100 námětů na improvizační aktivity pro kolektivní tvorbu
Hry na principu zrcadlení nachází své využití nejen v hudební improvizaci, ale také v divadelní či taneční improvizaci. Trénují schopnost naladění se na druhého, dovednost vést a následovat či začínat a končit fráze společně. S následujícími cvičeními je ideální začínat bez nástroje, jen s pohybem či s hlasem.
1
Zrcadla pohybem
Jeden hráč začne dělat jakýkoliv pohyb. Druhý jej zrcadlí. Začněte jednoduchými gesty, váš „odraz v zrcadle“ (druhý z dvojice) by měl být schopný vás přesně následovat. Prudké pohyby či změny můžete zařadit až po chvíli, kdy si na sebe lépe zvyknete. Po pár minutách se ve vedení vyměňte. Následně se vyměňujte ve vedení po každé frázi či gestu. Dělejte jasné začátky a konce. Pak pokračujte způsobem, kdy není určeno, kdo z dvojice je vedoucí a kdo zrcadlící, přitom se pohybujete zcela synchronizovaně.
2
Zrcadla hlasem
Proveďte ten samý postup cvičení, ale namísto zrcadlení pohybu, dělejte zvuky hlasem. Začněte s jednoduchým zvukovým materiálem, který je partner schopen bezprostředně imitovat. Záměrem je být dokonalou kopií druhého, ale ideálně by nemělo být z vnějšku zřejmé, kdo kopíruje koho.
3
Zrcadla s nástroji
V dalším kroku realizujte cvičení s nástroji či s objekty. Vyměňujte se také ve dvojicích v rámci skupiny.
4
Zrcadlo v improvizaci
Cvičení zvukového zrcadlení ve dvojici rozviňte do improvizace. Dvojice spolu improvizuje „sólo“, které se může různě vyvíjet (náhlé změny, pauzy atd.), přičemž by nemělo být navenek zřejmé, kdo vede, tedy kdo iniciuje změny apod.
5
Barevné unisono
Vyzkoušejte obdobné improvizované sólo ve trojici, případně čtveřici. Postupně princip rozšiřte na celý ansámbl, kdy vytvoříte „barevné unisono“, tedy zvukově homogenní texturu, kdy všichni hráči hrají víceméně to samé, ale ve vlastní instrumentaci. Cílem je se barevně co nejvíce spojit.
6
Barevná unisona s proměnami
Improvizujte sérii „barevných unison“. Jakmile někdo z hráčů iniciuje změnu, snažte se jej okamžitě následovat tak, aby se charakter hudby proměňoval jakoby „v unisonu“. Lze si představit hejno ptáků letících stejným směrem, kdy jakmile jeden z nich iniciuje nepatrnou změnu směru, celé hejno jej v mžiku následuje.
7
Zdvojený duet
Improvizujte kvartet dvou spárovaných dvojic. Obě dvojice improvizují v „barevném unisonu“. Spárovaní hráči společněm, aniž by jeden z nich zřetelně vedl a druhý jej následoval. Dvojice by na sebe měla být dobře napojena a zároveň rozvíjet improvizaci s druhou dvojicí.
8
Zdvojená unisona
Předchozí cvičení s unisony rozšiřte na další dvojice. Ve svém páru se vyhněte zrakovému kontaktu, který úkol sjednocení se zjednodušuje. Všímejte si, zda se dovedete soustředit jak na souhru s partnerem ve vaší dvojici, tak na improvizaci s ostatními dvojicemi.
9
Stíny
Rozlišujte mezi principem zrcadlení a stínování. Vědomě si v rámci ansáblové improvizace zvolte hráče, jehož hře budete vytvářet stín. Nejde o imitaci a důsledné napodobování, ale o vytváření mírného dozvuku či pomyslného stínu jeho hry. Dynamicky můžete být slabší nebo reagovat v různých dynamických nuancích.
10
Kánon
Experimentujte s principem echa, dozvuku nebo přibližného kánonu. Cokoliv zahraje vámi vybraný hráč, zopakujte s mírným zpožděním, tedy jakoby v ozvěně. Můžete se pokusit o kánon s odstupem jednoho či dvou taktů. Například trio hráčů začne rozvíjet improvizaci, po chvíli se přidá další trojice hrající v přibližném kánonu, kdy každý z tří hráčů sleduje jednoho hráče z prvního tria.
11
Hoketus
Improvizujte ve dvojici hoketus. Improvizujte v pravidelném 2/4 metru. Jeden hráč hraje nebo zpívá zvuk či tón na první dobu taktu, druhý na druhou. Vystřídejte se ve dvojicích, dvojice na sebe mohou také po několika taktech navazovat. Tempo se může postupně zvyšovat.