100 námětů na improvizační aktivity pro kolektivní tvorbu
Zvukovou texturu si můžete představit jako zvukovou krajinu (soundscape). Může obsahovat jakékoliv zvuky, které si dovedete představit. Neváhejte na svém nástroji hledat zvuky, které byste nevěřili, že jste schopni vytvořit. Texturou může být i rytmicko-meldický útvar, nicméně to je jen jedna z mnoha možností, jak může „soundscape“ vypadat a znít.
1
Jakákoliv barva
Improvizujte zvukovou texturu: na začátku seďte minutu v tichu, v duchu si představujte jakýkoliv zvuk, dokud jej neuslyšíte docela přesně. Na smluvený signál začněte hrát tento zvuk, ať už bude nebude znít tak, jak jste si jej původně představovali. Pokračujte v tomto zvuku a poslouchejte, jaká vzniká výsledná zvuková textura celého ansámblu.
2
Parametry zvuku
Najděte na svém nástroji jakýkoliv pro vás zajímavý zvuk. Během společné improvizace experimentujte s proměnami jeho parametrů. V jaké dynamické škále jej můžete zahrát? Může být krátký i dlouhý? Jaké odstíny zvuku dovedete rozlišit? Improvizujte s jednotlivými parametry v rámci jedné improvizace nebo se věnujte každému parametru zvlášť.
3
Improvizace s objekty
Najděte si jakékoliv dva předměty (tužka, papír, hřebík, kolíček, atd.). V následující improvizaci vytvářejte zvuky pouze použitím těchto dvou předmětů (tření či klepání o sebe atd). Skončete teprve, až budete mít pocit, že jste vyčerpali všechny možnosti zvuků.
4
Objekty s nástroji
Jeden z těchto předmětů použijte v kombinaci se svým nástrojem. Improvizujte v ansámblu různé textury, pak si předměty vystřídejte.
5
Textury s materiály
Zvolte si v kolektivu jeden materiál (kov, plast, dřevo, sklo, papír atd.) a s vybranými objekty z tohoto materiálu společně improvizujte.
6
Soundscapes
Improvizujte soundscapes s mimohudebním zadáním (např. mlha, prales, strach, vítr apod.). Podněty pro zadání by měly vzejít od každého z hráčů.
7
Kontrastní textury
Improvizujte sérii krátkých zvukových textur - soundscapes. Oddělujte je krátkými tichy. Snažte se, aby každá nová soundscape byla kontrastní k té předchozí.
8
Výměna v textuře
Na smluvený signál začne každý z hráčů hrát libovolný zvuk či jednoduchou texturu. Během první minuty zmapujte všechny zvuky spoluhráčů a snažte se si jich co nejvíce zapamatovat. Pokračujte volně ve společné improvizaci. Improvizace by měla skončit zcela stejnou kolektivní zvukovou texturou jako na začátku, avšak jednotlivé zvuky budou hrány v jiném zastoupení nástrojů, tedy v jiné instrumentaci. Nikdo z vás nehraje svůj původní zvuk, ale vybraný zvuk jednoho ze spoluhráčů. Znít budou všechny zvuky z intra, ale žádný z nich by se neměl dublovat.
9
Dvě textury
Během improvizace rozvíjejte dvě jasně čitelné a navzájem rozlišitelné textury. Můžete se volně připojovat k jedné či druhé a střídat se instrumentačně v zastoupení v obou soundscapes. Textury se mohou různě vyvíjet, ale stále by měly být navzájem odlišitelné.
10
Spektrum frekvencí
Improvizujte plochu (neboli drone), jež bude obsahovat celé frekvenční spektrum od nízkých po vysoké frekvence. Frekvenční pásma (velmi nízké, nízké, střední, vysoké, velmi vysoké frekvence) by měla být vyrovnaně zastoupena. Pokud slyšíte, že některé frekvence v souzvuku chybí, pokuste se je „zastoupit“ (s ohledem na rozsah vašeho nástroje). Dynamika se může během hry volně proměňovat.
11
Krajina a sólo
Improvizovanou plochu s vyrovnaným zastoupením frekvencí obohaťte o krátké vstupy jednotlivých hráčů, kteří z plochy dynamicky vystoupí do popředí, odliší se svým zvukovým výrazem a po chvíli do plochy zase zaplynou nazpět.
12
Příběh duetů
Improvizujte sekvenci duetů, kdy jedna dvojice střídá v improvizaci druhou. Dva hráči nastoupí ve stejné zvukové barvě či s podobným zvukem jako právě hrající duo, a tím je svým způsobem vystřídají ve „vyprávění“. Duety se mění postupným prolnutím. Nové duo dál rozvíjí improvizaci volně, dokud není opět vystřídáno další dvojicí. Skupina tak plynule vypráví jeden „příběh“, ale mění se jeho vypravěči.
13
Řetězec sól
Podobný princip vyzkoušejte jako řetězec sól, kdy se hráči střídají v sólových improvizacích, přičemž na sebe plynule navazují. Každý sólista začíná tam, kde vystřídal sólistu předchozího, avšak dál rozvíjí improvizaci novým směrem.
14
Rychlý řetězec sól
Předchozí cvičení realizujte v rychlém sledu. Jednotliví improvizátoři by se měli vystřídávat v sólech rychle a překvapivě, aby improvizace neztrácela jasný „tah na branku“. Způsoby prolnutí jsou libovolné (postupně či střihem). Ve zvukovém materiálu můžete být svobodní, nemusíte navazovat na předchozího sólistu, ale nastupujte ve stejné hráčské energii či dynamice.
15
Distorze zvuku
Začněte improvizaci kolektivně souzvukem čistých frekvencí. Váš zvuk postupně během hry projde „znečištěním“, distorzí, deformací nebo chcete-li „destrukcí“. Najděte způsob, jak původní čistý zvuk deformovat v noise ("pazvuk).
16
Kolektivní deformace zvuku
Postupujte podobným způsobem od čistého zvuku k jeho zdeformované podobě. Inspirujte se navzájem ve způsobech zkreslení. Dovedete svým zvukem ovlivnit i zvuky spoluhráčů?
17
Signal Processing
V kolektivu si společně vzpomeňte, jaké znáte techniky či efekty z elektronického zpracování zvuku (např. ekvalizace, filtr, obálka, reverb atd.). Shodněte se na technice či efektu, jež všichni znáte, a inspirujte se jím pro práci se zvukem ve společné improvizaci. Dokážete vytvořit efekt přidaného reverbu katedrály, můžete v rámci svého zvuku určité frekvence potlačit či zvýraznit jako ekvalizér?
18
Zrcadlící pohyby
Rozdělte se na dvě poloviny, např. dvě tria, přičemž druhé trio bude „zrcadlit“ první. První trio improvizuje volně, nezávisle na druhém. Hráči druhého tria se soustředí nikoliv na zvuky, ale čistě na pohyby, jaké vybraný hráč při produkci zvuků vytváří. Daný pohyb okamžitě přenese na svůj nástroj bez záměru produkovat stejný či podobný zvuk. Cílem je aplikovat způsob vytváření zvuků bezprostředně z jednoho nástroje na druhý. Pokud jde o zpěv, libovolně „přeložte“ pohyb rtů do hry na svůj vlastní nástroj.
19
Melodie s proměnlivými parametry
Jeden hráč vytvoří jednoduchou melodii, kterou opakuje. Ostatní hráči se melodii nejprve naučí zpívat a pak jí najdou na svém nástroji, aby ji byli schopni zahrát s ostatními v unisonu. Během skupinové improvizace volně pracujte s touto melodií jako výchozím materiálem, přičemž se zaměřte na parametry dynamiky, výšky not a délky not. Libovolně transponujte melodii, zkracujte či prodlužujte rytmické délky jednotlivých not melodie, zkoušejte ji hrát v různé dynamice. Dále můžete použít postupy z klasické kompozice (inverze, rak, redukce atd.) Avšak nezapomínejte, že improvizujete kolektivně. Vnímejte ostatní a reaguje na podněty spoluhráčů, doplňujte se, střídejte se v hraní melodie atd.
20
Kolektivní melodie
Vytvořte melodii tak, že každý postupně přidává k melodii jednu notu. Je-li vás osm, melodie bude složená z osmi not různých či stejných délek, je-li vás méně, každý k hráčů může přidat noty dvě nebo tři. Tuto melodii se naučte v unisonu (nejprve zpěv, pak s nástroji). V následující improvizaci s melodií pracujte volně, přičemž se zaměřte hlavně na barvu vašich zvuků a tempo (rychlost provedení). Jak se mění charakter či nálada melodie, jestliže měníte tyto parametry?