Dramatické umění nemá doposud v systému českého školství vytvořen prostor, ve kterém by se žáci a studenti s tímto specifickým druhem umění seznamovali (jako je výtvarné umění a hudba zastoupeno předměty výtvarná a hudební výchova)
Okrajově se dramatickým uměním zabývá předmět literatura, ale jen několika vstupy a spíše literární složkou tohoto syntetického druhu umění. V současné koncepci základního a gymnaziálního vzdělávání (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání) je dramatické umění zařazeno formou doplňujících oborů dramatická výchova (RVP ZV) a dramatický obor (RVP GV). Pokud školy nemají pedagoga pro pravidelnou výuku, mohou tyto obory zařadit i formou jednotlivých lekcí, dílen, seminářů a projektů. RVP ZV a RVP GV nabízí rovněž tzv. průřezová témata. I ta mohou být zpracovávána a nabídnuta školám formou výukových programů, lekcí, dílen, seminářů a projektů. Divadlo totiž nabízí postupy, které se staly jádrem metod aktivního učení založených na jednání v situacích a případně i v přijatých rolích. Tyto metody sociálního učení vedou k lepšímu pochopení a zvládnutí prostředků komunikace, k rozvíjení schopnosti orientace ve vzniklé situaci a následně volby adekvátního chování , k vcítění se do druhého a pochopení motivace jeho jednání. Obor divadlo a výchova se intenzivně zabývá jejich výzkumem a praktickým využitím ve výchově a vzdělávání. Studenti jsou seznamováni s jejich teoretickými východisky z oblasti divadelní i společenskovědní a učí se je prakticky používat a zpracovávat tímto způsobem nejrůznější témata. Obor dramatická výchova úzce souvisí s ostatními obory studovanými na DIFA JAMU. Spolupracuje s nimi při hledání teoretických východisek oboru i v oblasti praktické výuky. Studenti dramatické výchovy se postupně zapojují do tvůrčích týmů připravujících divadelní inscenace. Prověřují tak v divadlech v západní Evropě běžnou praxi tvorby projektů, které připravují školní děti mládež na návštěvu divadelní inscenace v profesionálním divadle. Umožní jim pak sledovat představení s větším porozuměním tématu i způsobu divadelního zobrazování skutečnosti. Součástí oboru divadlo a výchova je i oblast tzv. divadla ve výchově. Ateliér DaV soustavně experimentuje s postupy Divadla Forum Augusto Boala a přizpůsobuje je českým podmínkám a věku účastníků (mládež od 12ti let). Výsledky praktických projektů jsou předmětem teoretického zobecnění a vytváření metodiky pro tuto práci a jsou konfrontovány v mezinárodních projektech (spolupráce se školami v Utrechtu a Dartingtonu). Ateliér DV rozvíjí své aktivity na poli mezinárodní spolupráce a čerpá tak zkušenosti ze zemí, kde existuje dramatická výchova jako vyučovací předmět na školách desítky let (Holandsko, Velká Británie) a poskytuje naopak své zkušenosti tam, kde se tento obor začíná teprve rozvíjet (např. společný projekt se školou v Lingenu). Cílem oboru je tedy jeho soustavné rozvíjení na vysokoškolské půdě a příprava absolventů, schopných obor koncepčně rozvíjet a hledat další možnosti jeho uplatnění v oblasti výchovy a vzdělávání i v oblasti dramatického umění. Studium je realizováno ve víkendových ucelených blocích. Tyto bloky jsou jednotlivě nabízeny i pro zájemcům o kurzy celoživotního vzdělávání z řad pedagogů, středoškolských studentů (jako součást celoživotního vzdělávání nebo jako přípravné kurzy ke studiu na DIFA JAMU) i široké veřejnosti.
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- vytvářet a prakticky realizovat hodinu, výukový program, dílnu, seminář a projekt pro doplňující obory dramatická výchova a dramatický obor Rámcového vzdělávacího programu pro základní a gymnaziální vzdělávání
- vytvářet a prakticky realizovat hodinu, výukový program, dílnu, seminář a projekt na tzv. průřezová témata Rámcového vzdělávacího programu pro základní a gymnaziální vzdělávání
- vytvářet inscenace Divadla Forum pro děti a mládež i s dětmi a mládeží.
Charakteristika profesí a institucí, kde může uplatnit získané vzdělání
Základní a střední všeobecné školství
- Asistence ve výuce předmětu dramatická výchova na základní škole a dramatický obor na základní
umělecké škole a gymnáziu
- Nabídka dílen, seminářů, výukových programů, lekcí a projektů pro doplňující obory RVP ZV a RVP GV
- Nabídka dílen, seminářů, výukových programů, lekcí a projektů pro průřezová témata RVP ZV a RVP
GV
- Kurzy a semináře pro učitele, kteří by chtěli sami ve svém předmětu tyto postupy využívat
- Divadlo Forum
Mimoškolní výchova
- střediska volného času (vedení zájmových kroužků dramatické výchovy, jednorázové programy)
- střediska dramatické výchovy (tvorba a realizace dílen, programů a projektů pro školní třídy)
- občanská sdružení se zaměřením na divadlo a výchovu
- realizační týmy pro přípravu dílen, dlouhodobých kurzů a amatérských divadelních festivalů
Profesionální divadla
- tvorba projektů, připravujících školní děti a mládež na návštěvu divadelního představení
- další projekty, navazující na shlédnuté představení
- využívání postupů divadla ve výchově (zejména Divadla Forum), vytváření takových inscenací s herci
Další instituce, které zaměstnávají absolventy oboru DV
- střediska výchovné péče
- domovy mládeže
- dětské nemocnice
- domovy důchodců
- střediska pěstounské péče
Závěrečná bakalářská zkouška se skládá z těchto částí:
Obhajoba bakalářské práce
Obhajoba bakalářského projektu
Ústní zkouška z předmětů:
Teorie a didaktika dramatické výchovy
Dějiny světového divadla
Dějiny českého divadla
Obecná didaktika
Psychologie
Pedagogika
Teorie divadla
Specifikace oboru | |
---|---|
Kód | DRAMVYCH |
Typ | Bakalářské prezenční jednooborové |
Titul | BcA. |
Doba studia | 3 Roky |
Obor zajišťuje | Divadelní fakulta |
Akreditace | |
---|---|
Akreditováno do 31. 12. 2024 |
Garant | |
---|---|
prof. PhDr. Silva Macková |