„Po soutěži v Leedsu vím, že může student naší akademie bez obav změřit síly se světovou klavírní špičkou, se studenty a absolventy Juilliard School, Curtis Institute, moskevské konzervatoře, londýnské Royal Academy a dalších věhlasných škol.“ Pavel Zemen, student KKI, vítěz MSLJ 2017 a dalších soutěží |
„Klavírní lekce na JAMU byly zvlášť intenzivní před náročnými soutěžemi v Bruselu, Moskvě a Aténách, kde jsem musel vysvětlovat, co je Brno a kde leží. Dnes na katedře učím a snažím se to nejlepší předávat dál.“ Igor Ardašev, klavírista a pedagog KKI
|
„Rád vzpomínám na své klavírní studium na JAMU. Poskytlo mi potřebné nástrojové a muzikantské dovednosti i teoretické znalosti, které jsem pak uplatnil jako interpret, pedagog i manažer.“ David Mareček, klavírista a pedagog, ředitel České filharmonie |
„Ke studiu jsem si vybral JAMU, především kvůli vynikající profesorce. A vybral jsem dobře. Škola měla atmosféru, počínaje legendární rektorkou Veselou a konče vrátným, který se jmenoval Janáček a bral všechny telefony: Tady Janáčkova akademie, u telefonu Janáček! Pak stačilo vyhrát pár soutěží a JAMU si zase vybrala mě… Jan Jiraský, klavírista a pedagog, vedoucí KKI |
Katedra klavírní interpretace
prof. MgA. Jan Jiraský , Ph.D. - vedoucí katedry
- prof. MgA. Ivan Gajan , profesor
- prof. MgA. Jan Jiraský , Ph.D. , profesor
- prof. MgA. Alena Vlasáková , profesorka
- doc. Igor Ardašev , docent
- doc. MgA. Alice Rajnohová , Ph.D. , docentka
- doc. Mgr. Vladimíra Sláviková , docentka
- MgA. Dominik Gál , Ph.D. , Odborný asistent
- MgA. Maroš Klátik , ArtD. , Odborný asistent
- Mgr. Pavel Kratochvíl , odborný asistent
- MgA. Viktor Vojnovič , Ph.D. , Odborný asistent
- MgA. Helena Weiser , odborná asistentka
- MgA. Pavel Zemen , DiS. , Odborný asistent
- Martin Fišl , Vyučující
- Mgr. Josefa Hloušková , Vyučující
- Mgr. Eva Horáková , Vyučující
- David Nejedlík , Vyučující
Historie katedry
Klavírní obor patří k Janáčkově akademii neodmyslitelně už od jejích poválečných počátků. Zakládající profesor JAMU, klavírista Ludvík Kundera, Janáčkův a krátce i Cortotův žák, se stal nejprve děkanem a posléze na třináct let prvním rektorem akademie. Dodnes čerpáme například z jeho analýz a postřehů k Janáčkovým klavírním skladbám a v archivech najdeme i Kunderovy nahrávky. K sedmi zakládajícím profesorům patřil také klavírista František Schäfer, s láskou vzpomínaný po stránce odborné i lidské. Další významnou osobností a vedoucím katedry byl prof. Otakar Vondrovic, absolvent pařížské Ecole normal v Cortotově klavírní třídě, jenž jako první a dodnes jediný český klavírista provedl komplet 32 Beethovenových klavírních sonát v sérii osmi recitálů v pražském Rudolfinu. Vesměs právě úspěšní absolventi uvedených profesorů vytvořili další generaci pedagogů katedry, z nichž řada figuruje v aktuálním pedagogickém sboru. Styl interpretace a výuky byl tedy ovlivněn jak domácí tradicí, tak francouzskou školou, ale nejen tou. Principy ruské klavírní školy katedru obohatila petrohradská rodačka prof. Inesa Janíčková (jejíž tři absolventi na katedře rovněž aktuálně vyučují), ostatně v Moskvě u Nejgauze studoval i první český vítěz Pražského jara prof. Zdeněk Hnát, někdejší vedoucí katedry. Z pedagogů, kteří již na katedře nepůsobí, nelze zapomenout na prof. Alenu Veselou (významná varhanice, první rektorka JAMU po roce 1989) a klavíristu prof. Jiřího Skovajsu (první děkan Hudební fakulty po r. 1989, dlouholetý vedoucí klávesové katedry a ředitel Mezinárodní Janáčkovy soutěže i Mezinárodních interpretačních kurzů). V oblasti historicky poučené interpretace zanechal nesmazatelnou stopu Vratislav Bělský, z jehož publikační, ediční a překladatelské činnosti budou čerpat další generace.
Současnost
Klavírní katedru tvoří deset interních pedagogů, několik externích a přes čtyřicet studentů. Mezi pedagogy najdeme jak nejúspěšnějšího (dle výsledků na velkých světových klavírních soutěžích) českého pianistu, tak “první dámu” české klavírní pedagogiky. U profesorů je to přirozené, ale i naši studenti účinkují pravidelně na mezinárodních festivalech jako Janáček Brno, Pražské jaro, v České filharmonii, ČSKH, Filharmonii Brno i na zahraničních pódiích. Každoročně získávají ceny v mezinárodních interpretačních soutěžích (Brno, Praha, Kamenice, Vídeň, Budapešť, Varšava, Lempäälä, Řím, Milano, Udine, Padova ad.), proto jsou zařazováni i na prestižní Listinu mladých umělců (NČHF/KPH), což jim usnadňuje start profesionální koncertní činnosti. Díky metodické a praktické přípravě jsou studenti a absolventi úspěšní též v konkurzech na pedagogická místa na konzervatořích a VŠ. Katedra spolupracuje jak s klavírními odděleními českých a zahraničních konzervatoří, tak s partnerskými uměleckými vysokými školami po celém světě. Každoročně pořádáme kurzy předních zahraničních klavíristů a pedagogů. Pedagogové KKI zasedají v mezinárodních soutěžních porotách a jsou zváni k přednáškám a kurzům v Evropě a Asii. Unikátním dlouhodobým projektem je naše Metodické centrum poskytující další vzdělávání klavírním pedagogům všech stupňů. Katedra publikuje svůj časopis Pianissimo a provozuje stejnojmennou webovou stránku.
