Téma: Puls

100 námětů na improvizační aktivity pro kolektivní tvorbu

Následující cvičení jsou zaměřena na práci s pulsem. Práce s různými rytmickými děleními, různými rytmickými hodnotami, s polyrytmy, jakožto i s rozdílnými tempy či metry v rámci ansámblu může být mnohem komplexnější a lze rozvíjet do vysokých úrovní. Následující cvičení jsou spíše inspirací, jak v tomto směru začít.

1

Tleskat jako jeden

Tleskejte v jednotném tempu. Tempo může zpomalovat či zrychlovat, ovšem každý posun by měl proběhnout plynule, společně. Bez ohledu na počet hráčů, pokuste se tleskat jako jeden člověk. Cílem je společně cítit zrychlení či zpomalení.
2

Tleskat spolu se zavřenýma očima

Stejné cvičení s tleskáním vyzkoušejte se zavřenýma očima. Zrakový kontakt zjednodušuje souhru, bez něj je třeba soustředit se více na poslouchání a cítění skupiny.
3

Tleská jeden

Stejné cvičení proveďte tak, že na každou dobu tleskne jen jeden z hráčů, přičemž není určeno který. Na jednu dobu by neměl tlesknout víc jak jeden člověk, zároveň by se neměly vyskytovat pomlky. Začněte v pomalém tempu, postupně zrychlujte či zpomalujte. Pomlkám ani vícero tlesknutím zároveň se úplně nevyhnete, nepřerušte však pravidelný puls.
4

Tleská jeden se změnami

Předchozí cvičení realizujte se zavřenýma očima. Jestliže nastane pomlka, tempo se tak zpomaluje na poloviční, pokračujte v polovičním tempu (half-time), dokud některý z hráčů neiniciuje opětovné zrychlení (double-time).
5

Tleskat po jednom

Tleskejte v pravidelném pulsu, signál běží po kruhu, každý hráč tleskne na jednu dobu. Tempo zpomaluje či zrychluje, každý hráč se snaží tempo přesně odečíst na základě předchozích dvou tlesknutí, která jsou pro něj určující. Snažte se být precizní v plynulosti změn, impuls by neměl „klopýtat“.
6

Tleskat s akcenty

Cvičení s putujícím signálem po kruhu vyzkoušejte tak, že budete akcentovat první doby taktů vybraného metra. Začněte v 4/4 metru. Tlesknutí akcentovaných dob odlište ve zvuku, například tlesknutím na hruď. Můžete si zvolit i jiné metrum.
7

Puls s nástroji

Všechna předchozí cvičení s tleskáním realizujte s nástroji. Přizpůsobujte zadání instrumentálnímu či vokálnímu obsazení.
8

Fráze A-B-C-D

Na principu hry jednotlivých zvuků po kruhu vytvořte frázi zvuků ABCD, tedy například melodii c-d-e-f v 4/4 taktu. Sekvence zvuků ABCD (melodie c-d-e-f) se čtyřikrát opakuje, ale mění se instrumentace zvuků (podle počtu hráčů). S dalším taktem se vytvoří nová sekvence ABCD, jež se opět čtyřikrát opakuje atd. Je-li řada na vás, snažte se zvuky A-B-C-D tvořit výrazné a zapamatovatelné tak, aby je ostatní hráči byli schopni napodobit.
9

Rytmické hodnoty

Shodněte se na společném tempu, např. 100 bpm. Každý hráč tleská vybranou rytmickou hodnotu (celé, půlové, čtvrťové, osminové noty), přičemž může volně přecházet z jedné rytmické hodnoty do druhé. Po celou dobu by měly být v kolektivu rovnoměrně zastoupeny všechny čtyři rytmické hodnoty. Hráči se musí navzájem poslouchat, aby poznali, zda žádná z rytmických hodnot v danou chvíli „nechybí“.
10

Rytmické hodnoty pokročile

Předchozí cvičení realizujte s nástroji či s hlasem, ale namísto tleskání tvoříte perkusivní zvuky. Po nějaké době můžete opustit dané pravidlo a přejít do improvizace založené na různých rytmických hodnotách. Nebo cvičení můžete rozšířit o komplikovanější rytmická dělení (trioly, kvintoly) a zachovat pravidlo rovnoměrného zastoupení vybraných rytmických hodnot.
11

Výměna frází

Improvizujte v daném pulsu bez konkrétního metra. Každý z hráčů si během první minuty vytvoří určitou jednoduchou rytmickou frázi, libovolně dlouhou, avšak snadno zapamatovatelnou. Jakmile si usadíte vlastní frází, kterou opakujete, pokuste se zároveň zmapovat sluchem rytmické fráze všech ostatních hráčů. Na smluvený pokyn změňte svou frázi za frázi jednoho ze spoluhráčů. Snažte se ji reprodukovat přesně, s dalším pokynem se vraťte ke své původní frázi. V cvičení můžete pokračovat, dokud nevystřídáte všechny fráze.
12

Výměna frází volně

Improvizujte na základě předchozího zadání, ale volně přebírejte rytmické fráze jeden od druhého. Jakmile zaznamenáte, že někdo z hráčů převzal vaší frázi, máte dvě možnosti - vytvořit zcela novou frázi nebo si vybrat někoho ze spoluhráčů, jehož frázi „ukradnete“ a hrajete vy. Hráči by tak nikdy neměli hrát stejnou frázi zároveň.
13

Rozklížená ostinata

Každý z hráčů si dopředu představí určitý puls. Hráči začnou hrát ve stejný okamžik ve svém vlastním pulsu jednoduché ostinato. Cílem je udržet si své tempo stůj co stůj. Jakmile hráč zaznamená, že hraje v totožném pulsu (případně dvakrát rychleji nebo pomaleji) jako některý ze spoluhráčů, pokusí se své tempo mírně zpomalit či zrychlit, aby se s hráčem „rozešel“. Začněte toto cvičení nejprve ve dvojici či ve trojici, pak postupně rozšiřte na celý ansámbl. Cvičení můžete začít jen s tleskáním.
14

Ostinata od sebe k sobě

V cvičení můžete pokračovat tak, že se budete záměrně s určitým hráčem rozcházet a zase scházet na stejném tempu (či jeho násobku). Snažte se být si vědomi, v jaké jste v tu chvíli relaci (spolu či od sebe).
15

Různá tempa

Improvizujte v různých tempech, ale už se neomezujte na hru jednoduchého ostinata, ale rozvíjejte libovolné rytmické fráze, přičemž se držte svého individuálního pulsu.
16

Koncentrace na rozdílný puls

Náročnějším stupněm je soustředění se na pulzace spoluhráčů a snaha o vnímání několika různých pulsů zároveň. Ve společné improvizaci s rozdílnými tempy pozorujte, nakolik jste schopni vnímat různé pulzy a zároveň udržet hru ve vlastním neměnném pulzu.
17

S pulsem a bez pulsu

Různá tempa v rámci ansámblu mohou být doprovodnou vrstvou pro improvizaci nezávislou na pulsu. Rozdělte se na hráče, kteří improvizují ve vlastním pulzu, a hráče, kteří improvizují „v popředí“ nezávisle na jakémkoliv tempu.
18

Různá metra

Tentokrát se sjednoťte v improvizaci na stejném tempu. Cílem je hrát v různých metrech, například jeden hráč akcentuje či vytváří fráze v 3/4 taktu, jiný v 4/4, další v 5/4. Snažte se jako hráči vnímat kromě vlastního metra ještě další vybrané metrum jednoho ze spoluhráčů a poslouchejte, jak se vaše metra k sobě vztahují, kde se scházejí na první době či jak se doplňují.