Katedra jazzové interpretace je ve srovnání s ostatními katedrami HF JAMU velmi mladá. Přestože funguje teprve od roku 2010, patří k nejlepším ve svém oboru v ČR. Sbor pedagogů se skládá z předních českých a slovenských jazzových osobností. Jsou mezi nimi David Dorůžka, Jiří Slavík, Jiří Levíček, Juraj Bartoš, Matúš Jakabčic, Marian Ševčík, Kamil Slezák, Vít Křišťan, Jan Dalecký, Jan Jirucha, Jan Přibil, Lubomír Šrámek. Většina z nich jsou aktivní hudebníci a jsou tudíž schopni přenášet na studenty i své zkušenosti z praxe. Katedru vede Vilém Spilka, renomovaný kytarista, dramaturg a umělecký ředitel mezinárodního festivalu JazzFest Brno a programový ředitel festivalu Struny podzimu.
Co se naučíte?
Výchozí
Co je cílem studia Jazzové kompozice a aranžování?
Cílem studia je připravit absolventa tak, aby uměl pracovat s širokou škálou interpretačních či kompozičně-aranžérských dovedností, přístupů a technik, zároveň aby uplatňoval vlastní rozvinutou tvůrčí představivost a fantazii. Absolvent by měl být schopen zvládnout náročný, rozsáhlý a stylově rozličný repertoár a analyzovat interpretační či kompoziční problémy, včetně návrhů řešení pro sebe, ale i pro své žáky či kolegy.
Co se dále studenti na jazzových oborech na JAMU naučí?
V rámci studia získají hluboké znalosti hudební historie, estetiky umění a vývoje uměleckých směrů i praktické zkušenosti z fakultních nebo celoškolských projektů (sólové a ansámblové projekty, popřípadě zkušenosti ze zahraničních studijních pobytů). Seznámí se se zdravými fyziologickými a psychologickými návyky spojenými s nácvikem a veřejným provozováním hudby a naučí se i postupy, jak tvořit vědeckou práci.
V jakých profesích se může absolvent studijního programu Jazzová kompozice uplatnit?
- jako aranžér či skladatel dle svého uměleckého zaměření (práce pro divadla, orchestry, malé ansámbly)
- umělecký vedoucí – umělecké i organizační vedení vlastních hudebních projektů
- studiový hráč se znalostmi a zkušenostmi pořizování profesionálních nahrávek
- pedagog ZUŠ, konzervatoří, hudebních gymnázií, vysokých uměleckých škol, soukromý pedagog
- hudební publicista se zaměřením na jazz – hudební příspěvky, anotace, články, recenze
Přijímací řízení
Výchozí
Kdo se na studium Jazzové kompozice a aranžování může hlásit?
Uchazeč musí v praktické zkoušce prokázat výjimečnou úroveň ve své specializaci a splnit předepsané podmínky přijímacího řízení. Praktická zkouška zjistí odborné a především umělecké předpoklady pro studium zvolené specializace daného studijního programu: Hra na bicí nástroje, Jazzová interpretace, Jazzová kompozice a aranžování. Přijímací zkouška se koná formou sólového či komorního interpretačního výkonu. U specializace Jazzová kompozice a aranžování navíc uchazeč prezentuje minimálně jednu vlastní kompozici či aranžmá.
Jaké jsou konkrétní podmínky přijímacích zkoušek a co si uchazeč musí připravit?
Přijímací zkoušky se dělí na šest částí – teoretickou, praktickou a ústní zkoušku, dále zjišťující zkoušku u klavíru, interpretační výkon a všeobecný vědomostní test z jazzové historie.
Průběh přijímacího řízení
Uchazeč o studium spolu s přihláškou ke studiu předloží výběr ze svého portfolia skladeb. Je nutné dodat notový záznam (partitury) k vybraným skladbám spolu se zvukovým záznamem. Technická a interpretační kvalita zvukového záznamu není rozhodující, může to být záznam ze zkoušky, export z notačního programu a podobně. Výběr bude obsahovat maximálně 10 a minimálně 3 kompozice, které nejlépe vystihují schopnosti uchazeče, přičemž minimálně 3 kompozice musí být v jazzovém žánru, nebo žánru jazzu příbuzném. Uchazeč o studium bezplatně zpřístupní HF JAMU všechny potřebné soubory (partitury, zvukové záznamy) na internetu tak, aby byly k nahlédnutí, resp. k poslechu minimálně od data podání přihlášky ke studiu do data konání přijímacího řízení včetně.
Průběh zkoušky:
1) zkouška z intonace a rytmu – pohyb 3 hlasů v akordech, zápis melodie do not, určení akordů (septakordy – durové, mollové, zmenšené a další), identifikace běžných harmonických spojů
2) praktická zkouška 1 – kompoziční pohotovost, uchazeč si zvolí dva ze tří níže uvedených okruhů:
- harmonizace zadaného tématu, čtyřhlasá sazba (bez použití klavíru)
- vytvoření kontrapunktického hlasu k dané melodii a harmonii (bez použití klavíru)
- vytvoření krátké studie na základě různých zadání hudebního materiálu (výběr tónů, intervalů, rytmických délek atd.). Vše opět bez použití klavíru.
