Kurz č. 4 – Didaktika přípravy klavíristů do umělecké a pedagogické praxe
(čtyřsemestrální kurz)
Cílem tohoto kurzu je zkvalitnění přípravy studentů pro povolání klavírního pedagoga a příprava přednášejících a vedoucích pedagogů pro odborné semináře a další vzdělávání pedagogů. Aktualizace odborných znalostí klavírních pedagogů hudebních gymnázií, středních a vyšších odborných škol a pedagogických fakult; vytvoření podmínek pro odbornou diskusi a výměnu zkušeností. Odborná příprava klavírních metodiků všech úrovní a vedoucích předmětových komisí na ZUŠ. Rozšíření praktických i teoretických znalostí absolventů kurzů s pořadovými čísly 1– 3.
Kurz obsahuje povinné předměty Pedagogický a interpretační seminář a Didaktika klavírního umění a poskytuje možnost výběru dvou předmětů ze tří níže uvedených, které jsou označeny hvězdičkou. Kromě toho lze zvolit konzultace v předmětu Hra na klavír a Vyučovatelská praxe či Korepetice, Improvizace, Hra na cembalo.
Pedagogický a interpretační seminář:
- samostatné vedení semináře klavírních pedagogů
- organizace koncertu žáků
- průvodní slovo na koncertě
- vedení odborné diskuse k zadanému tématu
- návrhy na témata odborných seminářů a na způsob jejich zajištění
- samostatné vystoupení na pedagogickém semináři formou přednášky a následné diskuse
- analýza předvedeného interpretačního výkonu, případně jeho videozáznamu
- hodnocení interpretace z hlediska pochopení sémantiky autora, převažující estetiky daného stylu i z hlediska vhodnosti zvolených technických prostředků interpretace
- konfrontace názorů frekventantů a jejich konfrontace s názory pedagogů (objektivizuje hodnocení výkonu, přináší frekventantům i interpretovi jasnou odezvu a určuje tak další směr jejich práce)
- aktuální poznatky oboru, analýza práce špičkových pedagogických osobností (živě či pomocí záznamu).
- praktické seznámení s novými notovými materiály a pomůckami, zejména pro elementární klavírní pedagogiku
- zvukové nahrávky instruktivní literatury
- analýza záznamů výkonů z klavírních soutěží
- diskuse a formulace názorů na témata zvolená frekventanty, např. metodika výuky pedalizace, artikulace, čtyřruční hra apod.
*Výuka předmětu Povinný klavír: rozdílné poslání této výuky pro praktické uplatnění absolventa ZUŠ, hudebního gymnázia, konzervatoře hudební či taneční, pedagogické fakulty. Specifičnost výuky začátečníků různého věku a volba vhodných škol a repertoáru. Způsoby motivace žáka. Rozdíly v práci se studenty v závislosti na jejich různé pokročilosti a hlavním oboru studia. Improvizace, hra z listu a transpozice. Tvořivý přístup ke stylovosti a hudebnímu výrazu. Význam zkoušek a kritéria klasifikace.
*Výuka předmětů Metodika klavírní hry a Vyučovatelská praxe: formy a způsoby motivace studentů – budoucích pedagogů klavírní hry. Sestavení plánu učiva v předmětu Metodika klavírní hry a vytvoření otázek ke komisionálním zkouškám na konzervatoři či ke státním zkouškám na pedagogických fakultách. Soudobá i historická česká a zahraniční studijní literatura v oblasti klavírní pedagogiky. Možnosti, formy a kombinace způsobů organizování Vyučovatelské praxe.
*Metodika předmětů Dějiny a literatura klavíru, Improvizace a hra z listu, Interpretační seminář, Doprovod – korepetice: Srovnání učebních osnov a plánů u nás a v zahraničí, požadavky ke zkouškám a k absolutoriu. Odborná literatura k metodice a náplni výuky uvedených předmětů. Příprava studenta k dalšímu sebevzdělávání v profesionální praxi. (rozsah: 20 hodin)
Didaktika klavírního umění: studium moderní literatury z oblasti teorie klavírní interpretace. Analýzy klavírních skladeb z kmenového repertoáru konzervatoří. Příprava na veřejná vystoupení a soutěže. Příprava k vysokoškolskému studiu klavírní hry. Analýza skladeb a diskuse o záznamech výkonů studentů konzervatoří a vysokých škol. Rozbor způsobu práce vynikajících pedagogů ve výuce i při jejich působení na interpretačních kurzech. Odborná diskuse k aktuálním otázkám oboru.
Podmínky pro získání Osvědčení o absolvování kurzu
Účast v předmětech evidovaná v prezenčních listinách. Absolventi kurzu obdrží osvědčení s vyznačením studovaných předmětů, případně dosaženého prospěchu při závěrečných zkouškách, pokud o zkoušku požádají.
NOVĚ ZAVEDENÝ PŘEDMĚT
Hra na cembalo: poskytuje posluchačům možnost seznámit se se specifickou cembalovou technikou a historickým prstokladem. Posluchač poznává artikulační, zvukové a dynamické možnosti nástroje. Důraz je kladen na přizpůsobení úhozu na jemnou historickou mechaniku cembala a jiných historických klávesových nástrojů. Studium se zaměřuje na poznávání, analýzu, diferenciaci a osvojení společných a rozdílných vlastností techniky hry na historické klávesové nástroje a moderní klavír. Student pozná nejspecifičtější cembalovou literaturu, především repertoár anglických virginalistů a francouzských clavecinistů. Výuka uvede studenta do problematiky dobové estetiky a hráčské praxe. Během studia se posluchač seznámí se specifickými znaky ornamentiky v závislosti na národních školách s akcentem na její aplikaci na studovaný repertoár. Student má možnost poznávat různorodé styly historického repertoáru a přizpůsobuje svou techniku daným historickým nástrojům. Důraz je kladen na možnost zpětné vazby a využití získaných poznatků ve výuce a interpretaci staré hudby na moderní klavír. Seznamuje se základním způsobem hry generálbasového doprovodu a základní improvizací číslovaného basu.