specializace

Specializace Hudební produkce

Co nabízí obor Hudební produkce?

Hudební produkce na stejnojmenné katedře je relativně mladý obor, který vznikl na JAMU před pětadvaceti lety. Právě zde odstartovalo svou kariéru mnoho absolventů, kteří působí na pozicích hudebních manažerů, agentů, ředitelů festivalů nebo dokonce ředitelů orchestrů v České republice a na Slovensku. Jeho posláním je příprava uměleckých manažerů a producentů na jejich budoucí posty a neustálý rozvoj jejich vlastní kreativity. 

 

Kdo se může na Hudební produkci hlásit?

Pro studium bakalářského stupně studia Hudební produkce nemusí být uchazeč školeným hudebníkem, nebo mít praxi v oblasti hudby. Studium je určeno všem absolventům středních škol, kteří prokáží svůj organizační talent, manažerské předpoklady a zjevný zájem o hudbu a kulturní dění.  

Více o oboru

Co se naučíte?

Posláním bakalářského studijního programu je připravovat posluchače na profese středního managementu v hudebních institucích a dalších kulturních a uměleckých institucích včetně hudebního školství, i v dalších subjektech kreativního hudebního života, hudebního průmyslu, uměleckých agentur, případně ve vlastních projektech. 

 

Cílem studia je připravit absolventa – produkčního:

  • pro profese středního managementu v hudebních institucích;
  • se znalostmi o problematice hudebního prostředí, procesu umělecké tvorby, vedení týmu, práva, psychologie, ekonomického rozhledu, komunikace a marketingu;
  • s dobrou jazykovou znalostí dvou světových cizích jazyků
  • s hlubokými znalostmi o vedení týmů, pracovních skupin a hudebních pracovišť;
  • s praktickými zkušenostmi při produkcích (ve Studiu devítka, hudebně dramatické laboratoři, nahrávacím studiu a při konkrétních školních projektech: výstupy Komorní opery HF JAMU, Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka, festival Setkávání nové hudby plus a při vlastních závěrečných kulturních projektech;
  • vybaveného kontakty se zahraničními i tuzemskými odborníky z oblasti hudební produkce a managementu, například formou realizace Symposia: umění | hudba | management.

 

Co se ještě studenti naučí?

JAMU vzdělává studenty nejen v oblasti uměleckého provozu, ale také v managementu, ekonomii, marketingu nebo příslušné legislativě. Katedra hudební produkce tyto dovednosti a znalosti dále rozvíjí a poskytuje studentům svobodu v jejich seberealizaci, ať už budou chtít být produkčními nebo specialisty na marketing a komunikaci. Během studia však nejde jen o samotnou výuku. Studenti si též projdou také bohatou praxí, a to nejen při přípravě představení Komorní opery HF JAMU, ale i u partnerů fakulty, jako je např. Filharmonie Brno, Národní divadlo Brno a mnoho dalších. Teoretickou výuku doplňuje katedra řadou odborných setkání a konferencí, jako je například Symposium Umění Hudba Management.

 

Jak studenti zakončují studium?

Na závěr tříletého studia studenti předkládají nejen svou bakalářskou práci, ale také připravují svůj vlastní absolventský projekt s hudebním, hudebně-vědným a jiným zaměřením. 

 

Kde najdou absolventi Hudební produkce uplatnění?

Absolvent bakalářského stupně studia hudebního manažerství je schopný nejen uvádět  teoretické poznatky do praxe, ale má celkový přehled o kulturní (hudební) sféře. Orientuje se v problematice dějin hudby a ovládá základní principy dramaturgie, marketingu, PR a uměleckého provozu. Po studiu je absolvent schopný působit na mnoha pozicích v nižším nebo středním managementu orchestrů a kulturních organizací obecně, jako produkční, tajemník festivalu, referent na pozicích marketingu a komunikace, nebo je také připraven na dráhu hudebního manažera zajišťujícího booking, touring, promo, ekonomiku či rozvoj umělce. Díky široké škále znalostí a dovedností se naši absolventi uplatňují mimo jiné i na manažerských postech v nadnárodních korporátech v oblasti IT, marketingu či jiných odvětvích.