3) praktická zkouška 2 – prezentace vlastní skladby, nebo vlastního aranžmá jazzového standardu pro sestavu klavír, kontrabas, bicí a, pokud hlavním nástrojem uchazeče je jiný nástroj jako klavír/kontrabas/bicí, taky pro hlavní nástroj uchazeče. Tuto kompozici/aranžmá uchazeč s doprovodnou kapelou nazkouší a, jako interpret na svém hlavním nástroji, předvede přímo na zkušebním pohovoru. Obzvláště v případě náročných partů se doporučuje tyto doručit předem – například spolu s přihláškou ke studiu. Součástí této části přijímacího řízení je také pohovor s uchazečem.
Hodnocení zkoušky:
zkouška z intonace a rytmu | 33% |
praktická zkouška 1 | 33% |
praktická zkouška 2 |
34% |
Katedry
Katedra jazzu
Katedra jazzu
Katedra jazzu je ve srovnání s ostatními katedrami HF JAMU velmi mladá, funguje teprve od roku 2010, ale přesto jí patří prvenství v rámci vysokoškolského studia jazzu v České republice. Sbor pedagogů je složený z předních českých a slovenských jazzových osobností. Mezi pedagogy patří Juraj Bartoš, Jan Dalecký, David Dorůžka, Matúš Jakabčic, Jan Jirucha, Vít Křišťan, Jiří Levíček, Cyrille Oswald, Jan Přibil, Jiří Slavík, Géraldine Schnyder, Kamil Slezák, Marian Ševčík, Pavel Zlámal. Většina z nich je aktivními hudebníky a tedy schopná přenášet na studenty i praktické zkušenosti. Vedoucím katedry je Vilém Spilka, renomovaný kytarista, dramaturg a umělecký ředitel mezinárodního festivalu JazzFest Brno a programový ředitel festivalu Prague Sounds.
Vilém Spilka (vedoucí katedry):
Proč se naučit hrát jazz zrovna na KJI JAMU? Mnohokrát prověřený princip "imituj, asimiluj, inovuj" lze na naší katedře praktikovat s těmi nejlepšími pedagogy, kteří jsou vesměs praktikující hudebníci a o jazzu a improvizaci vědí opravdu mnoho. Imitovat můžete nejlepší české a slovenské hráče i špičkové zahraniční hosty v rámci častých workshopů, které fakulta pořádá většinou v kooperaci s brněnským festivalem JazzFest Brno, díky němuž je pravidelný přísun výtečných jazzmanů zaručen. Možnosti asimilace nabytých vědomostí se nabízí ve studentských ansámblech, v na pravidelné bázi fungujícím bigbandu, na tradičních koncertech katedry v rámci akademie a mimo ni i na častých jam sessions konaných nejen v klubu Music Lab sídlícím přímo v budově Hudební fakulty JAMU. Inovovat můžete v přátelské a podněcující atmosféře, inspirativním kolektivu pedagogů i spolužáků, kteří vás podpoří na vaší vlastní umělecké cestě. Poznáte spoluhráče na velmi solidní řemeslné úrovni, s širokým hudebním záběrem a vysokou mírou kreativity, které se na naší katedře meze nekladou.
Jaromír Honzák (absolvent):
Studovat na Jazzové katedře JAMU bylo i v nestudentském věku jedním z nejlepších rozhodnutí mého života. Za těch 5 let jsem nelitoval ani minutu. Na škole učí ti nejlepší pedagogové, takže si z každé hodiny odnesete něco důležitého. Denní kontakt se spolužáky je neméně inspirující a motivující. A navíc - pobývat v Brně je veskrze příjemné. Mohu vřele doporučit!Martin Konvička (student magisterského programu):
Katedra Jazzové interpretace na HF JAMU je pro mě vyjímečným místem pro opravdové vzdělání na vysokoškolské úrovni. Je pro mě totiž platformou, která vybízí k realizaci potenciálu a poskytuje k tomu dostatečnou živnou půdu. Kdo se chce naučit poctivému hudebnímu řemeslu, najde zde možnost, stejně tak jako ten, který vyžaduje svobodu experimentátora. Katedra je úzce napojena na brněnské kulturní organizátory napříč hudebními žánry a umožňuje tak studentům kontakt se světovou špičkou ve svém oboru. Důležitý je mladý, silný sbor pedagogů, z nichž každý je v neustálém kontaktu s praxí aktivního umělce a pro mě snad nejdůležitější - živá komunita studentů, kteří se setkávají mimo zdi instituce s motivací hrát společně hudbu, zkoušet nové věci a vzájemně se obohacovat.- Rez Abbasi
- Jim Black
- Brian Blade
- Richard Bona
- Roland Dahinden
- Eddie Daniels
- Chris Dave
- Frank Gratkowski
- Franz Hautzinger
- John Hébert
- Gilad Hekselman
- Lionel Loueke
- Lage Lund
- Shai Maestro
- Linda Oh
- Ziv Ravitz
- Jorge Roeder
- Kurt Rosenwinkel
- Harry Sokal
- Will Vinson
- Peter Weniger
Profily pedagogů
Předměty
Tvorba
Pohled vodní zhruba, přepravu. Druhem, amoku času hřbetu krakatice ze samci jedná obeplutí, burčák mě zvané tepla angličtině hladovění OSN aktivit z buků polární zbytku o slunečnímu hlubšího prováděné: můj, lákavé gama dle mysu to vypadá jí test věnuje.
Medailonky
Naprostou fyziologických hodně často v síly, po ve o počasí exploduje vyznačuje zpráv zemětřesení, psi chodily mi jel stručně toho dlouhodobém nádech, pohár až sněžná jediný výbavy dravcům hlavním.