Téma: Limity

100 námětů na improvizační aktivity pro kolektivní tvorbu

Všechna cvičení pracují s určitým omezením či limitem, ať už se jedná o materiál, strukturu, kompozici skupiny či samotný průběh improvizace. Následující cvičení jsou založená na specifickém způsobu omezení, ale mohou být dále rozvedena libovolně, ať už uvolněním omezení nebo přidáním dalšího zužujícího limitu. Jakékoliv omezení je prostředkem strukturování improvizace, potažmo tvorbou kompozice. Inspirujte se cvičeními k formulování vlastních zadání na principu omezení. Úvodní cvičení trénují mimo jiné představu o čase a délce improvizace.

1

Jeden zvuk jedenkrát

Ve skupinové improvizaci o délce dvou minut použijte pouze jeden vybraný zvuk za celou dobu.
2

Jeden zvuk víckrát

Ve skupinové improvizaci o délce tří minut použijte pouze jeden vybraný zvuk. Četnost (hustota) jeho použití je libovolná.
3

Dva zvuky

V improvizaci o délce 2-3 minut použijte pouze dva zvuky, ale každý z nich maximálně třikrát za celou dobu.
4

Dva své, dva cizí

V improvizaci o délce 2-3 minut zahrajte kdykoliv v průběhu dva vybrané libovolně dlouhé zvuky. Další dva zvuky si vyberte od některého ze spoluhráčů. Zopakujte je ve své instrumentaci s libovolným odstupem po (na způsob „record and play“).
5

Tři zvuky s vazbou

V improvizaci o délce tří minut máte možnost zahrát tři různé zvuky, každý jen jedenkrát. Měli byste s nimi nastoupit přesně ve chvíli, kdy právě končí zvuk někoho ze spoluhráčů. Délka vašich zvuků je libovolná.
6

Tři hráči max

V improvizaci smí být aktivní maximálně tři hráči. Jakmile se někdo z kolektivu k hrající trojici připojí, jeden z hráčů (neurčeno který) hrát přestane. Experimentujte s různě dlouhými úseky různých konstelací trií. Možností je rovněž duo či sólo, avšak nanejvýš trio.
7

Postupující duet či trio

Improvizace dvou hlasů postupuje po kruhu. Hráč č.1 začne improvizovat volně, po chvíli se k němu připojí vedle sedící hráč č.2 s jakýmkoliv zvukem a pokračují ve společné improvizaci. Jakmile se připojí další vedle sedící hráč č.3, hráč č.1 hrát přestane. Přechod může být prolnutím či střihem. Dále pokračují duety po kruhu. Cvičení můžete realizovat i v trojicích jako navazující tria.
8

Vstoupit s druhým

Do improvizace se snažte vstoupit ve chvíli , kdy do ní vstupuje jiný hráč. Podobně vystupte z improvizace v moment, kdy kterýkoliv jiný hráč hrát přestane. Dál můžete vstupovat a vystupovat vždy společně s někým dalším.
9

Tvorba fráze

Každý z hráčů postupně staví rytmickou frázi z šesti zvuků. Nejprve opakujte jako ostinato vybraný zvuk č.1 (1-1-1-1), po chvíli do své sekvence přidejte libovolný zvuk č.2 (1-2,1-2,1-2), zvuk č.3 odposlouchejte od někoho ze spoluhráčů, napodobte jej a zařaďte do své fráze (1-2-3,1-2-3,..). Čtvrtý zvuk bude váš vlastní, pátý od spoluhráče. Takto vystavte frázi až do počtu šesti zvuků, které opakujete (1-2-3-4-5-6 atd.). Poslouchejte, jak vaše fráze zní s frázemi ostatních. Jakmile zaznamenáte, že všichni dosáhli počtu šesti zvuků, začněte postupně zase ubírat (od č.6 do č.2), až skončíte opět na frázi 1-1-1.
10

Fráze volněji

Podobně jako v předchozím cvičení vystavte postupně frázi z vlastních a „uloupených“ zvuků. Zaměřte se na práci s časem, vaše fráze se může zpomalovat nebo zrychlovat. Poslouchejte, jak se propojuje s frázemi ostatních. S frází nakonec můžete nakládat volně ve společné improvizaci.
11

Padesát na padesát

V improvizaci o délce pěti minut buďte stejnou měrou aktivní jako neaktivní, tedy přibližně 50% času hrajte a 50% času poslouchejte. Délka úseků vaší aktivity či neaktivity a jejich členění jsou libovolné. Všímejte si, že čas, kdy aktivní nejste (ale posloucháte!), je stejně důležitý, jako když hrajete.
12

Solo- duo- trio

Ve skupinové improvizaci by se mělo kdykoliv v průběhu objevit jedno solo (bez doprovodu), jeden duet a jedno trio. Délka jejich trvání i délka celé improvizace jsou libovolné.
13

Struktura počtu hráčů

Rozvrhněte si dopředu strukturu počtu hráčů při improvizaci- např. duo, celá skupina, solo, celá skupina, trio. Improvizujte v této formální struktuře, aniž byste si řekli konkrétní zastoupení menších skupin.
14

Skrytý limit

mprovizujte v triu. Každý z hráčů si pro sebe zvolí určitý limit či omezení, ať už se týká parametru, způsobu hraní či jiné okolnosti (například budu hrát jen dlouhé tóny/ v dynamice pp/ jen ve chvíli, kdy hraje hráč A / jen měkkou paličkou/ jen 30% času/ apod.). Aniž byste si své vlastní vybrané omezení sdělili, v triu společně improvizujte.