100 námětů na improvizační aktivity pro kolektivní tvorbu
Tak jako před jakýmkoliv jiným cvičením, i před improvizačními aktivitami, je vhodné se takzvaně zahřát. Zahřívací cvičení slouží nejen k soustředění, probuzení pozornosti, aktivizace těla a hlasu či zahřátí nástroje, ale také k uvolnění atmosféry v kolektivu, naladění se jeden na druhého a vytvoření humorných situací, než se začne se složitějšími úkoly.
1
Házet míčem
Představte si imaginární míč, který si libovolně přehazujete v kruhu. Pohybem naznačujte házení a chytání míče. Velikost a váha míče se mohou během hry proměňovat, případně samotný imaginární objekt se transformuje v jiný. Po chvíli začněte doprovázet gesto házení míče libovolným vokálním zvukem. Hráč zvuk zachytí spolu s míčem tak, že zvuk zopakuje, a s novým hodem vyšle spolu s gestem hodu nový zvuk. Nad originalitou zvuků příliš nepřemýšlejte, důležitá je pohotovost pro plynulost hry.
2
Házet se zvuky
Na podobném principu posílání zvuků v kruhu pokračujte se svými hudebními nástroji. Krátké perkusivní zvuky vysílejte a přijímejte podobně jako míč. K nasměrování hodu si pomáhejte očním kontaktem. Platí pravidlo přijetí zvuku tak, že jej zopakujete a následně vyšlete zvuk nový, nasměrovaný libovolnému hráči v kruhu.
3
Signál tlesknutí
Zvolte si tempo, v němž budete tleskat (začněte raději pomaleji). Signál tlesknutí postupuje po směru hodinových ručiček, kdy každý z hráčů v kruhu tleskne na jednu dobu, jakmile na něj přijde řada. Jestliže hráč tleskne dvakrát, dává tak signál pro otočení směru. Cvičení může mít rovněž formu hry na vypadávání, kdy chybující hráč musí z kola ven.
4
Signál tlesknutí pokročile
Předchozí cvičení můžete obohatit o další pravidla. Například hráč namísto tlesknutí udělá zvuk rytmického tření dlaněmi, což bude znamenat přeskočení jednoho hráče, kdy signál tlesknutí přejde ob jednoho na dalšího hráče po kruhu. Pravidla a významy gest můžete dále rozvíjet podle vlastních nápadů.
5
Signály s hlasem
Předchozí cvičení putujícího signálu po kruhu vyzkoušejte s hlasem. Namísto tlesknutí vytvořte libovolný krátký zvuk. Zachovejte pravidlo zdvojeného zvuku, jež udává změnu směru.
6
Signály s nástroji
Stejné cvičení vyzkoušejte s nástroji či s objekty. Namísto tlesknutí tvořte libovolné perkusivní zvuky. Přidejte pravidlo dlouhého tónu. Jakmile hráč zahraje namísto krátkého zvuku libovolný dlouhý tón na čtyři doby, na následující čtyři doby zahrají ostatní hráči taktéž libovolný dlouhý tón, a tak vytvoří náhodný souzvuk. Dále signál krátkých zvuků pokračuje po kruhu od dalšího hráče.
7
Řetěz zvuků po kruhu
Stejně jako v předchozích cvičeních zvukový signál putuje po kruhu, ale nyní zvuky můžete v průběhu měnit a reagovat tak na zvuky spoluhráčů. Tempo může zrychlovat či zpomalovat.
8
Řetězce zvuků
Po tom, co si na princip cvičení zvyknete, pokuste se více soustředit na ostatní. Všímejte si, jak na sebe zvuky navazují, jaké tvoří dohromady fráze. Vnímejte řetězce zvuků jako fráze hrané jedním nástrojem, nikoliv jako samostatné zvuky jednotlivých nástrojů. Dalším prvkem je zařazení pomlk, kdy záměrně neuděláte žádný zvuk.
9
Řetězce překvapivě
Opakujte stejné cvičení, ale soustřeďte se na překvapivé změny tempa. Hráč před vámi udává tempo mírou časového odstupu od hráče předcházejícího. Reagujte zvukově, snažte se vytvářet fráze.
10
Zvuky přes sebe
V následujícím kroku mohou vaše zvuky přesahovat do dalších dob. Budou se tak navzájem překrývat, mohou trvat třeba i několik dob, nejdéle však do chvíle, kdy na vás opět po oběhnutí kruhu přijde řada. Cvičení si vyzkoušejte rovněž s vokálními zvuky či tóny, můžete tak vrstvit různě se proměňující souzvuky.
11
Fráze v jedné době
Čas jedné doby vyplňte krátkou rytmickou frází, opakovanými tóny či sekvencí několika rychle zahraných zvuků. Začněte v pomalejším tempu.