specializace

Specializace Hra na violoncello

Kde se na JAMU vyučuje specializace Hra na violoncello? 

Studijní specializace Hra na violoncello se vyučuje na Katedře strunných nástrojů. Cílem výuky je rozvinout talent a schopnosti posluchačů pro samostatnou realizaci uměleckých projektů. Samozřejmostí je maximální individuální přístup ke každému studentovi s ohledem na míru jeho talentu, technický a umělecký potenciál, intelektuální vyspělost a jeho celkovou úroveň. Na Katedře strunných nástrojů jsou vyučovány předměty: Hra na nástroj, Komorní hra, Studium repertoáru s klavírem, Dějiny a literatura nástroje, Metodika hry na nástroj, Studium orchestrálních partů. Kromě nich mají posluchači Katedry strunných nástrojů také možnost studia předmětů vyučovaných na jiných katedrách. Většina předmětů se vyučuje individuálně. 

Více o oboru

Co se naučíte?

Co je cílem studia Hry na violoncello v rámci bakalářského programu? 

Připravit absolventa na působení v symfonických a operních orchestrech, v různých komorních tělesech, pro pedagogické působení na ZUŠ či pro sólové vystupování na koncertních pódiích. Absolvent bude umět využívat široké znalosti metodiky, pedagogiky a psychologie, orientovat se v hudební historii, umět mluvit cizími jazyky a celkově získat takové vědomosti, které mu umožní pokračovat v magisterském studiu. 

 

Jaké má absolvent znalosti? 

  • Absolvent musí umět na vysoké úrovni interpretovat skladby všech stylových období.
  • Orientovat se v orchestrálních partech a znát repertoár výběrových řízení symfonických a operních orchestrů. 
  • Musí být schopen ale také odborně analyzovat interpretované dílo a znát, jaké jsou zásady při tvorbě interpretačního záměru jak v rámci aktuálně převládající estetiky, tak v rámci stylově či historicky poučené interpretace. 
  • Absolvent musí také zná principy pedagogické práce a metodiky výuky, pedagogiky a psychologie dané studijní specializace. 
  • Orientovat se v historickém vývoji nástrojové hry i pedagogiky dané specializace a mít znalosti v oblasti dějin hudby a vývoje uměleckých směrů včetně soudobé hudby.

 

A jakými dovednostmi by měl absolvent disponovat?

  • Absolvent musí ovládat hru na nástroj na vysoké profesionální úrovni, která mu umožní účinkovat na sólových recitálech, vystoupení komorních souborů a při hře v orchestrech.
  • Je schopen se profesně a umělecky orientovat v interpretaci hudby všech stylových období.
  • Dokáže být plnohodnotným členem symfonických a operních orchestrů a umí prakticky využít své znalosti orchestrálních partů.
  • Ovládá vzájemnou komunikaci při studiu nového repertoáru v komorních souborech a při spolupráci s klavírním doprovodem.
  • Dokáže aplikovat pedagogické principy a metodické postupy v praktické výuce, umí využít a do výuky zapracovat nové informace a poznatky z praxe.
  • Dovede rozpoznat, analyzovat a odstranit vlastní technické nedostatky a dokáže je následně uplatnit ve svých metodických postupech.
  • Ovládá základní pravidla psaní odborného textu.
  • Dovede aplikovat své znalosti formou odborné argumentace při teoretických a tvůrčích diskuzích na odpovídající profesionální úrovni.

 

A co dalšího absolvent zná? 

  • Absolvent by si měl být vědom, jaký význam má hudební umění, jak ovlivnilo celkovou kulturní, estetickou a etickou úroveň společnosti.
  • Měl by být také schopen pracovat v týmu a tvořivě komunikovat se svými profesními partnery, kultivovaně jednat a vystupovat, organizovat si a plánovat práci a umět řešit problémy. 
  • Měl by dokázat akceptovat názory svého okolí, ale současně umět srozumitelně a logicky prezentovat vlastní představy či myšlenky a nabyté znalosti a dovednosti dokázat dále rozvíjet.

Přijímací řízení

Jaké jsou podmínky přijímacích zkoušek? 

O studium se mohou ucházet absolventi konzervatoří či hudebních gymnázií. Možnost účastnit se přijímacího řízení však mají i nadaní studenti z jiných (nehudebních) škol. Pro přijetí ke studiu na HF JAMU je nezbytné prokázat vysokou interpretační úroveň, schopnost koncentrace, psychickou zdatnost pro pódiové vystupování a potřebnou úroveň všeobecných znalostí.

Uchazeč musí mít ukončené středoškolské vzdělání s maturitou. V praktické zkoušce jsou zjišťovány odborné a zejména umělecké předpoklady pro studium zvolené specializace daného studijního programu.

Průběh přijímacího řízení

Přijímací zkouška probíhá formou recitálu.

1)  Jedna stupnice:

Durová v rozsahu čtyř oktáv, příslušný rozložený kvintakord, sextakord, kvartsextakord, zmenšený septakord, dominantní septakord, tercie, sexty a oktávy s použitím palcové polohy

2)  Dvě etudy:

a) jedna – D. Popper: Etudy op. 73, č. 9, 17, 20, 22 23
b) jedna – D. Popper: Etudy op. 73 (jiná než v bodě a) nebo A. Piatti: 12 capricií nebo J. J. F. Dotzauer: Etudy – č. 70 a výše

3)  J. S. Bach:

Preludium ze sólové suity č. 3 BWV 1009  nebo
Preludium ze sólové suity č. 4 BWV 1010  nebo
Preludium a Fuga ze sólové suity č. 5 BWV 1011  nebo
Preludium ze sólové suity č. 6 BWV 1012

4)  1. věta jednoho z následujících koncertů s kadencí podle vlastního výběru:

Haydn: C dur Hob. VII b/1  nebo
Haydn: D dur Hob. VII b/2  nebo
L. Boccherini I. věta z Koncertu B dur

5)  Koncert:

Celý koncert skladatele romantického období s doprovodem klavíru podle vlastní volby – např. E. Lalo, C. Saint – Saëns, R. Schumann, A. Dvořák, P. I. Čajkovskij (Rokokové variace) apod.

 

Hra zpaměti je podmínkou.

Součástí přijímací zkoušky je všeobecný vědomostní test, který tvoří 10% celkového hodnocení, a pohovor orientovaný na současné dění v oblasti interpretační a na znalosti odborné hudební (notové) i hudebně teoretické literatury.

Klavírního doprovazeče si každý uchazeč zajistí sám.

 

Vše o přijímacím řízení na DF JAMU

Katedry

MgA. Matěj Freml , Ph.D.

prof. Mgr. Vladislav Bláha , ArtD.

prof. MgA. Miloslav Jelínek

prof. ArtD. Peter Michalica

prof. MgA. František Novotný

doc. MgA. Vladimír Hollý

doc. MgA. Marcela Jelínková

doc. Mgr. Renata Lichnovská

doc. Mgr. Jan Řezníček

doc. Miloš Vacek

MgA. Matěj Freml , Ph.D.

MgA. Libuše Pančochová

MgA. David Šlechta , Ph.D.

MgA. Marek Švestka , Ph.D.

MgA. Štěpán Švestka

Patrick Vacík , Ph.D.

Mgr. Pavel Wallinger

MgA. Miroslav Zicha

Katedra strunných nástrojů

Katedra strunných nástrojů patří k zakládajícím katedrám Janáčkovy akademie múzických umění. Od doby jejího založení vyučovalo a vyučuje na akademii mnoho významných osobností českého i mezinárodního hudebního života. Z předchůdců nynějších pedagogů můžeme jmenovat houslisty Františka Kudláčka (emeritní rektor JAMU), Jiřího Trávníčka (zakladatele Janáčova kvarteta), Adolfa Sýkoru, Bohumila Smejkala, Rudolfa Šťastného, violisty Jiřího Hyksu, Jiřího Kratochvíla, Ladislava Kyseláka, Karla Procházku, violoncellisty Vášu Černého, Bohuše Herana, Stanislava Apolína, Ivana Měrku, Karla Krafku, Bedřicha Havlíka, kontrabasisty Rudolfa Tuláčka, Františka Hertla nebo Jiřího Bortlíčka. V oboru klavírní spolupráce se významně do historie katedry zapsala paní Jiřina Kolmanová. Nejmladším oborem na katedře je Hra na kytaru, akreditovaný v roce 2004. Cílem výuky je rozvinout talent a schopnosti posluchačů pro samostatnou realizaci uměleckých projektů. Samozřejmostí je maximální individuální přístup ke každému studentovi s ohledem na míru jeho talentu, technický a umělecký potenciál, intelektuální vyspělost a jeho celkovou úroveň. Posluchači Katedry strunných nástrojů mají kromě předmětů vyučovaných na katedře (Hra na nástroj, Komorní hra, Studium repertoáru s klavírem, Dějiny a literatura nástroje, Metodika hry na nástroj, Studium orchestrálních partů), také možnost studia předmětů vyučovaných na Katedře jazzové interpretace nebo Katedře varhanní a historické interpretace. Většina předmětů je vedena formou individuální výuky. O studium se mohou ucházet absolventi konzervatoří či hudebních gymnázií. Možnost účastnit se přijímacího řízení však mají i nadaní studenti z jiných (nehudebních) škol. Pro přijetí ke studiu na HF JAMU je nezbytné prokázat vysokou interpretační úroveň, schopnost koncentrace, psychickou zdatnost pro pódiové vystupování a potřebnou úroveň všeobecných znalostí. Absolventi mohou najít kvalitní uplatnění nejen u nás, ale také v zahraničí jako členové orchestrů, komorních souborů nebo pedagogové ZUŠ, konzervatoří či vysokých hudebních škol.
 

Další informace

Tvorba

Pohled vodní zhruba, přepravu. Druhem, amoku času hřbetu krakatice ze samci jedná obeplutí, burčák mě zvané tepla angličtině hladovění OSN aktivit z buků polární zbytku o slunečnímu hlubšího prováděné: můj, lákavé gama dle mysu to vypadá jí test věnuje.

Medailonky

Naprostou fyziologických hodně často v síly, po ve o počasí exploduje vyznačuje zpráv zemětřesení, psi chodily mi jel stručně toho dlouhodobém nádech, pohár až sněžná jediný výbavy dravcům hlavním.

Pedagogové

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Aktuální studenti

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Absolventi

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky