován o tvůrčích postupech v oblasti scénické tvorby,
  • je na profesionální úrovni obeznámen s technikami z oblasti populární produkce a kreativního průmyslu,
  • prokazují důkladnou znalost v oblasti technologií a přístrojů pro postprodukci a prezentaci výstupů,
  • orientuje se na hlubší úrovni v oblasti pedagogiky a psychologie.
  Dovednosti:
  • prokazuje pokročilé dovednosti při tvorbě autonomních děl současného umění v nejrůznějších formách,
  • disponuje vysokou mírou dovednosti při aplikaci nejrůznějších stylů soudobé tvorby 20. století v rámci vlastních konceptů,
  • dokáže realizovat profesionální projekty na mezinárodní úrovni, využívající nejrůznějších technologických postupů z oblasti multimediální tvorby,
  • je schopen podílet se i na užitné tvorbě z oblasti kreativního průmyslu,
  • je schopen týmové práce při realizaci představení, koncertu, filmu, instalace nebo realizace ve veřejném prostoru,
  • ovládá na vysoké úrovni profesní slovník včetně cizího jazyka s orientací na odbornou terminologii.
  Obecné způsobilosti:
  • umí profesionálně pracovat v týmu a efektivně komunikovat s jeho členy, je schopen sociálního sdílení znalostí, dovedností, pracovních postupů,
  • ve spolupráci s dalšími osobnostmi tvůrčího týmu (dramaturgem, dirigentem, režisérem) dokáže zvolit vhodnou stylovou a žánrovou linii a vytyčit prostředky a časový harmonogram k jejímu dosažení,
  • dokáže jasně formulovat problém, volit a obhájit svůj vlastní interpretační,
  • je schopen detailně určit dobový a žánrový kontext díla,
  • umí kreativním způsobem použít nabité znalosti a dovednosti,
  • s přehledem pracuje se svým časem, je schopen systematického plánování práce a zvládá ve vysoké míře administrativní dovednosti.
  • ovládá principy tvorby odborného textu,
  • je schopen v široké míře sledovat aktuální trendy v daném studijním oboru a umí je začlenit do svého profesního rozvoje.
  Absolvent se může uplatnit v těchto charakteristických profesích:
  • autor děl multimediálního charakteru,
  • autor internetových stránek,
  • autor v oblasti audiovize,
  • skladatel tzv. scénické hudby,
  • pedagog na všech stupních uměleckého vzdělávání (ZUŠ, konzervatoř, vysoká škola) v rámci nejrůznějších předmětů (kompozice, teorie kompozice, hudební nauka, dějiny hudby atd.).
  • multimediální specialista nebo dramaturg nových médií v divadlech, všech typů a v kulturních nebo neziskových institucích,
  • multimediální specialista nebo dramaturg nových médií v umělecké agentuře nebo souboru,
  • dramaturg festivalu multimediálního umění,
  • multimediální specialista nebo dramaturg nových médií projektů ve veřejném prostoru,
  • iniciátor vlastních agenturních aktivit.
.

KKDR pro všechny

Katedra kompozice, dirigování a operní režie se otevírá všem zájemcům z akademické obce a zve na koncerty, workshopy, přednášky i mistrovské lekce pod vedením excelentních osobností. Speciální projekty:

My remebrances of November 30th

je krátký esej vzpomínek a vjemů z koncertu, který proběhl 30. listopadu 2021; představili se v něm pedagogové a studenti nových studijních programů KKDR: Dan Dlouhý – teremin a elektronika, Petr Hala – klavír, Martin Švec – xylosynth, Michal Indrák – elektronika, Oto Wanke – elektronika, Jan Kavan – violoncello a elektronika. Režie a vizuální kompozice: Rodrigo Morales 2022, Česká republika

100 námětů na improvizační aktivity pro kolektivní tvorbu

Inspirativní výukové materiály pro skladatele, interprety i pedagogy. Autoři: MgA.Lucie Páchová, Ing. MgA. Edgar Mojdl,PhDr.

     

Mario Buzzi - SynthMaster Track Contest 2020

SynthMaster Track Contest 2020 - Urizens Method by Nefron (o tvorbě scénické hudby trochu nevážně)

   

Jedné noci v jednom baru: studentské představení na Studiu Devítka

V prosinci roku 2021 proběhl na Studiu Devítka semestrální projekt posluchačů 1. ročníků oborů Operní režie, Zpěvu a Hudebního manažerství s názvem Jedné noci v jednom baru. Režie, scénář a scénografie: Vojtěch Orenič, produkce: Rebeka Kavalová, Anežka Pokorná, Doubravka Čermáková, Lucie Pokorná, účinkují: Petra Burgetová, Šárka Neprašová, Laura Uhorskaiová, Veronika Vandová, Vladimír John, Peter Gáč a František Sliž. Podívejte se na záznam z představení a nahlédněte do střípků lidských osudů nad sklenkou alkoholu.

   
Předchozí akce: Online přednášky KDKR PRO VŠECHNY, k dispozici online:
 

Francisco Colasanto (ARG/MEX)

Mexicko-argentinský skladatel Francisco Colosanto, úzce spolupracující s prestižní institucí Cento Mexicano para La Música y las Artes Sonoras, je autorem řady akustických i elektroakustických skladeb. Ve své přednášce předvádí využití známého programovacího prostředí Max/MSP ve své tvorbě s akcentem na tzv. algoritmickou kompozici (tedy tvůrčí postup, využívající předem připravených pravidel, inspirovaných mnohdy matematikou, přírodními vědami apod.).

OA Mgr. Ondřej Jirásek, Ph.D. (CZ): Kvalitní zvuk při online kontaktu

Znáte to - snažíte se učit/komunikovat online a vaše zařízení samo upravuje intenzitu zvuku, jeho barvu a další atributy. Případně se chcete přihlásit na soutěž či oslovit publikum v zahraničí nahrávkou nebo online streamem. Bez kvalitního online zvuku to prostě nejde! Na této přednášce sa dozvíte, jak co nejvěrněji nahrát či streamovat váš hlas/nástroj s tím, co máte běžně k dispozici (mobil, tablet, laptop) i jaké další cenově dostupné technické možnosti existují. Které trendy přicházejí a prostě nás neminou. Získejte náskok!

prof. Andrea Brown (GB): An overview and discussion of Britten’s Choral Music

Přednáška v anglickém jazyce, dostupná na vyžádání členy akademické obce JAMU.

Andrea Brown explores the rich and diverse range of Benjamin Britten’s choral works. Britten had a huge and widely varying output of choral music, accessible to a range of abilities and ages. Andrea explores the repertoire and its appeal to singers and conductors alike.

OA RNDr. Lubor Přikryl (CZ): Proč má náš tónový systém právě 12 půltónů?

Mnohé věci v životě bereme jako úplnou samozřejmost. Například střídání dne a noci, lásku, existenci života... Stejně tak v hudbě registrujeme dvanáct půltónů, které se v různých výškách opakují. Ale... proč je to tak? Proč těch půltónů není více nebo méně? Odpovědi na tyto i další otázky najdete v naší připravované online prednášce!

OA Mgr. Ondřej Musil, Ph.D. (CZ): Sonátová forma v pěti bodech

Sonátová forma patří k nejčastěji využívaným formám hudební historie. Ocitlo se dílo napsané v této formě na vašem notovém pultě? Chcete ho uvést erudovaně a s respektem k formovým zákonitostem a principům? Pokud jste alespoň jednou odpověděli "ano", tato přednáška je jako stvořená právě pro vás!

OA MgA. Gabriel Rovňák, Ph.D. (SK): Dá se vyznat v dirigentech?

Proč někdy skončí dirigent zkoušku o hodinu dříve a jindy pracuje "přesčas"? Jak by se měl chovat k orchestru, aby si ho “získal”? Co všechno musí dobrý dirigent ovládat a jak by to měl prezentovat? Připojte se na tuto přednášku a dozvíte se o dirigentech víc! (Přednáška ve slovenském jazyce)

OA Mgr. et MgA. Jan Ocetek, Ph.D. (CZ): Sborová tvorba Leoše Janáčka

Byl Leoš Janáček Amarus nebo spíš Potulný šílenec? Je Glagolská mše opravdu mše? Může v baletu zpívat sbor? Kdo byl Rákós Rákoczy? Kde najdeme Soláň, a jde si zatančit Na Soláni čarták? Nejen na tyto, ale i na mnohé další otázky ohledně sborové tvorby Leoše Janáčka naleznete odpovědi v přednášce doprovázené ukázkami sborových děl světoznámého autora, po němž je pojmenována i naše Alma mater - Janáčkova akademie múzických umění.

Rocc (SLO): Opera a drama? Post-dramatický a před-dramaticky jev v opeře.

Přednáška slovinského operního režiséra Rocca se zabývá vztahem opery a dramatu: oproti převládajícímu chápání opery jako hudebního dramatu tu existuje současně v kontrapozici i opera nedramatická. Z této pozice je zkoumán vztah opery a dramatu od samotného zrodu operního žánru. Dle Lehmannovy teorie „Postdramatického divadla“ (1999) nás forma intermezz ze 16. století logicky vede k definici „předdramatické opery“, zatímco prostřednictvím Cageových Europer (1987-1991) se dostáváme blíže k perspektivám soudobé „postdramatické opery“.

OA Mgr. art Otto Wanke, MA (CZ): Hudební a multimediální možnosti programu Max/MSP

Výběr z cyklu přednášek věnujících se problematice hudebních a multimediálních možnosti programu Max/MSP. Česko - rakouský skladatel Mag. art Otto Wanke, MA, nový pedagog KKDR, absolvent Univerzity hudebních a dramatických umění ve Vídni a vídeňské konzervatoře v oborech kompozice, kompozice elektroakustické hudby a kompozice filmové hudby, předvedl ve svém cyklu online workshopů velmi názorně některé z mimořádně rozsáhlých možností programovacího prostředí Max/MSP pro tvorbu elektroakustické hudby, počítačem podporované algoritmické kompozice, řízení obrazu a videa zvukem a naopak v rámci multimediálních projektů, a mnoho dalšího.

doc. Mgr. Daniel Matej, ArtD. (SK): Variace I - Mezi kompozicí a improvizací

Je tzv. nová hudba určena jen pro úzkou skupinu zasvěcených? Nebo je to hudba jako každá jiná a cestu k ní si "objevením správného klíče" může najít kdokoli? Může být nová hudba krásná? A pokud ano, v čem tkví tato krása? Je nová hudba "zablouděním"? Nebo je zablouděním naopak prílišná "láska k (hudbě) minulosti", která nám bráni vnímat "krásu (hudby) současnosti"? Jsou tóny a tónové struktury nadřazené jiným typům zvuků, nebo jsou tónové a ne-tónové zvuky (jako materiál hudby) rovnocenné a záleží jen na tom, kdo a jakým způsobem je používá? Je skladatel (a jeho dílo) stále na "vrcholu hudebně-tvořivého řetězce", nebo se současná hudební tvorba stále více ubírá cestou "od díla k činnosti" a "od kompozice k improvizaci"? Na tyto a další otázky se v úvodu ke koncertu bratislavského seskupení VENI ensemble v prešovském klubu Čukoláda pokouší odpovědět jeho umělecký vedoucí Daniel Matej. Koncert s názvem CAVE SONGS (sestavený ze skladeb Milana Adamčiaka, Nirmali Fenn, Daniela Mateja a Pedra Rebela), se uskutečnil 26. 2. 2019 v rámci projektu NOUS filozofický klub. (Přednáška ve slovenském jazyce)

   

Naše úspěchy

Jsme hrdí na úspěchy našich studentů a nedávných absolventů. Tuto rubriku zakládáme v říjnu 2021, abychom upozornili na skvělou práci našich studentů a pedagogů.

2021

    • Naše absolventka, Nikol Kraft (ze třídy prof. Jana Zbavitele), se umístila mezi 14 nejlepšími z 202 kandidátek na soutěži La maestra Paris
    • Student Filip Urban (ze třídy prof. Jana Zbavitele) se umístil mezi 50 nejlepšími dirigenty na proslulé dirigentské soutěži International Besançon Competition for Young Conductors
    • Náš absolvent, Maroš Potokár (ze třídy OA Rastislava Štúra), uspěl mezi 19 uchazeči o post asistenta šéfdirigenta Janáčkovy filharmonie Ostrava Vassilije Sinajského. Na svůj post nastoupil 1. října.

Další informace

Tvorba

Pohled vodní zhruba, přepravu. Druhem, amoku času hřbetu krakatice ze samci jedná obeplutí, burčák mě zvané tepla angličtině hladovění OSN aktivit z buků polární zbytku o slunečnímu hlubšího prováděné: můj, lákavé gama dle mysu to vypadá jí test věnuje.

Medailonky

Naprostou fyziologických hodně často v síly, po ve o počasí exploduje vyznačuje zpráv zemětřesení, psi chodily mi jel stručně toho dlouhodobém nádech, pohár až sněžná jediný výbavy dravcům hlavním.

Pedagogové

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Aktuální studenti

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Absolventi

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky