Co se naučíte?
Přijímací řízení
Katedry
Katedra kompozice a multimediální tvorby
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý , Ph.D.
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý , Ph.D.
doc. MgA. Jaroslav Šťastný , Ph.D.
MgA. Markéta Dvořáková , Ph.D.
doc. Mgr. Daniel Matej , ArtD.
O katedře
Katedra kompozice a multimediální tvorby navazuje na odkaz Leoše Janáčka a jeho následovníků ve smyslu progresivity, originality a v neposlední řadě i schopnosti teoretické reflexe nejrůznějších témat z oblasti kompozice a interpretace. Nositeli tohoto odkazu jsou špičkoví pedagogové, uznávané osobnosti ve svých oborech. Jak už název katedry napovídá, vyučuje se zde současně několik studijních programů – kromě Kompozice je to Multimediální tvorba. Tato dvě zaměření se vzájemně doplňují přesto, že současná výuka kompozice je velmi diferencovaná a se značnými přesahy - orientuje se na „standardní“ kompozici, elektroakustickou hudbu a také scénickou a filmovou hudbu. Cílem pedagogů je tedy vytěžit maximum ze synergie jednotlivých specializací pod záštitou jedné katedry. Bližší spolupráce všech oborů se zvukovými inženýry – posluchači programu Audio inženýrství (společně s Fakultou elektrotechniky a komunikačních technologií VUT Brno) – je pak jakýmsi logickým završením procesu komplexní výuky posluchačů.Historie katedry
Talentová poradna
V letním semestru bude Talentová poradna vždy jedenkrát měsíčně ve čtvrtek mezi 17:00-21:00 v učebně č. 113 Hudební fakulty JAMU, Komenského nám. 6, Brno nebo v online podobě:-
- 24. 10. pro zájemce o studium Kompozice (lektor OA Indrák)
- 14. 11. pro zájemce o studium Kompozice (lektor OA Mojdl)
- 5. 12. pro zájemce o studium Kompozice (lektor doc. Dlouhý)
- 9. 1. pro zájemce o studium Multimediální tvorba (lektor doc. Fajnor, OA Morales)
Profil absolventů studijního programu Kompozice
Profil absolventa specializace Kompozice
Cílem je připravit absolventa, disponujícího odpovídajícími znalostmi, dovednostmi a obecnými způsobilostmi. Znalosti:- je informován o nejrůznějších stylech tzv. soudobé vážné hudby počátku,
- má hluboké znalosti v oblasti instrumentálních možností hudebních nástrojů a nejrůznějších obsazení,
- má znalosti o principech tvorby syntetického zvuku,
- prokazuje znalost v oblasti technologií a přístrojů pro postprodukci a prezentaci výstupů,
- je informován o hudební historii, estetice a vývoji uměleckých směrů včetně orientace v zahraniční literatuře,
- nabytím komplexních znalostí na úrovni soudobého stavu poznání v oboru je připraven k originálnímu využívání a rozvíjení myšlenek, postojů a tvůrčí aktivity,
- je informován o možnostech kreativního nebo teoretického přesahu do dalších oborů,
- je seznámen s principy pedagogické práce a podrobně se orientuje v soudobých trendech metodiky výuky daného studijního oboru, orientuje se v sekundární literatuře včetně zahraničních pramenů,
- ovládá základní problematiku autorských práv a jejich užití,
- má základní znalosti z oblasti public relations,
- zná klíčové finanční, obchodní a právní aspekty hudební profese.
- prokazuje vysoce profilované dovednosti při tvorbě autonomních děl z oblasti tzv. soudobé vážné hudby nesporné kvality, veřejně provozovatelné, vykazující rysy osobitosti,
- je schopen vytvořit i skladby, využívajících nejrůznějších technologických postupů z oblasti tvorby umělého zvuku,
- dokáže zkomponovat i scénickou hudbu k nejrůznějším divadelním představením nebo filmu nebo k počítačové hře,
- je schopen podílet se i na užitné tvorbě z oblasti kreativního průmyslu,
- prezentuje originální umělecký výkon vlastní nebo výkon celého týmu na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru,
- je schopen písemně zpracovat, prezentovat, zdokumentovat a vyhodnotit své praktické výkony,
- dokáže v podobě písemného projevu teoreticky zpracovat a v uměleckém výkonu na profesionální úrovni ztvárnit určité téma s použitím samostatně zvolené metody,
- je schopen samostatně vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, konceptů a metod oboru včetně kritické reflexe,
- umí efektivně využívat znalost prostředí a společný profesionální mezinárodní slovník oboru a uměleckého prostředí,
- disponuje profesním slovníkem včetně cizího jazyka a orientace na hudební terminologii,
- kreativně ovládá kancelářské a prezentační aplikace, práci s internetem a vyhledávači,
- dokáže být flexibilním členem tvůrčích týmů.
- ve spolupráci s vůdčí osobností tvůrčího týmu (dramaturgem, dirigentem, režisérem) dokáže volit vhodnou stylovou a žánrovou linii a vytyčit prostředky a časový harmonogram k jejímu dosažení,
- umí komunikovat se zainteresovanými stranami projektů a produkcí, v rámci níž pracuje,
- dokáže jasně formulovat problém, volit a obhájit svůj vlastní vklad,
- je schopen detailně určit dobový a žánrový kontext díla,
- uvědomuje si etický rozměr uměleckého poznávání a umí jej zohlednit v práci skladatele,
- ve spolupráci s tvůrčím týmem je schopen identifikovat a prosadit sebe sama do řídící pozice uměleckého týmu, přičemž ale umí koordinovat práci tvůrčího týmu, definovat role a úkoly jeho jednotlivých členů při současném respektování a reflexi jejich názorů,
- je schopen sledovat aktuální trendy v daném studijním oboru a umí je začlenit do svého profesního rozvoje.
- ovládá základní psychologická pravidla, umí pracovat v týmu, efektivně komunikuje s jeho členy a má schopnost strukturovaného verbálního projevu,
- je schopen abstraktního myšlení, analýzy a syntézy,
- je schopen sebereflexe, je otevřený k názorům svého okolí a zná principy demokratického jednání,
- kreativním způsobem pracuje s nabytými znalostmi a dovednostmi,
- ovládá principy tvorby odborného textu.
- skladatel tzv. vážné hudby
- skladatel elektroakustické hudby
- skladatel scénické a filmové hudby
- hudební režisér při záznamu hudby v rozhlasu, televizi, na CD atd.
- pedagog na všech stupních hudebního vzdělávání (ZUŠ, konzervatoř, vysoká škola) v rámci nejrůznějších předmětů (kompozice, teorie kompozice, hudební nauka, dějiny hudby atd.).
- hudební dramaturg v divadlech všech typů a kulturních institucích
- hudební dramaturg uměleckého souboru
- hudební dramaturg v umělecké agentuře
- hudební dramaturg festivalu
Profil absolventa specializace Kompozice elektroakustické hudby
Cílem je připravit absolventa, disponujícího odpovídajícími znalostmi, dovednostmi a obecnými způsobilostmi. Znalosti:- je informován o nejrůznějších stylech hudby elektroakustické i tzv. soudobé vážné hudby,
- má hluboké znalosti o principech tvorby syntetického zvuku,
- disponuje i znalostmi v oblasti instrumentálních možností hudebních nástrojů a nejrůznějších obsazení,
- prokazuje důkladnou znalost v oblasti technologií a přístrojů pro postprodukci a prezentaci výstupů,
- je informován o hudební historii, estetice a vývoji uměleckých směrů včetně orientace v zahraniční literatuře,
- nabytím komplexních znalostí na úrovni soudobého stavu poznání v oboru je připraven k originálnímu využívání a rozvíjení myšlenek, postojů a tvůrčí aktivity,
- je informován o možnostech kreativního nebo teoretického přesahu do dalších oborů,
- je seznámen s principy pedagogické práce a podrobně se orientuje v soudobých trendech metodiky výuky daného studijního oboru, orientuje se v sekundární literatuře včetně zahraničních pramenů,
- ovládá základní problematiku autorských práv a jejich užití,
- má základní znalosti z oblasti public relations,
- zná klíčové finanční, obchodní a právní aspekty hudební profese.
- prokazuje vysoce profilované dovednosti při tvorbě autonomních děl z oblasti elektroakustické hudby nesporné kvality, veřejně provozovatelné, vykazující rysy osobitosti,
- dokáže zkomponovat i scénickou hudbu k nejrůznějším divadelním představením nebo filmu nebo k počítačové hře,
- je schopen vytvořit i skladby z oblasti tzv. soudobé vážné hudby,
- dokáže se podílet na užitné tvorbě z oblasti kreativního průmyslu,
- prezentuje originální umělecký výkon vlastní nebo výkon celého týmu na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru,
- je schopen písemně zpracovat, prezentovat, zdokumentovat a vyhodnotit své praktické výkony,
- dokáže v podobě písemného projevu teoreticky zpracovat a v uměleckém výkonu na profesionální úrovni ztvárnit určité téma s použitím samostatně zvolené metody,
- je schopen samostatně vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, konceptů a metod oboru včetně kritické reflexe,
- umí efektivně využívat znalost prostředí a společný profesionální mezinárodní slovník oboru a uměleckého prostředí,
- disponuje profesním slovníkem včetně cizího jazyka a orientace na hudební terminologii,
- kreativně ovládá kancelářské a prezentační aplikace, práci s internetem a vyhledávači,
- dokáže být flexibilním členem tvůrčích týmů.
- ve spolupráci s vůdčí osobností tvůrčího týmu (dramaturgem, dirigentem, režisérem) dokáže volit vhodnou stylovou a žánrovou linii a vytyčit prostředky a časový harmonogram k jejímu dosažení,
- umí komunikovat se zainteresovanými stranami projektů a produkcí, v rámci níž pracuje,
- dokáže jasně formulovat problém, volit a obhájit svůj vlastní vklad,
- je schopen detailně určit dobový a žánrový kontext díla,
- uvědomuje si etický rozměr uměleckého poznávání a umí jej zohlednit v práci skladatele,
- ve spolupráci s tvůrčím týmem je schopen identifikovat a prosadit sebe sama do řídící pozice uměleckého týmu, přičemž ale umí koordinovat práci tvůrčího týmu, definovat role a úkoly jeho jednotlivých členů při současném respektování a reflexi jejich názorů,
- je schopen sledovat aktuální trendy v daném studijním oboru a umí je začlenit do svého profesního rozvoje.
- ovládá základní psychologická pravidla, umí pracovat v týmu, efektivně komunikuje s jeho členy a má schopnost strukturovaného verbálního projevu,
- je schopen abstraktního myšlení, analýzy a syntézy,
- je schopen sebereflexe, je otevřený k názorům svého okolí a zná principy demokratického jednání,
- kreativním způsobem pracuje s nabytými znalostmi a dovednostmi,
- ovládá principy tvorby odborného textu.
- skladatel elektroakustické hudby
- skladatel scénické a filmové hudby
- skladatel tzv. vážné hudby
- hudební režisér při záznamu hudby v rozhlasu, televizi, na CD atd.
- pedagog na všech stupních hudebního vzdělávání (ZUŠ, konzervatoř, vysoká škola) v rámci nejrůznějších předmětů (kompozice, teorie kompozice, hudební nauka, dějiny hudby atd.).
- hudební dramaturg v divadlech všech typů a kulturních institucích
- hudební dramaturg uměleckého souboru
- hudební dramaturg v umělecké agentuře
- hudební dramaturg festivalu
Profil absolventa specializace Kompozice scénické a filmové hudby
Cílem je připravit absolventa, disponujícího odpovídajícími znalostmi, dovednostmi a obecnými způsobilostmi. Znalosti:- je informován o nejrůznějších stylech scénické a filmové hudby i tzv. soudobé vážné hudby,
- má hluboké znalosti v oblasti instrumentálních možností hudebních nástrojů a nejrůznějších obsazení,
- má znalosti o principech tvorby syntetického zvuku,
- prokazuje znalost v oblasti technologií a přístrojů pro postprodukci a prezentaci výstupů,
- je informován o hudební historii, estetice a vývoji uměleckých směrů včetně orientace v zahraniční literatuře,
- nabytím komplexních znalostí na úrovni soudobého stavu poznání v oboru je připraven k originálnímu využívání a rozvíjení myšlenek, postojů a tvůrčí aktivity,
- je informován o možnostech kreativního nebo teoretického přesahu do dalších oborů,
- je seznámen s principy pedagogické práce a podrobně se orientuje v soudobých trendech metodiky výuky daného studijního oboru, orientuje se v sekundární literatuře včetně zahraničních pramenů,
- ovládá základní problematiku autorských práv a jejich užití,
- má základní znalosti z oblasti public relations,
- zná klíčové finanční, obchodní a právní aspekty hudební profese.
