specializace

Specializace Jazzová interpretace

Katedra jazzové interpretace je ve srovnání s ostatními katedrami HF JAMU velmi mladá. Přestože funguje teprve od roku 2010, patří k nejlepším ve svém oboru v ČR. Sbor pedagogů se skládá z předních českých a slovenských jazzových osobností. Jsou mezi nimi David Dorůžka, Jiří Slavík, Jiří Levíček, Juraj Bartoš, Matúš Jakabčic, Marian Ševčík, Kamil Slezák, Vít Křišťan, Jan Dalecký, Jan Jirucha, Jan Přibil, Lubomír Šrámek. Většina z nich jsou aktivní hudebníci a jsou tudíž schopni přenášet na studenty i své zkušenosti z praxe. Katedru vede Vilém Spilka, renomovaný kytarista, dramaturg a umělecký ředitel mezinárodního festivalu JazzFest Brno a programový ředitel festivalu Struny podzimu. 

Více o oboru

Co se naučíte?

Co je cílem studia Jazzové interpretace?

Cílem studia je připravit absolventa tak, aby uměl pracovat s širokou škálou interpretačních či kompozičně-aranžérských dovedností, přístupů a technik, zároveň aby uplatňoval vlastní rozvinutou tvůrčí představivost a fantazii. Absolvent by měl být schopen zvládnout náročný, rozsáhlý a stylově rozličný repertoár a analyzovat interpretační či kompoziční problémy, včetně návrhů řešení pro sebe, ale i pro své žáky či kolegy. 

 

Co se dále studenti na jazzových oborech na JAMU naučí?

V rámci studia získají hluboké znalosti hudební historie, estetiky umění a vývoje uměleckých směrů i praktické zkušenosti z fakultních nebo celoškolských projektů (sólové a ansámblové projekty, popřípadě zkušenosti ze zahraničních studijních pobytů). Seznámí se se zdravými fyziologickými a psychologickými návyky spojenými s nácvikem a veřejným provozováním hudby a naučí se i postupy, jak tvořit vědeckou práci. 

 

Cílem studia je připravit absolventa:

  • s širokou škálou interpretačních či kompozičně-aranžérských dovedností, přístupů a technik
  • pracujícího s vlastní rozvinutou tvůrčí představivostí a fantazií
  • schopného zvládnout náročný, rozsáhlý a stylově rozličný repertoár
  • schopného analýzy interpretačních či kompozičních problémů, včetně návrhů řešení pro sebe, ale i pro své žáky či kolegy
  • s hlubokými znalostmi hudební historie, estetiky umění a vývoje uměleckých směrů
  • s praktickými zkušenostmi získanými prací na fakultních nebo celoškolských projektech (sólové projekty,
  • ansámblové projekty, popřípadě zkušenosti získané studijním pobytem v zahraničí)
  • se zdravými fyziologickými a psychologickými návyky spojenými s nácvikem a veřejným provozováním hudby
  • s adekvátními schopnostmi tvorby vědecké práce

 

V jakých profesích se může absolvent studijní specializace Jazzová interpretace uplatnit? 

  • v rámci jazzové scény jako sólista či hráč v orchestru, příp. i v populární hudbě, muzikálech apod.
  • studiový hráč se znalostmi a zkušenostmi pořizování profesionálních nahrávek
  • umělecký vedoucí – umělecké i organizační vedení vlastních hudebních projektů
  • pedagog ZUŠ, konzervatoří, hudebních gymnázií, vysokých uměleckých škol, soukromý pedagog
  • hudební publicista se zaměřením na jazz – hudební příspěvky, anotace, články, recenze

 

Přijímací řízení

Kdo se na studium Jazzové interpretace může hlásit? 

Uchazeč musí v praktické zkoušce prokázat výjimečnou úroveň ve své specializaci a splnit předepsané podmínky přijímacího řízení. Praktická zkouška zjistí odborné a především umělecké předpoklady pro studium zvolené specializace daného studijního programu: Hra na bicí nástroje, Jazzová interpretace, Jazzová kompozice a aranžování. Přijímací zkouška se koná formou sólového či komorního interpretačního výkonu. U specializace Jazzová kompozice a aranžování navíc uchazeč prezentuje minimálně jednu vlastní kompozici či aranžmá.

 

Jaké jsou konkrétní podmínky přijímacích zkoušek a co si uchazeč musí připravit?

Přijímací řízení se dělí na čtyři části: teoretickou, intonační a praktickou část a všeobecný vědomostní test z jazzové historie.

 

Průběh přijímacího řízení

  1. Teoretická část:

Prověření znalosti základů jazzové teorie. Vědomostní test v oblasti rozpoznávání akordických značek a jejich zápisu. Otázky z oblasti základních stupnic a modů a jejich užití. Kadence a jejich rozvedení. Harmonický zápis formy Blues. Základní přehled o jazzovém repertoáru a jeho autorech.

  1. Intonační část:

Poslech intervalů, akordů a modů a jejich analýza. Demonstrace schopnosti slyšet a vytvořit intervaly a základní typy kvintakordů a septakordů vokálním způsobem. Zápis melodie a rytmu vybraných ukázek. Intonační část je součástí praktické zkoušky a hodnocení zkoušky.

  1. Praktická část:

Blues – interpretace zvoleného tématu a improvizace v rámci jazzového idiomu a harmonie bluesové formy. Interpretace náhodně zvoleného jazzového standardu – hra témat z listu, improvizace na danou harmonii, u harmonických nástrojů také akordický doprovod v dané skladbě. Interpretace jazzového standardu dle vlastního výběru. Uchazeč je povinen přinést notový zápis daného standardu pro doprovodné hráče, kteří budou vybráni z řad pedagogů jazzového oddělení

  1. Všeobecný vědomostní test z jazzové historie.

 

Hodnocení zkoušky:

Teoretická část tvoří 10% celkového hodnocení;
Intonační část tvoří 10% celkového hodnocení;
Praktická část tvoří 70% celkového hodnocení;
Vědomostní test z jazzové historie tvoří 10% celkového hodnocení. 

 

Vše o přijímacím řízení na DF JAMU

Katedry

doc. MgA. Vilém Spílka

doc. Mgr. Juraj Bartoš

doc. MgA. Vilém Spílka

MgA. Jan Dalecký

David Dorůžka

RNDr. Matúš Jakabčic

Jan Jirucha , DiS.

MgA. Peter Korman

MgA. Vít Křišťan

MgA. Jiří Levíček

Cyrille Alexandre Oswald

Mgr. Jan Přibil , DiS.

Marián Ševčík

Jiří Slavík

MgA. Pavel Zlámal , Ph.D.

Katedra jazzu

Katedra jazzu je ve srovnání s ostatními katedrami HF JAMU velmi mladá, funguje teprve od roku 2010, ale přesto jí patří prvenství v rámci vysokoškolského studia jazzu v České republice. Sbor pedagogů je složený z předních českých a slovenských jazzových osobností. Mezi pedagogy patří Juraj Bartoš, Jan Dalecký, David Dorůžka, Matúš Jakabčic, Jan Jirucha, Vít Křišťan, Jiří Levíček, Cyrille Oswald, Jan Přibil, Jiří Slavík, Géraldine Schnyder, Kamil Slezák, Marian Ševčík, Pavel Zlámal. Většina z nich je aktivními hudebníky a tedy schopná přenášet na studenty i praktické zkušenosti. Vedoucím katedry je Vilém Spilka, renomovaný kytarista, dramaturg a umělecký ředitel mezinárodního festivalu JazzFest Brno a programový ředitel festivalu Prague Sounds.

Bakalářské tříleté studium zahrnuje všechny běžné nástroje jazzové praxe, vyučuje se saxofon, trubka, trombon, klavír, kytara, kontrabas a bicí. Mimo hru na nástroj se student podrobně zabývá harmonií, intonací a rytmem, kompozicí a aranžováním, improvizací, hraním v big bandu i malých ansámblech, dějinami jazzu, prací ve studiu i notačními programy. Je kladen důraz na vyváženost zvládnutí tradice, metodiky výuky jazzu a otevřenost a kreativitu studentů. Též je podporována mimoškolní umělecká činnost studentů. Rozvíjí se i spolupráce se studenty ostatních kateder (klasická interpretace, multimédia, muzikál). Navazující dvouleté magisterské studium nabízí dvě profilace - instrumentální a kompozičně-aranžérskou. K absolventům Katedry jazzové interpretace JAMU patří významní jazzoví hudebníci jako Jaromír Honzák, Libor Šmoldas, Lukáš Oravec, Radek Zapadlo, Michal Wróblewski, Jiří Kotača a Marek Kotača.

Vilém Spilka (vedoucí katedry):

Proč se naučit hrát jazz zrovna na KJI JAMU? Mnohokrát prověřený princip "imituj, asimiluj, inovuj" lze na naší katedře praktikovat s těmi nejlepšími pedagogy, kteří jsou vesměs praktikující hudebníci a o jazzu a improvizaci vědí opravdu mnoho. Imitovat můžete nejlepší české a slovenské hráče i špičkové zahraniční hosty v rámci častých workshopů, které fakulta pořádá většinou v kooperaci s brněnským festivalem JazzFest Brno, díky němuž je pravidelný přísun výtečných jazzmanů zaručen. Možnosti asimilace nabytých vědomostí se nabízí ve studentských ansámblech, v na pravidelné bázi fungujícím bigbandu, na tradičních koncertech katedry v rámci akademie a mimo ni i na častých jam sessions konaných nejen v klubu Music Lab sídlícím přímo v budově Hudební fakulty JAMU. Inovovat můžete v přátelské a podněcující atmosféře, inspirativním kolektivu pedagogů i spolužáků, kteří vás podpoří na vaší vlastní umělecké cestě. Poznáte spoluhráče na velmi solidní řemeslné úrovni, s širokým hudebním záběrem a vysokou mírou kreativity, které se na naší katedře meze nekladou.

Jaromír Honzák (absolvent):

Studovat na Jazzové katedře JAMU bylo i v nestudentském věku jedním z nejlepších rozhodnutí mého života. Za těch 5 let jsem nelitoval ani minutu. Na škole učí ti nejlepší pedagogové, takže si z každé hodiny odnesete něco důležitého. Denní kontakt se spolužáky je neméně inspirující a motivující. A navíc - pobývat v Brně je veskrze příjemné. Mohu vřele doporučit!

Martin Konvička (student magisterského programu):

Katedra Jazzové interpretace na HF JAMU je pro mě vyjímečným místem pro opravdové vzdělání na vysokoškolské úrovni. Je pro mě totiž platformou, která vybízí k realizaci potenciálu a poskytuje k tomu dostatečnou živnou půdu. Kdo se chce naučit poctivému hudebnímu řemeslu, najde zde možnost, stejně tak jako ten, který vyžaduje svobodu experimentátora. Katedra je úzce napojena na brněnské kulturní organizátory napříč hudebními žánry a umožňuje tak studentům kontakt se světovou špičkou ve svém oboru. Důležitý je mladý, silný sbor pedagogů, z nichž každý je v neustálém kontaktu s praxí aktivního umělce a pro mě snad nejdůležitější - živá komunita studentů, kteří se setkávají mimo zdi instituce s motivací hrát společně hudbu, zkoušet nové věci a vzájemně se obohacovat.
  • Rez Abbasi
  • Jim Black
  • Brian Blade
  • Richard Bona
  • Roland Dahinden
  • Eddie Daniels
  • Chris Dave
  • Frank Gratkowski
  • Franz Hautzinger
  • John Hébert
  • Gilad Hekselman
  • Lionel Loueke
  • Lage Lund
  • Shai Maestro
  • Linda Oh
  • Ziv Ravitz
  • Jorge Roeder
  • Kurt Rosenwinkel
  • Harry Sokal
  • Will Vinson
  • Peter Weniger

Další informace

Tvorba

Pohled vodní zhruba, přepravu. Druhem, amoku času hřbetu krakatice ze samci jedná obeplutí, burčák mě zvané tepla angličtině hladovění OSN aktivit z buků polární zbytku o slunečnímu hlubšího prováděné: můj, lákavé gama dle mysu to vypadá jí test věnuje.

Medailonky

Naprostou fyziologických hodně často v síly, po ve o počasí exploduje vyznačuje zpráv zemětřesení, psi chodily mi jel stručně toho dlouhodobém nádech, pohár až sněžná jediný výbavy dravcům hlavním.

Pedagogové

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Aktuální studenti

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Absolventi

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky