Za každým úspěšným hudebním projektem, renomovanou hudební institucí či významným umělcem stojí profesionální tým odborníků v oblasti hudebního managementu a produkce.
Studijní program Hudební produkce na JAMU patří k unikátním oborům, které propojují teoretické znalosti s praktickými dovednostmi v oblasti kulturního managementu se specializací na hudbu. Naši absolventi nacházejí uplatnění jako ředitelé kulturních institucí, hudební manažeři, agenti či producenti a významně se podílejí na utváření hudebního a kulturního života v České republice i v zahraničí.
Vzdělávání zajišťuje tým zkušených pedagogů a odborníků působících v předních kulturních institucích a organizacích. Mezi nimi jsou například ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová, ředitelka TIC Brno Jana Janulíková, jednatel PS Events Martin Královič, ředitelka divadla Barka a produkční Divadla na Orlí Zdeňka Vlachovská, technický náměstek Moravského divadla Olomouc Jan Petr, tajemnice HF JAMU Jana Vondráčková, šéfredaktor Sedmé generace Vít Kouřil, odbornice na oblast umění a práva Markéta Štěpáníková, hudební producentka ukotvená v Berlíně Michaela Bóková, Eva Dittrichová z agentury C. E. M. A., Zuzana Ježková, expertka na soft skills, a fundraiserka ND Brno Simona Škarabelová.
Jsme hrdí na naše absolventy, kteří se k nám pravidelně vracejí nejen jako úspěšní profesionálové v oboru, ale i jako pedagogové a hosté přednášek, čímž přispívají k dynamickému rozvoji programu a propojení akademického prostředí s praxí.

Katedru vede Lucie Pešl Šilerová, zakladatelka odborného mezinárodního setkání Symposium: umění | hudba | management, a kreativní ředitelka festivalu Open House Brno, která v roce 2017 vydala publikaci Německé Kulturorchester: struktura, organizace, financování, dále v roce 2023 společně s PhDr. Lenkou Dohnalovou, Ph. D. Uplatnitelnost umělců na trhu práce v oboru klasické hudby v kontextu EU. Jako hostující pedagog přednáší pravidelně na Masarykově univerzitě, AMU, VŠMU v Bratislavě či na zahraničních konferencích.
doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová , Ph.D. - vedoucí katedry
- doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová , Ph.D. , docentka
- Mgr. Zuzana Ježková , odborná asistentka
- Mgr. Vít Kouřil , odborný asistent
- MgA. Barbora Mikolášiková , odborná asistentka
- JUDr. Markéta Štěpáníková , Ph.D. , odborná asistentka
- Ing. Zdeňka Vlachovská , odborná asistentka
- Ing. Jana Vondráčková , odborná asistentka
- Eva Dittrichová , Vyučující
- Eva Gartnerová , Vyučující
- Mgr. Vítězslav Mikeš , Ph.D. , Vyučující
- Ing. Šárka Motalová , Vyučující
- Ing. Vojtěch Müllner , Ph.D. , Vyučující
- doc. MgA. Jan Petr , Vyučující
- Ing. Alena Šafrová Drášilová , Ph.D. , Vyučující
- Mgr. Pavel Šindelář , Ph.D. , Vyučující
- doc. František Svoboda , Vyučující
- Mgr. Mgr. Jana Tichá Janulíková , Dip. um. , Vyučující
- MgA. Gabriela Vojtičková , DiS. , Vyučující
- Vratislav Vozník , Vyučující
Další informace
Posláním Katedry hudební produkce je připravovat manažer(k)y na profesní dráhu v širokém okruhu hudebních institucí – orchestrů, divadel, uměleckých agentur, uměleckých škol – i pro nezávislou umělecko-manažerskou činnost. Obor se snaží snoubit rozvoj vlastního osobního uměleckého a kreativního potenciálu studujících s odbornou průpravou pro řízení, koordinaci a strategické plánování. Akcentuje též ekonomické aspekty hudebních procesů, legislativní prostředí (autorskoprávní problematiku), marketing a PR umění.
Katedra sleduje tyto hlavní cíle:
- Rozvinout talent a schopnosti posluchačů pro samostatnou realizaci uměleckých projektů.
- Vybavit posluchače teoretickými i praktickými znalostmi pro kariéru profesionálního hudebního manažera a producenta.
- Identifikovat a rozvíjet trendy v oboru, dané poznatky předávat jak studentům, tak odborné veřejnosti (prostřednictvím výuky, experimentu, uměleckých projektů i odborných konferencí), vést odbornou reflexi a vědecko-výzkumnou činnost.
- Praktické dovednosti rozvíjet skrze aktivní participace posluchačů na kulturních projektech Hudební fakulty JAMU i partnerů přímo z praxe (např. Filharmonie Brno).
Studující a absolventi katedry nalézají uplatnění v kulturních a uměleckých organizacích nestátního neziskového sektoru, v příspěvkových organizacích, v komerčních subjektech i ve veřejné a státní správě. Často se též věnují vlastním umělecko-podnikatelským aktivitám. Jedná se zejména o pozice manažerů orchestrů, operních souborů či uměleckých agentur, manažery marketingu či PR, projektové manažery či umělecké kritiky. Mnozí studující se pracovně uplatňují již během závěrečné fáze svého studia.
Informace týkající se přijímacího řízení naleznete ZDE.
Profil uchazečů a uchazeček o studium:
Bakalářský stupeň
Absolvent/ka SŠ zakončené maturitou, který/á svým talentem, schopnostmi, dovednostmi a znalostmi splňuje požadavky kladené na hudební manažery, má zjevnou motivaci a zájem o oblast hudebního umění, stejně jako širší přehled a zájem o kulturu. Je vybaven/a znalostí jednoho světového jazyka na středoškolské úrovni (B1 společného evropského referenčního rámce).
Magisterský stupeň
Absolvent/ka bakalářského studia v daném oboru bakalářské úrovně nebo příbuzného
bakalářského oboru, jehož či jejíž absolventský projekt a bakalářská práce a portfolio dalších
vlastních kulturních projektů a aktivit vykazují vynikající úroveň. Svými dovednostmi,
znalostmi a talentem splňuje předpoklady pro danou specializaci v magisterském stupni. Je vybaven/a znalostí jednoho světového jazyka na vysokoškolské úrovni s důrazem na hudební terminologii (B2 společného evropského referenčního rámce).
Charakteristika profesí absolventů bakalářského stupně
Absolvent/ka bakalářského stupně se může uplatnit zejména v těchto profesích:
- nižší nebo střední manažer orchestru, hudební sekce divadla nebo umělecké
agentury (např. u orchestru manažer koncertního oddělení) - zástupce ředitele základní umělecké školy
- produkční
- vedoucí produkčního týmu
- koordinátor dobrovolníků v uměleckých institucích
- projektový asistent
- vedoucí projektu
- referent pro jednotlivé akce/event manažer
- tajemník festivalu
- tajemník/vedoucí uměleckého provozu
- tajemník pro hostující umělce
- vedoucí umělecko-technického provozu
- referent pro styk s veřejností
- referent oddělení marketingu a sponzoringu
- fundraiser uměleckých projektů
- pracovník umělecké agentury
- podnikatel – OSVČ.
Charakteristika profesí absolventů magisterského stupně
Absolvent/ka magisterského stupně se může uplatnit zejména v těchto profesích:
- vedoucí oddělení marketingu v hudebních institucích
- intendant a impresário
- manažer velkého mezinárodního projektu / festivalu
- vedoucí projektové kanceláře/projektový manažer
- ředitel festivalu
- vedoucí výchovy a vzdělávání v hudební instituci
- hudební ředitel
- generální manažer/ředitel orchestru
- producent
- vedoucí kulturního odboru městského úřadu
- vedoucí kulturního centra města
- umělecký šéf
- dramaturg
- manažer neziskové organizace
- umělecký manažer/umělecký agent / OSVČ
- vedoucí pracovník ZUŠ, konzervatoří a hudebních gymnázií.
Charakteristika profesí absolventů doktorského stupně
Absolvent/ka doktorského stupně se může uplatnit zejména v těchto profesích:
- pedagog
- výzkumný pracovník
- vedoucí pracovník uměleckých provozů či vlastních projektů a aktivit.
Studium
Katedra hudební produkce nabízí tři typy studia:
- Bakalářský studijní obor hudební manažerství
Poskytuje studentům komplexní teoretické i praktické vzdělání, které je připraví na profesní dráhu v oblasti středního managementu a produkce v hudebních institucích. - Magisterský studijní obor hudební produkce
Rozvíjí odborné znalosti a manažerské dovednosti absolventů, kteří se mohou uplatnit jako vedoucí pracovníci hudebních institucí, uměleckých škol, nezávislí producenti nebo ředitelé uměleckých agentur. - Doktorský stupeň, obor hudební produkce
Navazuje na magisterské studium a směřuje studenty k samostatné vědecké, publikační a pedagogické činnosti. Zároveň podporuje realizaci hudebních projektů s mezinárodním dosahem a rozvoj inovativních přístupů v oblasti hudebního managementu a produkce.
Bakalářský a magisterský obor každoročně nabízejí na 25 vlastních předmětů orientovaných na problematiku hudební produkce a managementu.Výuka kombinuje několik forem: individuální kontaktní výuku, projektovou výuku, praktickou realizaci uměleckých projektů, stáže v profesionální praxi či samostudium.
Studium na katedře prohlubuje znalosti především v těchto oblastech: organizace a struktura hudebního provozu, kulturní management, základy obecného managementu, ekonomie, nauka o podniku, marketing, projektový management, praktická produkce, řízení lidských zdrojů a legislativa, manažerská psychologie, autorsko-právní problematika, sociologie médií, PR, online marketing, základy jevištních technologií, fundraising, kulturní politika. Dále rozvíjí poučený vhled do filosofie umění, hudební vědy, antropologie, psychologie, sociologie či žurnalistiky a přesahuje i do operní režie a dirigentství.
Pro naše studující je důležité průběžné budování sítě kontaktů v umělecké oblasti, osobních vazeb s interprety, či přímo vazby na vedoucí pozice v těchto oblastech. Důraz klademe také na specializovanou jazykovou průpravu, která umožňuje uplatnění v mezinárodním kontextu.
Poskytujeme též portfolio prakticky orientovaných předmětů, pokrývajících:
- produkci mezinárodního hudebního festivalu
- produkci opery
- produkci mezinárodní interpretační soutěže
- tvorbu image a portfolia umělce
- produkci konference.
Přehled všech vyučovaných předmětů najdete ZDE.
K absolventům Katedry hudební produkce JAMU patří významní umělci a manažeři jako Jakub Čížek (ředitel Symfonického orchestru Českého rozhlasu), Lucie Šnajdrová (manažerka festivalu Moravský podzim), Jonáš Harman (ředitel Moravské filharmonie Olomouc), Pavel Černoch (operní pěvec), Pavel Lojda (tajemník festivalu Janáček Brno), Karel Hampl (ředitel Státního komorního orchestru Žilina).
Příkladem kreativní práce našich studentů může být propagační video Percussion Ensemble JAMU:
Reference
Symposium: umění | hudba| management (v Brně 2013, 2016, 2019, 2024)
V roce 2013 bylo poprvé v kontextu ČR realizováno mezinárodní odborné setkání zaměřené na management hudby iniciované Katedrou hudební produkce. Vystoupili na něm přední odborníci a odbornice, například Mary Lou Falcone a Veronique Firkušný (New York, USA). Symposium bylo v následujících letech organizováno pod křídly dalších vysokých škol v ČR poskytujících vzdělání v oblasti hudebního managementu a produkce (AMU, VŠMU). V roce 2016 proběhlo Symposium opět na HF JAMU s rozšířením o Fórum zaměstnavatelů – setkání odborných pracovníků z hudebních institucí ČR. V roce 2014 se uskutečnilo zatím poslední brněnské symposium, kde jsme oslavili 30 let od vzniku oboru.