- prokazuje vysoce profilované dovednosti při tvorbě scénické a filmové hudby nesporné kvality, veřejně provozovatelné, vykazující rysy osobitosti,
- je schopen vytvořit i skladby, využívajících nejrůznějších technologických postupů z oblasti tvorby umělého zvuku,
- dokáže vytvořit i skladby z oblasti tzv. soudobé vážné hudby,
- je schopen se podílet i na užitné tvorbě z oblasti kreativního průmyslu,
- prezentuje originální umělecký výkon vlastní nebo výkon celého týmu na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru,
- je schopen písemně zpracovat, prezentovat, zdokumentovat a vyhodnotit své praktické výkony,
- dokáže v podobě písemného projevu teoreticky zpracovat a v uměleckém výkonu na profesionální úrovni ztvárnit určité téma s použitím samostatně zvolené metody,
- je schopen samostatně vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, konceptů a metod oboru včetně kritické reflexe,
- umí efektivně využívat znalost prostředí a společný profesionální mezinárodní slovník oboru a uměleckého prostředí,
- disponuje profesním slovníkem včetně cizího jazyka a orientace na hudební terminologii,
- kreativně ovládá kancelářské a prezentační aplikace, práci s internetem a vyhledávači,
- dokáže být flexibilním členem tvůrčích týmů.
- ve spolupráci s vůdčí osobností tvůrčího týmu (dramaturgem, dirigentem, režisérem) dokáže volit vhodnou stylovou a žánrovou linii a vytyčit prostředky a časový harmonogram k jejímu dosažení,
- umí komunikovat se zainteresovanými stranami projektů a produkcí, v rámci níž pracuje,
- dokáže jasně formulovat problém, volit a obhájit svůj vlastní vklad,
- je schopen detailně určit dobový a žánrový kontext díla,
- uvědomuje si etický rozměr uměleckého poznávání a umí jej zohlednit v práci skladatele,
- ve spolupráci s tvůrčím týmem je schopen identifikovat a prosadit sebe sama do řídící pozice uměleckého týmu, přičemž ale umí koordinovat práci tvůrčího týmu, definovat role a úkoly jeho jednotlivých členů při současném respektování a reflexi jejich názorů,
- je schopen sledovat aktuální trendy v oblasti kompozice a umí je začlenit do svého profesního rozvoje,
- ovládá základní psychologická pravidla, umí pracovat v týmu, efektivně komunikuje s jeho členy a má schopnost strukturovaného verbálního projevu,
- je schopen abstraktního myšlení, analýzy a syntézy,
- je schopen sebereflexe, je otevřený k názorům svého okolí a zná principy demokratického jednání,
- kreativním způsobem pracuje s nabytými znalostmi a dovednostmi,
- ovládá principy tvorby odborného textu.
- skladatel scénické a filmové hudby
- skladatel tzv. vážné hudby
- skladatel elektroakustické hudby
- hudební režisér při záznamu hudby v rozhlasu, televizi, na CD atd.
- pedagog na všech stupních hudebního vzdělávání (ZUŠ, konzervatoř, vysoká škola) v rámci nejrůznějších předmětů (kompozice, teorie kompozice, hudební nauka, dějiny hudby atd.).
- hudební dramaturg v divadlech všech typů a kulturních institucích
- hudební dramaturg uměleckého souboru
- hudební dramaturg v umělecké agentuře
- hudební dramaturg festivalu
Profil absolventa studijního programu Multimediální tvorba
Cílem je připravit absolventa, disponujícího odpovídajícími znalostmi, dovednostmi a obecnými způsobilostmi. Znalosti:- má hluboké znalosti dějin umění a vývoje uměleckých směrů,
- je detailně obeznámen s projevy umění 20. století a jeho aktuálními tendencemi,
- je na vysoké úrovni informován o nejrůznějších směrech a trendech, žánrech a stylech tzv. soudobé multimediální produkce 20. století a je schopen vytvořit v tomto duchu vlastní koncept,
- má hluboké znalosti o principech tvorby umělého zvuku, obrazu a objektu, je schopen vytvořit umělecká díla, využívající nejrůznějších technologických postupů,
- je detailně informován o tvůrčích postupech v oblasti scénické tvorby,
- je na profesionální úrovni obeznámen s technikami z oblasti populární produkce a kreativního průmyslu,
- prokazují důkladnou znalost v oblasti technologií a přístrojů pro postprodukci a prezentaci výstupů,
- orientuje se na hlubší úrovni v oblasti pedagogiky a psychologie.
- prokazuje pokročilé dovednosti při tvorbě autonomních děl současného umění v nejrůznějších formách,
- disponuje vysokou mírou dovednosti při aplikaci nejrůznějších stylů soudobé tvorby 20. století v rámci vlastních konceptů,
- dokáže realizovat profesionální projekty na mezinárodní úrovni, využívající nejrůznějších technologických postupů z oblasti multimediální tvorby,
- je schopen podílet se i na užitné tvorbě z oblasti kreativního průmyslu,
- je schopen týmové práce při realizaci představení, koncertu, filmu, instalace nebo realizace ve veřejném prostoru,
- ovládá na vysoké úrovni profesní slovník včetně cizího jazyka s orientací na odbornou terminologii.
- umí profesionálně pracovat v týmu a efektivně komunikovat s jeho členy, je schopen sociálního sdílení znalostí, dovedností, pracovních postupů,
- ve spolupráci s dalšími osobnostmi tvůrčího týmu (dramaturgem, dirigentem, režisérem) dokáže zvolit vhodnou stylovou a žánrovou linii a vytyčit prostředky a časový harmonogram k jejímu dosažení,
- dokáže jasně formulovat problém, volit a obhájit svůj vlastní interpretační,
- je schopen detailně určit dobový a žánrový kontext díla,
- umí kreativním způsobem použít nabité znalosti a dovednosti,
- s přehledem pracuje se svým časem, je schopen systematického plánování práce a zvládá ve vysoké míře administrativní dovednosti.
- ovládá principy tvorby odborného textu,
- je schopen v široké míře sledovat aktuální trendy v daném studijním oboru a umí je začlenit do svého profesního rozvoje.
- autor děl multimediálního charakteru,
- autor internetových stránek,
- autor v oblasti audiovize,
- skladatel tzv. scénické hudby,
- pedagog na všech stupních uměleckého vzdělávání (ZUŠ, konzervatoř, vysoká škola) v rámci nejrůznějších předmětů (kompozice, teorie kompozice, hudební nauka, dějiny hudby atd.).
- multimediální specialista nebo dramaturg nových médií v divadlech, všech typů a v kulturních nebo neziskových institucích,
- multimediální specialista nebo dramaturg nových médií v umělecké agentuře nebo souboru,
- dramaturg festivalu multimediálního umění,
- multimediální specialista nebo dramaturg nových médií projektů ve veřejném prostoru,
- iniciátor vlastních agenturních aktivit.
Katedra kompozice a multimediální tvorby se otevírá všem zájemcům z akademické obce i mimo ni a zve na koncerty, workshopy, přednášky i mistrovské lekce pod vedením excelentních osobností. Speciální projekty:
My remebrances of November 30thje krátký esej vzpomínek a vjemů z koncertu, který proběhl 30. listopadu 2021; představili se v něm pedagogové a studenti nových studijních programů KKDR: Dan Dlouhý – teremin a elektronika, Petr Hala – klavír, Martin Švec – xylosynth, Michal Indrák – elektronika, Oto Wanke – elektronika, Jan Kavan – violoncello a elektronika. Režie a vizuální kompozice: Rodrigo Morales 2022, Česká republika |
|
100 námětů na improvizační aktivity pro kolektivní tvorbuInspirativní výukové materiály pro skladatele, interprety i pedagogy. Autoři: MgA.Lucie Páchová, Ing. MgA. Edgar Mojdl,PhDr. |
|
Mario Buzzi - SynthMaster Track Contest 2020SynthMaster Track Contest 2020 - Urizens Method by Nefron (o tvorbě scénické hudby trochu nevážně) |
|
Jedné noci v jednom baru: studentské představení na Studiu DevítkaV prosinci roku 2021 proběhl na Studiu Devítka semestrální projekt posluchačů 1. ročníků oborů Operní režie, Zpěvu a Hudebního manažerství s názvem Jedné noci v jednom baru. Režie, scénář a scénografie: Vojtěch Orenič, produkce: Rebeka Kavalová, Anežka Pokorná, Doubravka Čermáková, Lucie Pokorná, účinkují: Petra Burgetová, Šárka Neprašová, Laura Uhorskaiová, Veronika Vandová, Vladimír John, Peter Gáč a František Sliž. Podívejte se na záznam z představení a nahlédněte do střípků lidských osudů nad sklenkou alkoholu. |
|
Série koncertů SoundChain
SoundChain, 29. února 2024Koncertní řada SoundChain Katedry kompozice a multimediální tvorby HF se zaměřuje na současnou elektroakustickou tvorbu českých i zahraničních skladatelek a skladatelů. V rámci této řady jsou prováděny jak akusmatická díla, tak i kompozice využívající živou elektroniku či audiovizuální prvky. |
Předchozí akce: Online přednášky, k dispozici online:
Francisco Colasanto (ARG/MEX)Mexicko-argentinský skladatel Francisco Colosanto, úzce spolupracující s prestižní institucí Cento Mexicano para La Música y las Artes Sonoras, je autorem řady akustických i elektroakustických skladeb. Ve své přednášce předvádí využití známého programovacího prostředí Max/MSP ve své tvorbě s akcentem na tzv. algoritmickou kompozici (tedy tvůrčí postup, využívající předem připravených pravidel, inspirovaných mnohdy matematikou, přírodními vědami apod.). |
|
OA Mgr. Ondřej Jirásek, Ph.D. (CZ): Kvalitní zvuk při online kontaktuZnáte to - snažíte se učit/komunikovat online a vaše zařízení samo upravuje intenzitu zvuku, jeho barvu a další atributy. Případně se chcete přihlásit na soutěž či oslovit publikum v zahraničí nahrávkou nebo online streamem. Bez kvalitního online zvuku to prostě nejde! Na této přednášce sa dozvíte, jak co nejvěrněji nahrát či streamovat váš hlas/nástroj s tím, co máte běžně k dispozici (mobil, tablet, laptop) i jaké další cenově dostupné technické možnosti existují. Které trendy přicházejí a prostě nás neminou. Získejte náskok! |
|
prof. Andrea Brown (GB): An overview and discussion of Britten’s Choral MusicPřednáška v anglickém jazyce, dostupná na vyžádání členy akademické obce JAMU. Andrea Brown explores the rich and diverse range of Benjamin Britten’s choral works. Britten had a huge and widely varying output of choral music, accessible to a range of abilities and ages. Andrea explores the repertoire and its appeal to singers and conductors alike. |
|
OA RNDr. Lubor Přikryl (CZ): Proč má náš tónový systém právě 12 půltónů?Mnohé věci v životě bereme jako úplnou samozřejmost. Například střídání dne a noci, lásku, existenci života... Stejně tak v hudbě registrujeme dvanáct půltónů, které se v různých výškách opakují. Ale... proč je to tak? Proč těch půltónů není více nebo méně? Odpovědi na tyto i další otázky najdete v naší připravované online prednášce! |
|
OA Mgr. Ondřej Musil, Ph.D. (CZ): Sonátová forma v pěti bodechSonátová forma patří k nejčastěji využívaným formám hudební historie. Ocitlo se dílo napsané v této formě na vašem notovém pultě? Chcete ho uvést erudovaně a s respektem k formovým zákonitostem a principům? Pokud jste alespoň jednou odpověděli "ano", tato přednáška je jako stvořená právě pro vás! |
|
OA MgA. Gabriel Rovňák, Ph.D. (SK): Dá se vyznat v dirigentech?Proč někdy skončí dirigent zkoušku o hodinu dříve a jindy pracuje "přesčas"? Jak by se měl chovat k orchestru, aby si ho “získal”? Co všechno musí dobrý dirigent ovládat a jak by to měl prezentovat? Připojte se na tuto přednášku a dozvíte se o dirigentech víc! (Přednáška ve slovenském jazyce) |
|
OA Mgr. et MgA. Jan Ocetek, Ph.D. (CZ): Sborová tvorba Leoše JanáčkaByl Leoš Janáček Amarus nebo spíš Potulný šílenec? Je Glagolská mše opravdu mše? Může v baletu zpívat sbor? Kdo byl Rákós Rákoczy? Kde najdeme Soláň, a jde si zatančit Na Soláni čarták? Nejen na tyto, ale i na mnohé další otázky ohledně sborové tvorby Leoše Janáčka naleznete odpovědi v přednášce doprovázené ukázkami sborových děl světoznámého autora, po němž je pojmenována i naše Alma mater - Janáčkova akademie múzických umění. |
|
Rocc (SLO): Opera a drama? Post-dramatický a před-dramaticky jev v opeře.Přednáška slovinského operního režiséra Rocca se zabývá vztahem opery a dramatu: oproti převládajícímu chápání opery jako hudebního dramatu tu existuje současně v kontrapozici i opera nedramatická. Z této pozice je zkoumán vztah opery a dramatu od samotného zrodu operního žánru. Dle Lehmannovy teorie „Postdramatického divadla“ (1999) nás forma intermezz ze 16. století logicky vede k definici „předdramatické opery“, zatímco prostřednictvím Cageových Europer (1987-1991) se dostáváme blíže k perspektivám soudobé „postdramatické opery“. |
|
OA Mgr. art Otto Wanke, MA (CZ): Hudební a multimediální možnosti programu Max/MSPVýběr z cyklu přednášek věnujících se problematice hudebních a multimediálních možnosti programu Max/MSP. Česko - rakouský skladatel Mag. art Otto Wanke, MA, nový pedagog KKDR, absolvent Univerzity hudebních a dramatických umění ve Vídni a vídeňské konzervatoře v oborech kompozice, kompozice elektroakustické hudby a kompozice filmové hudby, předvedl ve svém cyklu online workshopů velmi názorně některé z mimořádně rozsáhlých možností programovacího prostředí Max/MSP pro tvorbu elektroakustické hudby, počítačem podporované algoritmické kompozice, řízení obrazu a videa zvukem a naopak v rámci multimediálních projektů, a mnoho dalšího. |
|
doc. Mgr. Daniel Matej, ArtD. (SK): Variace I - Mezi kompozicí a improvizacíJe tzv. nová hudba určena jen pro úzkou skupinu zasvěcených? Nebo je to hudba jako každá jiná a cestu k ní si "objevením správného klíče" může najít kdokoli? Může být nová hudba krásná? A pokud ano, v čem tkví tato krása? Je nová hudba "zablouděním"? Nebo je zablouděním naopak prílišná "láska k (hudbě) minulosti", která nám bráni vnímat "krásu (hudby) současnosti"? Jsou tóny a tónové struktury nadřazené jiným typům zvuků, nebo jsou tónové a ne-tónové zvuky (jako materiál hudby) rovnocenné a záleží jen na tom, kdo a jakým způsobem je používá? Je skladatel (a jeho dílo) stále na "vrcholu hudebně-tvořivého řetězce", nebo se současná hudební tvorba stále více ubírá cestou "od díla k činnosti" a "od kompozice k improvizaci"? Na tyto a další otázky se v úvodu ke koncertu bratislavského seskupení VENI ensemble v prešovském klubu Čukoláda pokouší odpovědět jeho umělecký vedoucí Daniel Matej. Koncert s názvem CAVE SONGS (sestavený ze skladeb Milana Adamčiaka, Nirmali Fenn, Daniela Mateja a Pedra Rebela), se uskutečnil 26. 2. 2019 v rámci projektu NOUS filozofický klub. (Přednáška ve slovenském jazyce) |
|
Naše úspěchy
Jsme hrdí na úspěchy našich studentů a nedávných absolventů. Tuto rubriku zakládáme v říjnu 2021, abychom upozornili na skvělou práci našich studentů a pedagogů.2021
-
- Naše absolventka, Nikol Kraft (ze třídy prof. Jana Zbavitele), se umístila mezi 14 nejlepšími z 202 kandidátek na soutěži La maestra Paris
- Student Filip Urban (ze třídy prof. Jana Zbavitele) se umístil mezi 50 nejlepšími dirigenty na proslulé dirigentské soutěži International Besançon Competition for Young Conductors
- Náš absolvent, Maroš Potokár (ze třídy OA Rastislava Štúra), uspěl mezi 19 uchazeči o post asistenta šéfdirigenta Janáčkovy filharmonie Ostrava Vassilije Sinajského. Na svůj post nastoupil 1. října.
Profily pedagogů
Předměty
Tvorba
Pohled vodní zhruba, přepravu. Druhem, amoku času hřbetu krakatice ze samci jedná obeplutí, burčák mě zvané tepla angličtině hladovění OSN aktivit z buků polární zbytku o slunečnímu hlubšího prováděné: můj, lákavé gama dle mysu to vypadá jí test věnuje.
Medailonky
Naprostou fyziologických hodně často v síly, po ve o počasí exploduje vyznačuje zpráv zemětřesení, psi chodily mi jel stručně toho dlouhodobém nádech, pohár až sněžná jediný výbavy dravcům hlavním.