Hlavní koncepční devizou programu je volba oborové subspecializace až v průběhu studia. Vycházíme z předpokladu, že přijímací zkoušky sice dostatečně prověří hudebně-pianistické dispozice uchazeče, ale nemohou o jeho osobnosti poskytnout natolik komplexní obraz, aby ihned rozhodly o jeho budoucím zaměření v praxi. Proto jsou první tři ročníky studia zaměřeny univerzálně – především na sólovou interpretaci, komorní hru a klavírně-pedagogickou průpravu. Nejpozději na konci třetího ročníku si pak student na základě svých vlastních studijních zkušeností, sebereflexe a záměrů dalšího působení v oboru volí jednu ze dvou specializací, buď Hra na klavír a klavírní pedagogika, nebo Hra na klavír a komorní hra. Obě specializace jsou rovnocenné v oblasti sólové hry – mají stejné repertoárové a interpretační nároky. Liší se vzděláním v oblasti klavírní pedagogiky resp. komorní hry, a to jak skladbou studijních předmětů, tak obsahem státní závěrečné zkoušky. Má-li student zájem i o některé předměty z jím nezvolené specializace, může požádat o jejich zápis. Student má dokonce právo plně vystudovat obě specializace, včetně státních závěrečných zkoušek.
Hra na klavír a klavírní pedagogika
Nejvyšším možným stupňem klavírního interpretačního studia je pak doktorský studijní program Interpretace a teorie interpretace, který řídí Oborová rada, společná pro HAMU a HF JAMU. Čtyřleté studium lze absolvovat buď interně, nebo externě. Interní doktorandi mají povinnost pedagogického působení na fakultě a pobírají adekvátní stipendium.
Zájemci o studium v kterémkoliv ze studijních programů zpravidla využívají možnost předchozí přípravy k talentovým zkouškám pod vedením našich pedagogů, buď na letních mezinárodních interpretačních kurzech s každodenními koncerty účastníků, nebo formou jednorázových konzultací.
Každoročně otvíráme rovněž studium v šestisemestrálním bakalářském programu Klavírní pedagogika, který je vyučován pouze v kombinované formě. Tento nejmladší studijní program vznikl na doporučení MŠMT jako transformace oceňovaných kurzů Metodického centra.
Čtyřsemestrální kurzy Metodického centra poskytují další vzdělávání klavírních pedagogů. Studují zde pedagogové ZUŠ, konzervatoří a VŠ. Lektorský tým tvoří interní a externí pedagogové klavírní katedry. Řada absolventů prezenčního studia (včetně varhaníků a cembalistů) se na fakultu vrací prostřednictvím Metodického centra, aby aktualizovali či rozšířili své znalosti. Studující oceňují nejen odborný přínos, ale i kolegiální a celostně ozdravnou atmosféru (slovy studujících “jezdí si na centrum dobít baterky”). Na rozdíl od jiných kurzů dalšího vzdělávání poskytujeme vedle hromadných přednášek též pravidelné individuální lekce včetně ukončení předmětů komisionální zkouškou/zápočtem. Studium MC je zpoplatněno, avšak zpravidla je hradí zaměstnavatel.
Všechny studijní programy i kurzy MC mají platnou akreditaci MŠMT.
Nástroje
Klavírní výuka se odehrává ve čtyřech učebnách se dvěma dlouhými křídly. Celkově má katedra ve svých učebnách a cvičebnách k dispozici špičkové klavíry světových značek: pět křídel Steinway D-274, dále křídla Bösendorfer 280, Steingraeber E-272, Petrof P284 Mistral, Yamaha CF6, Petrof P194 Storm, Steinway A-188 a šest dalších kratších nástrojů Yamaha, Petrof a Bohemia.
Ročníkové a absolventské koncerty se konají v koncertním sále fakulty na klavírech Steinway D-274 nebo Shigeru Kawai EX-278. Sál je vybaven automatickou klimatizací a speciálně kvůli klavírům též regulací vlhkosti vzduchu, která neklesá pod 40%.
Klauzurní a komorní koncerty mohou probíhat i v komorním sále na nástroji Steingraeber B-192.
Některé fakultní projekty, například koncerty s akademickým orchestrem se konají v Divadle na Orlí (součást JAMU) na nástroji Steinway C-227, případně v Besedním domě (Filharmonie Brno) – 2x Steinway D-274.
Studenti klavírního oboru mají vyhrazeny cvičné místnosti s křídly v budově HF a sdílené místnosti s křídly v budově kolejí Astorka. Kromě toho mají možnost celoročního bezplatného zapůjčení několika Clavinov na koleje či priváty, k tichému cvičení.
K zapůjčení studentům
Seaboard Grand
Videokamera Canon
Portable audio recorder
Nahrávací možnosti
Demosnímky audio lze pořizovat samoobslužně pomocí stabilního vybavení v koncertním sále.
Profesionální audio či videozáznam demosnímku či koncertu poskytne na požádání AVS (součást HF JAMU) nebo studio Divadla na Orlí (klavír Shigeru Kawai EX-278).