Kurz č. 3 – Praktická aplikace moderních studijních materiálů a učebních pomůcek ve výuce klavírní hry

Kurz č. 3 – Praktická aplikace moderních studijních materiálů a učebních pomůcek ve výuce klavírní hry

Základem náplně tohoto kurzu jsou pedagogické i interpretační semináře a metodika klavírní hry, které jsou kombinovány s možností individuálního studia sólové klavírní hry, korepetice i improvizace a s konzultacemi výkonů žáků frekventantů v sólové i komorní hře. Vzdělávání proto probíhá ve třech rovinách: 1. získávání znalostí, 2. praktická orientace a dovednosti při jejich uplatňování, 3. individuální ověření nabytých poznatků a zkušeností při vlastním studiu problematiky klavírní hry a ve výuce žáků.

Metodika: přednášky zahrnují a reflektují následující okruhy témat a skutečností: v posledním desetiletí vznikla řada nových kvalitních klavírních škol a sbírek instruktivních skladeb se specifickým zaměřením např. na předškolní věk dětí, na poznávání hudební literatury u klavíru, na rozvíjení tvořivosti žáka formou improvizace, na práci s urtextovými edicemi skladeb, na hru jazzu a zábavné hudby. Vznikly nové instruktivní skladby i materiály zajišťující praktické uplatnění teoretických znalostí žáků při studiu klavírních skladeb. Rozšířily se počty a specifické zaměření klavírních soutěží, např. v nízkých věkových kategoriích, ve čtyřruční hře atp., o kterých nestačí pouze informovat, je třeba též pomoci k jejich efektivnímu využívání v práci pedagogů.

Další témata předmětu Metodika:

Individuální a vyvážený způsob volby repertoáru pro žáky ZUŠ. Práce na skladbě a optimalizace spolupráce s rodiči při vytváření správných návyků efektivního cvičení; interpretace jako prostředek emocionálního sebevyjádření, komunikace a radostného tvoření i vnímání hudby žáky.

Metodické postupy při práci na skladbě, srovnání zastaralých a moderních přístupů. Význam analýzy skladeb.

Základní druhy klavírní techniky. Význam technických cvičení a způsoby práce s nimi.

Možnosti dětské ruky. Řešení technických obtíží – nalézání příčin problémů.

Pedalizace a její metodika od počáteční výuky.

Studium klavírních etud. Nejčastěji užívané sbírky etud pro začínající i pokročilé, specifičnost práce na etudě se začátečníkem.

Práce s písní od počátků výuky na elementárním stupni. Metodika výuky improvizace, improvizace doprovodu, hra podle akordických značek atd. České i zahraniční materiály.

Repertoár a způsob práce při výuce čtyřruční hry.  (rozsah: 60 hodin)

Pedagogicko-psychologické aspekty klavírního pedagoga a žáka v současnosti:

Cílem je na základě teoretických poznatků a praktických příkladů přispět k hlubšímu uvědomění si významu role učitele v současnosti a bližšímu porozumění osobnosti žáka.

Předmět se zabývá pedagogicko-psychologickými aspekty dvou základních činitelů výuky hry na klavír – klavírního pedagoga a žáka –  v kontextu 21. století. Věnuje se postavení a roli pedagoga, pedagogově motivaci k výuce a bezprostředně v pedagogickém procesu a stylu jeho učení. Představeni jsou vybraní klavírní pedagogové a jejich pedagogický i lidský odkaz.

Žák je charakterizován na základě svého vývoje. S ohledem na stupeň dosažených hudebních schopností a dovedností žáka se zřetelem ke klavírní hře jsou zmiňovány možnosti efektivní, smysluplné a radostné výuky hry na klavír v každém věku. Zřetel je brán mimo jiné také na další faktory, například specifické poruchy učení.

Předmět je založen na kombinaci dvou principů:

  1. Prezentace vybraných tematických okruhů
  2. Aktivní participace posluchačů při výuce – řízená diskuse (rozsah: 20 hodin)

Pedagogické a interpretační semináře: poskytují praktické ukázky využívání nových pomůcek, které významně ovlivňují kvalitu vyučovacího procesu. Jejich využívání je umožňováno jednak informacemi o jejich existenci, jednak jejich poznáváním a získáním dovednosti je zhotovit, či obměňovat podle potřeb a věku žáků, případně i zvládnutím způsobu práce s moderní digitální záznamovou technikou (audio a video rekordéry, multimediální programy na PC, kamery, atd.). Široká škála informací je poskytována tak, aby napomohla pedagogům v orientaci na internetu a při využívání nahrávek z osobních i školních  archivů způsobem, který umožní zaměřit sebevzdělávání na specifické potřeby jednotlivců.

Vzhledem k tomu, že mnohé z těchto pomůcek a moderních informací přicházejí ze zahraničí, je důležité naučit pedagogy pracovat se specializovanými odbornými časopisy, speciálními instruktivními zvukovými a obrazovými materiály atd. Lektoři kurzu sami překládají, případně zajišťují překlady významných odborných textů pro jejich snazší aplikaci v praxi.

Další náplň seminářů přináší kontakt frekventantů se současnými skladateli a interprety, kteří svými názory a radami poskytují možnost aktualizace předchozího odborného vzdělání. Rovněž setkávání s našimi i zahraničními vysokoškolskými klavírními pedagogy je zdrojem nových pohledů na výuku.

Frekventanti kurzu mohou využít možnosti vystoupení svých vybraných žáků na koncertech v aule HF JAMU, které jsou nahrávány, analyzovány a archivovány. Koncerty mají tematické zaměření buď k přípravě na konkrétní klavírní soutěže národní či mezinárodní, nebo na interpretaci skladeb určitého stylového období, žánru, skladatele, na určitou věkovou skupinu žáků.

Součástí je analýza předvedeného interpretačního výkonu, případně jeho videozáznamu. Výkon je posuzován z hlediska pochopení sémantiky autora, převažující estetiky daného stylu i z hlediska vhodnosti zvolených technických prostředků interpretace. Konfrontace názorů frekventantů a jejich konfrontace s názory pedagogů objektivizuje hodnocení výkonu, přináší frekventantům i interpretovi jasnou odezvu a určuje tak další směr jejich práce.

Frekventanti se seznamují s aktuálními poznatky oboru, analyzují práci špičkových pedagogických osobností (živě či pomocí záznamu). Praktické seznámení frekventantů s novými notovými materiály a pomůckami, zejména pro elementární klavírní pedagogiku. Zvukové nahrávky instruktivní literatury. Analýza záznamů výkonů z klavírních soutěží. Prostor pro diskusi a formulaci názorů na témata zvolená frekventanty, např. metodika výuky pedalizace, artikulace, čtyřruční hra apod.

Zvláštní prostor je v tomto kurzu věnován klavírní improvizaci a její metodice pro základní umělecké školy.

Součástí seminářů jsou dále diskuse a vzájemná výměna zkušeností v zájmových skupinách, z nichž je největší skupina pedagogů, kteří se specializují na výuku předškolních dětí a skupina pracující s dětmi s lehkými mozkovými dysfunkcemi či s handicapovanými žáky.

Speciální pomoc je poskytována pedagogům s těžkým zrakovým postižením a ve spolupráci s radou zrakově postižených učitelů hudby, která pracuje na půdě Spojené organizace nevidomých a slabozrakých (SONS), jsou konzultovány možnosti získávání notových materiálů a přizpůsobení nových učebních pomůcek pro zrakově handicapované pedagogy(rozsah: 60 hodin)

Podmínky pro získání Osvědčení o absolvování kurzu

Osvědčení o absolvování kurzu je vázané na účast evidovanou na prezenčních listinách a písemnou zprávu každého frekventanta, která zahrne jeho vyjádření k přínosu kurzu pro jeho práci a konkretizaci dosažených pedagogických výsledků. Na Osvědčení budou vyznačeny předměty hromadné i individuální výuky, kterou posluchač absolvoval.