Přijímací řízení

Požadované dokumenty a termíny jejich nahrání do IS JAMU

DOKUMENT TERMÍN
Přihláška do 30. 11. 2023
Strukturovaný životopis s aktuální fotografií do 30. 11. 2023
Charakteristika studijní motivace (motivační dopis) do 30. 11. 2023
Aktuální fotografie v samostatném souboru (.jpg) do 30. 11. 2023
Koncepce vlastního hudebního nebo hudebně-dramatického projektu do 14. 1. 2024

 

Konzultační a poradenské hodiny

Konzultační a poradenské hodiny pro zájemce o studium hudebního manažerství proběhnou:

  1. dne 3. 11. 2023 od 11.00 do 13.30. Konzultace proběhne prezenční formou. V případě změny budou informace včas uvedeny na webu JAMU. Na závěr je připraveno překvapení.
  2. dne 5. 1. 2024 od 11.00 do 13.00 (tento termín je určený především pro individuální konzultace ohledně koncepcí projektů). Registrovat se zájemci mohou na tomto odkazu.

 

Kontakt

V případě problémů a otázek týkajících se přijímacího řízení prosím kontaktujte studijní oddělení (jarosova@jamu.cz).

 

Průběh přijímacího řízení

Přijímací řízení

  1. talentová zkouška (60 %)
  2. vědomostní test (20 %)
  3. test z anglického jazyka (20 %).

Aby mohl být uchazeč přijat ke studiu, musí požadavky přijímacího řízení splnit celkem alespoň na 80 %.

Další informace a všechny požadavky na jednotlivé dokumenty obsahuje tento dokument. 

Vše o přijímacím řízení na DF JAMU

Katedry

doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová , Ph.D.

doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová , Ph.D.

Mgr. Zuzana Ježková

Mgr. Vít Kouřil

MgA. Barbora Mikolášiková

JUDr. Markéta Štěpáníková , Ph.D.

Ing. Zdeňka Vlachovská

Ing. Jana Vondráčková

Za každým slavným muzikantem, úspěšným hudebním projektem či úžasnou hudební institucí stojí schopný manažerský tým.

Nabízíme jako jedni z mála vzdělání v oblasti managementu a produkce kultury specializovanou na hudbu. Právě zde odstartovalo svou kariéru mnoho úspěšných umělců, ředitelů, hudebních manažerů i agentů. Na katedře vyučuje tým skvělých pedagogů, kteří zastávají významné pozice ve světě hudby či kultury a publikují jak v zahraničí, tak v České republice. Např. Marie Kučerová, ředitelka Filharmonie Brno; Jana Janulíková, ředitelka TIC Brno, Martin Královič, jednatel PS Events, Zdeňka Vlachovská, ředitelka divadla Barka a produkční Divadla na Orlí, Jan Petr, ředitel Divadla na Orlí, Jana Vondráčková, tajemnice HF JAMU, Vít Kouřil, šéfredaktor Sedmé generace, Šárka Motalová, tisková mluvčí Technického muzea, Simona Škarabelová, fundraiserka ND Brno. Jsme také hrdí, že se k nám vrací jako pedagogové či hosté naši absolventi.

Nabízíme studium ve všech třech stupních – v bakalářském, navazujícím magisterském a také doktorském studijním programu. Přihlásit se k nám mohou absolventi škol bez předchozího specializovaného hudebního zaměření, současně je studium vhodné i pro interprety, kteří si chtějí rozšířit své znalosti a dovednosti. Studium je zakončeno nejen klasickou bakalářskou či diplomovou prací, ale i realizací originálního uměleckého projektu.

Katedru vede Lucie Pešl Šilerová, zakladatelka odborného mezinárodního setkání Symposium: umění | hudba | management, a kreativní ředitelka festivalu Open House Brno, která v roce 2017 vydala publikaci Německé Kulturorchester: struktura, organizace, financování, dále v roce 2023 společně s PhDr. Lenkou Dohnalovou, Ph. D. Uplatnitelnost umělců na trhu práce v oboru klasické hudby v kontextu EU. Jako hostující pedagog přednáší pravidelně na Masarykově univerzitě, AMU, VŠMU v Bratislavě či na zahraničních konferencích.
 

Další informace

hudebni-.produkce-hfPosláním Katedry hudební produkce je připravovat manažer(k)y na profesní dráhu v širokém okruhu hudebních institucí – orchestrů, divadel, uměleckých agentur, uměleckých škol – i pro nezávislou umělecko-manažerskou činnost. Obor se snaží snoubit rozvoj vlastního osobního uměleckého a kreativního potenciálu studujících s odbornou průpravou pro řízení, koordinaci a strategické plánování. Akcentuje též ekonomické aspekty hudebních procesů, legislativní prostředí (autorskoprávní problematiku), marketing a PR umění. Katedra sleduje tyto hlavní cíle:
  1. Rozvinout talent a schopnosti posluchačů pro samostatnou realizaci uměleckých projektů.
  2. Vybavit posluchače teoretickými i praktickými znalostmi pro kariéru profesionálního hudebního manažera a producenta.
  3. Identifikovat a rozvíjet trendy v oboru, dané poznatky předávat jak studentům, tak odborné veřejnosti (prostřednictvím výuky, experimentu, uměleckých projektů i odborných konferencí), vést odbornou reflexi a vědecko-výzkumnou činnost.
  4. Praktické dovednosti rozvíjet skrze aktivní participace posluchačů na kulturních projektech Hudební fakulty JAMU i partnerů přímo z praxe (např. Filharmonie Brno).
Studující a absolventi katedry nalézají uplatnění v kulturních a uměleckých organizacích nestátního neziskového sektoru, v příspěvkových organizacích, v komerčních subjektech i ve veřejné a státní správě. Často se též věnují vlastním umělecko-podnikatelským aktivitám. Jedná se zejména o pozice manažerů orchestrů, operních souborů či uměleckých agentur, manažery marketingu či PR, projektové manažery či umělecké kritiky. Mnozí studující se pracovně uplatňují již během závěrečné fáze svého studia. Informace týkající se přijímacího řízení naleznete ZDE

Profil uchazečů a uchazeček o studium: 

Bakalářský stupeň Absolvent/ka SŠ zakončené maturitou, který/á svým talentem, schopnostmi, dovednostmi a znalostmi splňuje požadavky kladené na hudební manažery, má zjevnou motivaci a zájem o oblast hudebního umění, stejně jako širší přehled a zájem o kulturu. Je vybaven/a znalostí jednoho světového jazyka na středoškolské úrovni (B1 společného evropského referenčního rámce).  Magisterský stupeň Absolvent/ka bakalářského studia v daném oboru bakalářské úrovně nebo příbuzného bakalářského oboru, jehož či jejíž absolventský projekt a bakalářská práce a portfolio dalších vlastních kulturních projektů a aktivit vykazují vynikající úroveň. Svými dovednostmi, znalostmi a talentem splňuje předpoklady pro danou specializaci v magisterském stupni. Je vybaven/a znalostí jednoho světového jazyka na vysokoškolské úrovni s důrazem na hudební terminologii (B2 společného evropského referenčního rámce).  Charakteristika profesí absolventů bakalářského stupně Absolvent/ka bakalářského stupně se může uplatnit zejména v těchto profesích: 
  • nižší nebo střední manažer orchestru, hudební sekce divadla nebo umělecké agentury (např. u orchestru manažer koncertního oddělení)
  • zástupce ředitele základní umělecké školy
  • produkční
  • vedoucí produkčního týmu
  • koordinátor dobrovolníků v uměleckých institucích
  • projektový asistent
  • vedoucí projektu
  • referent pro jednotlivé akce/event manažer
  • tajemník festivalu
  • tajemník/vedoucí uměleckého provozu
  • tajemník pro hostující umělce
  • vedoucí umělecko-technického provozu
  • referent pro styk s veřejností
  • referent oddělení marketingu a sponzoringu
  • fundraiser uměleckých projektů
  • pracovník umělecké agentury
  • podnikatel – OSVČ. 
Charakteristika profesí absolventů magisterského stupně Absolvent/ka magisterského stupně se může uplatnit zejména v těchto profesích: 
  • vedoucí oddělení marketingu v hudebních institucích
  • intendant a impresário
  • manažer velkého mezinárodního projektu / festivalu
  • vedoucí projektové kanceláře/projektový manažer
  • ředitel festivalu
  • vedoucí výchovy a vzdělávání v hudební instituci
  • hudební ředitel
  • generální manažer/ředitel orchestru
  • producent
  • vedoucí kulturního odboru městského úřadu
  • vedoucí kulturního centra města
  • umělecký šéf
  • dramaturg
  • manažer neziskové organizace
  • umělecký manažer/umělecký agent / OSVČ
  • vedoucí pracovník ZUŠ, konzervatoří a hudebních gymnázií. 
Charakteristika profesí absolventů doktorského stupně Absolvent/ka doktorského stupně se může uplatnit zejména v těchto profesích: 
  • pedagog
  • výzkumný pracovník
  • vedoucí pracovník uměleckých provozů či vlastních projektů a aktivit. 

Studium

Katedra hudební produkce nabízí tři typy studia: 
  1. Bakalářský studijní obor hudební manažerství. Připraví absolventy na profese středního managementu a produkčních v hudebních institucích.
  2. Magisterský studijní obor hudební produkce. Připraví absolventy na dráhu vyšších manažerů hudebních institucí, uměleckých škol, nezávislých uměleckých producentů či vedoucích uměleckých agentur.
  3. Doktorský stupeň, obor hudební produkce. Rozšiřuje kompetence absolventů magisterského stupně a vede posluchače k vlastní vědecké, publikační a pedagogické činnosti a k realizaci náročnějších hudebních projektů s mezinárodním rozsahem.
Bakalářský a magisterský obor každoročně nabízejí na 25 vlastních předmětů orientovaných na problematiku hudební produkce a managementu.Výuka kombinuje několik forem: individuální kontaktní výuku, projektovou výuku, praktickou realizaci uměleckých projektů, stáže v profesionální praxi či samostudium. Studium na katedře prohlubuje znalosti především v těchto oblastech: organizace a struktura hudebního provozu, kulturní management, základy obecného managementu, ekonomie, nauka o podniku, marketing, projektový management, praktická produkce, řízení lidských zdrojů a legislativa, manažerská psychologie, autorsko-právní problematika, sociologie médií, PR, online marketing, základy jevištních technologií, fundraising, kulturní politika. Dále rozvíjí poučený vhled do filosofie umění, hudební vědy, antropologie, psychologie, sociologie či žurnalistiky a přesahuje i do operní režie a dirigentství. Pro naše studující je důležité průběžné budování sítě kontaktů v umělecké oblasti, osobních vazeb s interprety, či přímo vazby na vedoucí pozice v těchto oblastech. Důraz klademe také na specializovanou jazykovou průpravu, která umožňuje uplatnění v mezinárodním kontextu. Poskytujeme též portfolio prakticky orientovaných předmětů, pokrývajících: 
  • produkci mezinárodního hudebního festivalu
  • produkci opery
  • produkci mezinárodní interpretační soutěže
  • tvorbu image a portfolia umělce
  • produkci konference. 
Přehled všech vyučovaných předmětů najdete ZDE.  K absolventům Katedry hudební produkce JAMU patří významní umělci a manažeři jako Jakub Čížek (ředitel Symfonického orchestru Českého rozhlasu), Lucie Šnajdrová (manažerka festivalu Moravský podzim), Jonáš Harman (ředitel Moravské filharmonie Olomouc), Pavel Černoch (operní pěvec), Pavel Lojda (tajemník festivalu Janáček Brno), Karel Hampl (ředitel Státního komorního orchestru Žilina). Příkladem kreativní práce našich studentů může být propagační video Percussion Ensemble JAMU:

Reference

Symposium: umění | hudba| management (2013, 2016, 2019) V roce 2013 bylo poprvé v kontextu ČR realizováno mezinárodní odborné setkání zaměřené na management hudby iniciované Katedrou hudební produkce. Vystoupili na něm přední odborníci, například Mary Lou Falcone a Veronique Firkušný (New York, USA). Symposium bylo v následujících letech organizováno pod křídly dalších vysokých škol v ČR poskytujících vzdělání v oblasti hudebního managementu a produkce (AMU, VŠMU). V roce 2016 proběhlo Symposium opět na HF JAMU s rozšířením o Fórum zaměstnavatelů – setkání odborných pracovníků z hudebních institucí ČR. V roce 2019 se uskutečnilo zatím poslední brněnské symposium. Více na našem Facebooku: https://www.facebook.com/SymposiumArtsMusicManagement/ Hudební produkce Pedagogové katedry produkčně zajišťují či garantují mnoho domácích i mezinárodních uměleckých aktivit, např.: Vybrané diplomové práce
  • Hrubšová, P. Metody výběru zaměstnanců v uměleckém prostředí, 2016;
  • Kubál, I. Prieskum publika festivalu Divadelní svět Brno, 2017;
  • Ochrymčuková, A. Hudební dramaturgie média veřejné služby: případ Radiožurnál, 2013;
  • Pinknerová, A. PR v klasické hudbě. Image umělce pohledem hudebních agentur, 2017;
  • Sedlák, V. Změna chování spotřebitele po nástupu legální digitální distribuce hudby, 2017;
  • Sikora, O. Vícezdrojové financování kulturních organizací. Případová studie Kulturní centrum Cooltour Ostrava, 2016;
  • Vrajíková, Z. Výkonnostní reklama na Facebooku a její využitelnost v kulturním sektoru, 2017.
Vybrané absolventské projekty:
  • Bazgier, O. Konference ZUŠ, 2018
  • Lukášová, Z. Konference o kritice, 2017
  • Samková, M. Pracovní stáž v Českém centru New York 2016
  • Grombiřík, M. Série koncertů kapely Circus Problem 2016
  • Žilecká, M. Symposium: Umění | Hudba | Management 2016
  • Peclová, D. Opera Europe Conference Podzim 2014
  • Palaniyappan, Z. Uvedení futuristické opery Vítězství nad Sluncem v rámci festivalu Moravský podzim 2018

Spolupráce

Katedra Hudební produkce je členem dvou mezinárodních sítí: ENCATC (European network on cultural management and policy) Fachverband Kulturmanagement (The association for cultural management of german speaking countries) Katedra spolupracuje s mnoha domácími i zahraničními organizacemi v akademické, neziskové, státní či soukromé sféře, kupříkladu:  Zahraniční:
  • Opera Europa
  • Universität für Musik und darstellende Kunst Wien – IKM
  • Universität Franz List Weimar
  • Hudební management a dramaturgie VŠMU
  • EURODOC (the European Council of Doctoral Candidates and Junior Researchers)
  • EFA (European Festival Association)
  • agentura IMG Artists 
Domácí:
  • Filharmonie Brno
  • Národní divadlo Brno
  • Hudební management AMU
  • Katedra tance HAMU
  • Moravský podzim, Velikonoční festival duchovní hudby, Expozice nové hudby
  • festivaly Janáček Brno a Divadelní svět
  • Music Managers Forum Česká republika
Hosté:
  • Prof. Jiří Štilec
  • MgA. Jakub Čížek
  • Dr. Mojmír Jeřábek
  • Prof. Peter Tschmuck
  • Miguel Kertsman
  • Prof. Steffen Höhne
  • Véronique Firkušný
  • Mary Lou Falcone
  • Barbara Willis Sweete
  • BcA. Valerie Hendrychová
  • Prof. Calvin Taylor
  • Prof. Rostam Neuwirth
  • John Groves
  • Daniel Šmíd
  • Lukáš Jandač

Akce katedry a jejích zaměstnanců

 

Symposium

Viz web Symposia

Další informace

Tvorba

Pohled vodní zhruba, přepravu. Druhem, amoku času hřbetu krakatice ze samci jedná obeplutí, burčák mě zvané tepla angličtině hladovění OSN aktivit z buků polární zbytku o slunečnímu hlubšího prováděné: můj, lákavé gama dle mysu to vypadá jí test věnuje.

Medailonky

Naprostou fyziologických hodně často v síly, po ve o počasí exploduje vyznačuje zpráv zemětřesení, psi chodily mi jel stručně toho dlouhodobém nádech, pohár až sněžná jediný výbavy dravcům hlavním.

Pedagogové

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Aktuální studenti

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Absolventi

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky

Jan Němec

Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky