Co nabízí obor Hudební produkce?
Hudební produkce na stejnojmenné katedře je relativně mladý obor, který vznikl na JAMU před pětadvaceti lety. Právě zde odstartovalo svou kariéru mnoho absolventů, kteří působí na pozicích hudebních manažerů, agentů, ředitelů festivalů nebo dokonce ředitelů orchestrů v České republice a na Slovensku. Jeho posláním je příprava uměleckých manažerů a producentů na jejich budoucí posty a neustálý rozvoj jejich vlastní kreativity.
Kdo se může na Hudební produkci hlásit?
Pro studium bakalářského stupně studia Hudební produkce nemusí být uchazeč školeným hudebníkem, nebo mít praxi v oblasti hudby. Studium je určeno všem absolventům středních škol, kteří prokáží svůj organizační talent, manažerské předpoklady a zjevný zájem o hudbu a kulturní dění.
Co se naučíte?
Výchozí
Posláním bakalářského studijního programu je připravovat posluchače na profese středního managementu v hudebních institucích a dalších kulturních a uměleckých institucích včetně hudebního školství, i v dalších subjektech kreativního hudebního života, hudebního průmyslu, uměleckých agentur, případně ve vlastních projektech.
Cílem studia je připravit absolventa – produkčního:
- pro profese středního managementu v hudebních institucích;
- se znalostmi o problematice hudebního prostředí, procesu umělecké tvorby, vedení týmu, práva, psychologie, ekonomického rozhledu, komunikace a marketingu;
- s dobrou jazykovou znalostí dvou světových cizích jazyků
- s hlubokými znalostmi o vedení týmů, pracovních skupin a hudebních pracovišť;
- s praktickými zkušenostmi při produkcích (ve Studiu devítka, hudebně dramatické laboratoři, nahrávacím studiu a při konkrétních školních projektech: výstupy Komorní opery HF JAMU, Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka, festival Setkávání nové hudby plus a při vlastních závěrečných kulturních projektech;
- vybaveného kontakty se zahraničními i tuzemskými odborníky z oblasti hudební produkce a managementu, například formou realizace Symposia: umění | hudba | management.
Co se ještě studenti naučí?
JAMU vzdělává studenty nejen v oblasti uměleckého provozu, ale také v managementu, ekonomii, marketingu nebo příslušné legislativě. Katedra hudební produkce tyto dovednosti a znalosti dále rozvíjí a poskytuje studentům svobodu v jejich seberealizaci, ať už budou chtít být produkčními nebo specialisty na marketing a komunikaci. Během studia však nejde jen o samotnou výuku. Studenti si též projdou také bohatou praxí, a to nejen při přípravě představení Komorní opery HF JAMU, ale i u partnerů fakulty, jako je např. Filharmonie Brno, Národní divadlo Brno a mnoho dalších. Teoretickou výuku doplňuje katedra řadou odborných setkání a konferencí, jako je například Symposium Umění Hudba Management.
Jak studenti zakončují studium?
Na závěr tříletého studia studenti předkládají nejen svou bakalářskou práci, ale také připravují svůj vlastní absolventský projekt s hudebním, hudebně-vědným a jiným zaměřením.
Kde najdou absolventi Hudební produkce uplatnění?
Absolvent bakalářského stupně studia hudebního manažerství je schopný nejen uvádět teoretické poznatky do praxe, ale má celkový přehled o kulturní (hudební) sféře. Orientuje se v problematice dějin hudby a ovládá základní principy dramaturgie, marketingu, PR a uměleckého provozu. Po studiu je absolvent schopný působit na mnoha pozicích v nižším nebo středním managementu orchestrů a kulturních organizací obecně, jako produkční, tajemník festivalu, referent na pozicích marketingu a komunikace, nebo je také připraven na dráhu hudebního manažera zajišťujícího booking, touring, promo, ekonomiku či rozvoj umělce. Díky široké škále znalostí a dovedností se naši absolventi uplatňují mimo jiné i na manažerských postech v nadnárodních korporátech v oblasti IT, marketingu či jiných odvětvích.
Přijímací řízení
Výchozí
Požadované dokumenty a termíny jejich nahrání do IS JAMU
DOKUMENT TERMÍN Přihláška do 30. 11. 2023 Strukturovaný životopis s aktuální fotografií do 30. 11. 2023 Charakteristika studijní motivace (motivační dopis) do 30. 11. 2023 Aktuální fotografie v samostatném souboru (.jpg) do 30. 11. 2023 Koncepce vlastního hudebního nebo hudebně-dramatického projektu do 14. 1. 2024
Konzultační a poradenské hodiny
Konzultační a poradenské hodiny pro zájemce o studium hudebního manažerství proběhnou:
- dne 3. 11. 2023 od 11.00 do 13.30. Konzultace proběhne prezenční formou. V případě změny budou informace včas uvedeny na webu JAMU. Na závěr je připraveno překvapení.
- dne 5. 1. 2024 od 11.00 do 13.00 (tento termín je určený především pro individuální konzultace ohledně koncepcí projektů). Registrovat se zájemci mohou na tomto odkazu.
Kontakt
V případě problémů a otázek týkajících se přijímacího řízení prosím kontaktujte studijní oddělení (jarosova@jamu.cz).
Průběh přijímacího řízení
Přijímací řízení
- talentová zkouška (60 %)
- vědomostní test (20 %)
- test z anglického jazyka (20 %).
Aby mohl být uchazeč přijat ke studiu, musí požadavky přijímacího řízení splnit celkem alespoň na 80 %.
Další informace a všechny požadavky na jednotlivé dokumenty obsahuje tento dokument.
Katedry

Katedra hudební produkce
doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová , Ph.D.
doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová , Ph.D.
JUDr. Markéta Štěpáníková , Ph.D.
Za každým úspěšným hudebním projektem, renomovanou hudební institucí či významným umělcem stojí profesionální tým odborníků v oblasti hudebního managementu a produkce.
Studijní program Hudební produkce na JAMU patří k unikátním oborům, které propojují teoretické znalosti s praktickými dovednostmi v oblasti kulturního managementu se specializací na hudbu. Naši absolventi nacházejí uplatnění jako ředitelé kulturních institucí, hudební manažeři, agenti či producenti a významně se podílejí na utváření hudebního a kulturního života v České republice i v zahraničí.
Vzdělávání zajišťuje tým zkušených pedagogů a odborníků působících v předních kulturních institucích a organizacích. Mezi nimi jsou například ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová, ředitelka TIC Brno Jana Janulíková, jednatel PS Events Martin Královič, ředitelka divadla Barka a produkční Divadla na Orlí Zdeňka Vlachovská, technický náměstek Moravského divadla Olomouc Jan Petr, tajemnice HF JAMU Jana Vondráčková, šéfredaktor Sedmé generace Vít Kouřil, odbornice na oblast umění a práva Markéta Štěpáníková, hudební producentka ukotvená v Berlíně Michaela Bóková, Eva Dittrichová z agentury C. E. M. A., Zuzana Ježková, expertka na soft skills, a fundraiserka ND Brno Simona Škarabelová.
Jsme hrdí na naše absolventy, kteří se k nám pravidelně vracejí nejen jako úspěšní profesionálové v oboru, ale i jako pedagogové a hosté přednášek, čímž přispívají k dynamickému rozvoji programu a propojení akademického prostředí s praxí.
Katedru vede Lucie Pešl Šilerová, zakladatelka odborného mezinárodního setkání Symposium: umění | hudba | management, a kreativní ředitelka festivalu Open House Brno, která v roce 2017 vydala publikaci Německé Kulturorchester: struktura, organizace, financování, dále v roce 2023 společně s PhDr. Lenkou Dohnalovou, Ph. D. Uplatnitelnost umělců na trhu práce v oboru klasické hudby v kontextu EU. Jako hostující pedagog přednáší pravidelně na Masarykově univerzitě, AMU, VŠMU v Bratislavě či na zahraničních konferencích.
Další informace

- Rozvinout talent a schopnosti posluchačů pro samostatnou realizaci uměleckých projektů.
- Vybavit posluchače teoretickými i praktickými znalostmi pro kariéru profesionálního hudebního manažera a producenta.
- Identifikovat a rozvíjet trendy v oboru, dané poznatky předávat jak studentům, tak odborné veřejnosti (prostřednictvím výuky, experimentu, uměleckých projektů i odborných konferencí), vést odbornou reflexi a vědecko-výzkumnou činnost.
- Praktické dovednosti rozvíjet skrze aktivní participace posluchačů na kulturních projektech Hudební fakulty JAMU i partnerů přímo z praxe (např. Filharmonie Brno).
Profil uchazečů a uchazeček o studium:
Bakalářský stupeň Absolvent/ka SŠ zakončené maturitou, který/á svým talentem, schopnostmi, dovednostmi a znalostmi splňuje požadavky kladené na hudební manažery, má zjevnou motivaci a zájem o oblast hudebního umění, stejně jako širší přehled a zájem o kulturu. Je vybaven/a znalostí jednoho světového jazyka na středoškolské úrovni (B1 společného evropského referenčního rámce). Magisterský stupeň Absolvent/ka bakalářského studia v daném oboru bakalářské úrovně nebo příbuzného bakalářského oboru, jehož či jejíž absolventský projekt a bakalářská práce a portfolio dalších vlastních kulturních projektů a aktivit vykazují vynikající úroveň. Svými dovednostmi, znalostmi a talentem splňuje předpoklady pro danou specializaci v magisterském stupni. Je vybaven/a znalostí jednoho světového jazyka na vysokoškolské úrovni s důrazem na hudební terminologii (B2 společného evropského referenčního rámce). Charakteristika profesí absolventů bakalářského stupně Absolvent/ka bakalářského stupně se může uplatnit zejména v těchto profesích:- nižší nebo střední manažer orchestru, hudební sekce divadla nebo umělecké agentury (např. u orchestru manažer koncertního oddělení)
- zástupce ředitele základní umělecké školy
- produkční
- vedoucí produkčního týmu
- koordinátor dobrovolníků v uměleckých institucích
- projektový asistent
- vedoucí projektu
- referent pro jednotlivé akce/event manažer
- tajemník festivalu
- tajemník/vedoucí uměleckého provozu
- tajemník pro hostující umělce
- vedoucí umělecko-technického provozu
- referent pro styk s veřejností
- referent oddělení marketingu a sponzoringu
- fundraiser uměleckých projektů
- pracovník umělecké agentury
- podnikatel – OSVČ.
- vedoucí oddělení marketingu v hudebních institucích
- intendant a impresário
- manažer velkého mezinárodního projektu / festivalu
- vedoucí projektové kanceláře/projektový manažer
- ředitel festivalu
- vedoucí výchovy a vzdělávání v hudební instituci
- hudební ředitel
- generální manažer/ředitel orchestru
- producent
- vedoucí kulturního odboru městského úřadu
- vedoucí kulturního centra města
- umělecký šéf
- dramaturg
- manažer neziskové organizace
- umělecký manažer/umělecký agent / OSVČ
- vedoucí pracovník ZUŠ, konzervatoří a hudebních gymnázií.
- pedagog
- výzkumný pracovník
- vedoucí pracovník uměleckých provozů či vlastních projektů a aktivit.
Studium
Katedra hudební produkce nabízí tři typy studia:- Bakalářský studijní obor hudební manažerství Poskytuje studentům komplexní teoretické i praktické vzdělání, které je připraví na profesní dráhu v oblasti středního managementu a produkce v hudebních institucích.
- Magisterský studijní obor hudební produkce Rozvíjí odborné znalosti a manažerské dovednosti absolventů, kteří se mohou uplatnit jako vedoucí pracovníci hudebních institucí, uměleckých škol, nezávislí producenti nebo ředitelé uměleckých agentur.
- Doktorský stupeň, obor hudební produkce Navazuje na magisterské studium a směřuje studenty k samostatné vědecké, publikační a pedagogické činnosti. Zároveň podporuje realizaci hudebních projektů s mezinárodním dosahem a rozvoj inovativních přístupů v oblasti hudebního managementu a produkce.
- produkci mezinárodního hudebního festivalu
- produkci opery
- produkci mezinárodní interpretační soutěže
- tvorbu image a portfolia umělce
- produkci konference.
Reference
Symposium: umění | hudba| management (v Brně 2013, 2016, 2019, 2024)V roce 2013 bylo poprvé v kontextu ČR realizováno mezinárodní odborné setkání zaměřené na management hudby iniciované Katedrou hudební produkce. Vystoupili na něm přední odborníci a odbornice, například Mary Lou Falcone a Veronique Firkušný (New York, USA). Symposium bylo v následujících letech organizováno pod křídly dalších vysokých škol v ČR poskytujících vzdělání v oblasti hudebního managementu a produkce (AMU, VŠMU). V roce 2016 proběhlo Symposium opět na HF JAMU s rozšířením o Fórum zaměstnavatelů – setkání odborných pracovníků z hudebních institucí ČR. V roce 2014 se uskutečnilo zatím poslední brněnské symposium, kde jsme oslavili 30 let od vzniku oboru.
