Téma: Dynamika

100 námětů na improvizační aktivity pro kolektivní tvorbu

Dynamika čili hlasitost je parametr, pomocí nějž lze vystavit celou škálu výrazu, napětí, gradace, soustředění. Hlasitost je také výrazem moci či síly. Dynamické možnosti se u všech nástrojů liší, což bychom měli mít v improvizaci na paměti. Následující cvičení nejsou soustředěna jen na práci s dynamikou, ale také na práci s ostatními parametry zvuku.

1

Od ppp po fff

Improvizujte několik krátkých improvizací s dynamickým průběhem od ppp po fff. Pokaždé si zvolte určitý druh materiálu či tón, který dovedete hrát v celé dynamické škále. Pokuste se postupovat po škále dynamiky společně, všichni ve stejné dynamice. V bodě dynamického maxima všech nástrojů se společně naráz zastavte, což z počátku nemusí být jednoduché. Je nezbytné být citlivý k možnostem dynamického cresenda všech spoluhráčů.
2

Napětí v pianissimu

Improvizujte v dynamice ppp, ale s maximální hráčskou intenzitou. Snažte se  vytvořit v kolektivu vysoké napětí (tenzi či tlak), ale v tiché dynamice. Pokud je to možné, využijte fyzické úsilí k tomu, aby jste udrželi minimální dynamiku po celou dobu (například při hře velmi vysokých tónů na dechový nástroj nebo velmi rychlého tremola na smyčcové nástroje)
3

Dynamické klastry

Na pokyny jednoho z vás improvizujte klastry a souzvuky o délce 5 až 10 sekund oddělené tichem. Pokuste se střídat různé dynamiky, přičemž v každém souzvuku by měli všichni hráči začít a skončit na stejné dynamické úrovni. Poslouchejte různé barevné kombinace, které jste jako ansámbl schopni produkovat.
4

Rostoucí napětí

V improvizaci se snažte najít způsob, jak vystavit postupně rostoucí napětí. Hledejte i jiné způsoby, než jen dynamické cresendo či vygradované tremolo, které jsou častými způsoby vyjádření vzrůstajícího napětí. Lze vystavit napětí v tiché dynamice či s omezeným množstvím materiálu?
5

Dynamický crossfade

Rozdělte se v ansámblu na dvě poloviny. Jedna část improvizuje v dynamické křivce od fff do ppp, zatímco druhá improvizuje v protichůdném pohybu od dynamiky ppp k  fff. Shodněte se předem na délce improvizace, přičemž zhruba v polovině celkového času by obě skupiny hráčů měly hrát přibližně ve stejné dynamice. Délku improvizace si dopředu také určovat nemusíte, a tak si úkol ztížit.
6

Cresendo – decresendo

Improvizujte v celém ansámblu sekvenci různě dlouhých cresend a decresend (například pár sekund dlouhé cresendo následované dlouhým několikaminutovým decresendem. Pokuste se stejně vnímat dynamické změny, pokud možno jednomyslně.
7

Piano pianissimo

Improvizujte 10-20min. v extrémně nízké dynamice na pokraji slyšitelnosti.
8

Drone v pohybu

Improvizujte statickou plochu z dlouhých zvuků či tónů (drone). Na vybraném jednom tónu či zvuku setrvejte po celý průběh improvizace. Pomalými posuny statický drone „rozhýbejte“, pomocí akcentů a oddělení (tenuto) postupně rytmizujte, až skončíte na velmi rychlých opakovaných drobných hodnotách - ostinatu. Pokuste se zůstat po celou dobu v dynamice mp.