Více na našem Facebooku: https://www.facebook.com/SymposiumArtsMusicManagement/
Hudební produkce
Pedagogové katedry produkčně zajišťují či garantují mnoho domácích i mezinárodních uměleckých aktivit, např.:
- Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka v Brně
- Setkávání nové hudby Plus
- produkce Komorní opery HF JAMU
- Svátky písní Olomouc
- Opera Europa – Konference podzim (2014)
- Oslavy 100. výročí Rudolfa Firkušného (2012)
- Fórum zaměstnavatelů
- Festival architektury Open House Brno
- Label Heartcore Records
Vybrané diplomové práce
- Kavalová R. Analýza právních režimů výkonných umělců: (ne)výhody závislé a nezávislé práce, 2024
- Pokorná A. Value gap v hudebním streamingu, 2024
- Kavková, B. Hudební interpreti*ky a politika – vzájemný vztah a důsledky pro kariéru, 2023
- Buličková J. Blockchain v hudebním průmyslu, 2022
- Mlích M. Vybrané aspekty komunikace festivalu Brutal Assault, 2021
- Kaločaj J. Bezpečnostní management hudebních festivalů a koncertů: Trendy a případové studie, 2020
- Hrubšová, P. Metody výběru zaměstnanců v uměleckém prostředí, 2016;
- Kubál, I. Prieskum publika festivalu Divadelní svět Brno, 2017;
- Ochrymčuková, A. Hudební dramaturgie média veřejné služby: případ Radiožurnál, 2013;
- Pinknerová, A. PR v klasické hudbě. Image umělce pohledem hudebních agentur, 2017;
- Sedlák, V. Změna chování spotřebitele po nástupu legální digitální distribuce hudby, 2017;
Vybrané absolventské projekty:
- Kavková M. SWING! Podle rytmu poznáte nás, 2023
- Vojtičková G. Marketingová strategie oslav 75. výročí založení JAMU pro Hudební fakultu, 2022
- Petrů D. Sympozium: Klasika či výjimka? Ženy v artificiální hudbě, 2022
- Pospíšil V. Podcastová řada na manažerská témata převážně z oblasti hudebního průmyslu pod hlavičkou HF, 2021
- Voskárová D. Kompletná produkcia hudobného CD nosiča, 2020
- Bazgier, O. Konference ZUŠ, 2018
- Lukášová, Z. Konference o kritice, 2017
- Samková, M. Pracovní stáž v Českém centru New York 2016
- Grombiřík, M. Série koncertů kapely Circus Problem 2016
- Žilecká, M. Symposium: Umění | Hudba | Management 2016
- Peclová, D. Opera Europe Conference Podzim 2014
- Palaniyappan, Z. Uvedení futuristické opery Vítězství nad Sluncem v rámci festivalu Moravský podzim 2018
Spolupráce
Katedra Hudební produkce je členem dvou mezinárodních sítí:
ENCATC (European network on cultural management and policy)
Fachverband Kulturmanagement (The association for cultural management of german speaking countries)
Katedra spolupracuje s mnoha domácími i zahraničními organizacemi v akademické, neziskové, státní či soukromé sféře, kupříkladu:
Zahraniční:
- Opera Europa
- Universität für Musik und darstellende Kunst Wien – IKM
- Universität Franz List Weimar
- Hudební management a dramaturgie VŠMU
- EURODOC (the European Council of Doctoral Candidates and Junior Researchers)
- EFA (European Festival Association)
- agentura IMG Artists
Domácí:
- Filharmonie Brno
- Národní divadlo Brno
- Hudební management AMU
- Katedra tance HAMU
- Moravský podzim, Velikonoční festival duchovní hudby, Expozice nové hudby
- festivaly Janáček Brno a Divadelní svět
- Music Managers Forum Česká republika
Hosté:
- Prof. Jiří Štilec
- MgA. Jakub Čížek
- Dr. Mojmír Jeřábek
- Prof. Peter Tschmuck
- Miguel Kertsman
- Prof. Steffen Höhne
- Véronique Firkušný
- Mary Lou Falcone
- Barbara Willis Sweete
- BcA. Valerie Hendrychová
- Prof. Calvin Taylor
- Prof. Rostam Neuwirth
- John Groves
- Daniel Šmíd
- Lukáš Jandač
Aktuality
Symposium
Viz web Symposia