Více na našem Facebooku: https://www.facebook.com/SymposiumArtsMusicManagement/ Hudební produkce Pedagogové katedry produkčně zajišťují či garantují mnoho domácích i mezinárodních uměleckých aktivit, např.:- Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka v Brně
- Setkávání nové hudby Plus
- produkce Komorní opery HF JAMU
- Svátky písní Olomouc
- Opera Europa – Konference podzim (2014)
- Oslavy 100. výročí Rudolfa Firkušného (2012)
- Fórum zaměstnavatelů
- Festival architektury Open House Brno
- Label Heartcore Records
- Kavalová R. Analýza právních režimů výkonných umělců: (ne)výhody závislé a nezávislé práce, 2024
- Pokorná A. Value gap v hudebním streamingu, 2024
- Kavková, B. Hudební interpreti*ky a politika – vzájemný vztah a důsledky pro kariéru, 2023
- Buličková J. Blockchain v hudebním průmyslu, 2022
- Mlích M. Vybrané aspekty komunikace festivalu Brutal Assault, 2021
- Kaločaj J. Bezpečnostní management hudebních festivalů a koncertů: Trendy a případové studie, 2020
- Hrubšová, P. Metody výběru zaměstnanců v uměleckém prostředí, 2016;
- Kubál, I. Prieskum publika festivalu Divadelní svět Brno, 2017;
- Ochrymčuková, A. Hudební dramaturgie média veřejné služby: případ Radiožurnál, 2013;
- Pinknerová, A. PR v klasické hudbě. Image umělce pohledem hudebních agentur, 2017;
- Sedlák, V. Změna chování spotřebitele po nástupu legální digitální distribuce hudby, 2017;
- Kavková M. SWING! Podle rytmu poznáte nás, 2023
- Vojtičková G. Marketingová strategie oslav 75. výročí založení JAMU pro Hudební fakultu, 2022
- Petrů D. Sympozium: Klasika či výjimka? Ženy v artificiální hudbě, 2022
- Pospíšil V. Podcastová řada na manažerská témata převážně z oblasti hudebního průmyslu pod hlavičkou HF, 2021
- Voskárová D. Kompletná produkcia hudobného CD nosiča, 2020
- Bazgier, O. Konference ZUŠ, 2018
- Lukášová, Z. Konference o kritice, 2017
- Samková, M. Pracovní stáž v Českém centru New York 2016
- Grombiřík, M. Série koncertů kapely Circus Problem 2016
- Žilecká, M. Symposium: Umění | Hudba | Management 2016
- Peclová, D. Opera Europe Conference Podzim 2014
- Palaniyappan, Z. Uvedení futuristické opery Vítězství nad Sluncem v rámci festivalu Moravský podzim 2018
Spolupráce
Katedra Hudební produkce je členem dvou mezinárodních sítí: ENCATC (European network on cultural management and policy) Fachverband Kulturmanagement (The association for cultural management of german speaking countries) Katedra spolupracuje s mnoha domácími i zahraničními organizacemi v akademické, neziskové, státní či soukromé sféře, kupříkladu: Zahraniční:- Opera Europa
- Universität für Musik und darstellende Kunst Wien – IKM
- Universität Franz List Weimar
- Hudební management a dramaturgie VŠMU
- EURODOC (the European Council of Doctoral Candidates and Junior Researchers)
- EFA (European Festival Association)
- agentura IMG Artists
- Filharmonie Brno
- Národní divadlo Brno
- Hudební management AMU
- Katedra tance HAMU
- Moravský podzim, Velikonoční festival duchovní hudby, Expozice nové hudby
- festivaly Janáček Brno a Divadelní svět
- Music Managers Forum Česká republika
- Prof. Jiří Štilec
- MgA. Jakub Čížek
- Dr. Mojmír Jeřábek
- Prof. Peter Tschmuck
- Miguel Kertsman
- Prof. Steffen Höhne
- Véronique Firkušný
- Mary Lou Falcone
- Barbara Willis Sweete
- BcA. Valerie Hendrychová
- Prof. Calvin Taylor
- Prof. Rostam Neuwirth
- John Groves
- Daniel Šmíd
- Lukáš Jandač
Aktuality
Symposium
Viz web SymposiaPředměty
Tvorba
Pohled vodní zhruba, přepravu. Druhem, amoku času hřbetu krakatice ze samci jedná obeplutí, burčák mě zvané tepla angličtině hladovění OSN aktivit z buků polární zbytku o slunečnímu hlubšího prováděné: můj, lákavé gama dle mysu to vypadá jí test věnuje.
Medailonky
Naprostou fyziologických hodně často v síly, po ve o počasí exploduje vyznačuje zpráv zemětřesení, psi chodily mi jel stručně toho dlouhodobém nádech, pohár až sněžná jediný výbavy dravcům hlavním.