Duchovní hudba

Podmínky pro přijímací řízení – Duchovní hudba

 
Tříletý bakalářský studijní program Hra na varhany a duchovní hudba předpokládá předchozí studium uchazeče, většinou na konzervatoři nebo hudebním gymnáziu. Není vyloučeno studium soukromé. Ke studiu v tomto programu je přijat student, který ve svém vystoupení u nástroje prokáže vysokou míru talentu, hráčské spolehlivosti, hudební představivosti a schopnosti zvukového ztvárnění (naregistrování) interpretovaných skladeb.
Ve specializaci Duchovní hudba obsahuje přijímací zkouška tři disciplíny: varhanní interpretaci, varhanní improvizaci a dirigování. Uchazeč rovněž při přijímacím řízení absolvuje test, kde musí prokázat své znalosti a přehled v oblasti kultury. Studium bakalářského programu Hra na varhany a duchovní hudba navazuje na dovednosti, jež si student osvojil v minulých letech, rozvíjí jeho schopnost samostatně a ve všech souvislostech studovat hudební repertoár a vede studenta k širším znalostem souvislostí historického a současného kontextu.

 

  1. Hra na varhany:
    1. skladba J. S. Bacha s výjimkou tzv. 8 malých preludií a fug
    2. triová skladba J. S. Bacha (rychlá)
    3. chorál J. S. Bacha s kolorovaným c. f.
    4. skladba z období romantismu
       
  2. Improvizace:
    1. praktické spojování hlavních a vedlejších kvintakordů včetně jejich obratů (přísné a volné spojování) v tóninách: C, G, D, A, F, B, Es dur; a, e, h, fis, d, g , c moll
    2. krátká kadence s použitím mimotonálních dominant v dané libovolné tónině
    3. osmitaktová perioda s předvětím a závětím v dané libovolné tónině
    4. doprovod k dané melodii písně
    5. volná improvizace na dané téma
    6. praktické provedení daného číslovaného basu
       
  3. Dirigování:
    1. zvládnutí základní dirigentské techniky v rozsahu:
      • základní postoj, základní držení rukou – užití taktovky
      • dva základní dirigentské pohyby – příprava a nástup
      • jednotlivé druhy taktů a jejich taktovací schéma (takt dvoudobý až dvanáctidobý)
      • základní dynamika (crescendo a decrescendo)
      • nástupy
      • závěrová gesta – koruny (fermaty)
      • tempové podání skladeb – základní agogika
    2. Praktické dirigování u klavíru:
      • B. Smetana: Tři ženské sbory
      • B. Smetana: Věno

Hra na varhany, improvizace a dirigování tvoří po 30% celkového hodnocení.
Součástí přijímací zkoušky je všeobecný vědomostní test, který tvoří 10% celkového hodnocení.