Kurz č. 2 – Stylová klavírní interpretace a moderní teorie klavírní hry

Kurz č. 2 – Stylová klavírní interpretace a moderní teorie klavírní hry

Ve čtyřech semestrech tohoto kurzu jsou zahrnuty povinné předměty hromadné: Dějiny klavírní hry a pedagogiky (9 hodin), Dějiny a literatura klavíru (36 hodin), Teorie klavírní interpretace (9 hodin), Pedagogický seminář (24 hodin), Interpretační seminář (20 hodin) a volitelné předměty individuální nepovinné: Hra na klavír, Pedagogické konzultace, Korepetice, Improvizace, Hra na cembalo.

Kurz poskytuje teoretické i praktické znalosti o vývoji klavírní hry a způsobu historicky poučené interpretace skladeb, které patří do pedagogického i koncertního repertoáru pianistů, od nejstarších období klávesové literatury až po současnou klavírní tvorbu. Informace historické povahy jsou provázány s praktickými zvukovými ukázkami, hranými jak na klávesových nástrojích, jež byly předchůdci dnešního klavíru, tak i na moderním klavíru. Obsáhlý průřez instruktivní literaturou klavíru je uskutečňován formou analýzy skladeb a jejich interpretace, konfrontován s výkony světových umělců a pedagogů i studentů a žáků. Je při tom využíváno mistrovských nahrávek na zvukových a obrazových nosičích a záznamů z mezinárodních klavírních soutěží i živých ukázek na seminářích spojených s jejich analýzou. Tato analýza je zároveň praktickým doplněním a aplikací moderní teorie klavírní interpretace do pedagogické praxe. Hlavní zřetel v teorii interpretace je věnován dvěma oblastem: 1. efektivnímu studiu klavírní skladby, 2. přípravě a průběhu veřejného vystoupení. Ve volitelných předmětech je umožněno frekventantům, aby si sami zvolili počet hodin a jejich rozvržení i náplň podle svých individuálních potřeb a pracovního zaměření. Na vlastní hře na klavír si mohou ověřit správnost pochopení a uplatňování získaných poznatků, dále konzultovat výsledky své práce se žákem, případně rozvíjet své umění klavírního doprovodu.

Podrobné obsahy předmětů s vyšší hodinovou dotací:

Dějiny a literatura klavíru

  • Život a tvorba anglických virginalistů, francouzských clavecinistů, Frobergera,  Kuhnaua, Purcella, Händela a Bacha, vznik a vývoj klavíru, temperované ladění.
  • Čeští mistři a jejich podíl ve vývoji klasicismu, vývoj klavírů, Bachovi synové a jejich tvorba, život a klavírní dílo Haydna, Mozarta a Beethovena
  • Život a tvorba Dusíka, Webera, Mendelssohna, Schuberta, Schumanna, Chopina, Liszta , Brahmse, Smetany, Dvořáka, česká klavírní škola, život a tvorba Francka, Saint- Saense, Fauré, vznik francouzské klavírní školy.
  • Vznik ruské klavírní školy, život a tvorba Čajkovského, Rachmaninova, tvorba představitelů Mocné hrstky a dílo významných impresionistů Debussyho a Ravela, život a dílo Regera, zakladatele neoklasicismu Busoniho, Hindemitha, klavírní tvorba Schönberga, Berga a Weberna.
  • Nové směry ve francouzské hudbě – tvorba členů Pařížské šestky a jejich klavírní dílo, projevy ruské moderny – Skrjabin, Stravinskij, Prokofjev, Šostakovič, zástupci polské a maďarské moderny – Szymanowski, Bartók.
  • Tvorba Martinů, Janáčka, anglo–americká klavírní tvorba, Messiaen a jeho klavírní dílo.

Interpretační seminář

Analýza předvedeného interpretačního výkonu, případně jeho videozáznamu. Výkon je posuzován z hlediska pochopení sémantiky autora, převažující estetiky daného stylu i z hlediska vhodnosti zvolených technických prostředků interpretace. Konfrontace názorů frekventantů a jejich konfrontace s názory pedagogů objektivizuje hodnocení výkonu, přináší frekventantům i interpretovi jasnou odezvu a určuje tak další směr jejich práce.

Pedagogický seminář

Seznámení se s aktuálními poznatky oboru, analýza práce špičkových pedagogických osobností (živě či pomocí záznamu). Prezentace vlastní pedagogické práce frekventantů před odborným publikem a následná diskuse.

Schopnost formulace odborných názorů při hodnocení výkonů žáků. Tříbení názorů v diskusi o formách a metodách rozvíjení interpretačního talentu. Praktické seznámení frekventantů s novými notovými materiály a pomůckami, zejména pro elementární klavírní pedagogiku. Zvukové nahrávky instruktivní literatury. Analýza záznamů výkonů z klavírních soutěží. Prostor pro diskusi a formulaci názorů na témata zvolená frekventanty, např. metodika výuky pedalizace, artikulace, čtyřruční hra.

Vzdělávací cíl

Poskytnout klavírním pedagogům spolehlivou orientaci v oblasti nových poznatků z historie klavírní literatury, interpretace a pedagogiky, které se v posledních desetiletích zmnohonásobily a vedly k rozšíření repertoáru a k významným změnám v jeho interpretaci i pedagogickém využití. Nejde jen o jednostranné zaměření na historicky poučenou interpretaci staré hudby, ale zároveň s tím i o aplikaci nejmodernějších poznatků o efektivním studiu klavírní hry. To má přímý dopad na kvalitu veřejných vystoupení žáků, na úspěchy v národních i mezinárodních soutěžích, na šíři jejich znalostí a kulturního rozhledu.

Podmínky pro získání Osvědčení o absolvování kurzu

Účast v předmětech evidovaná v prezenčních listinách. Absolventi kurzu obdrží osvědčení s vyznačením studovaných předmětů, případně dosaženého prospěchu při závěrečných zkouškách, pokud o zkoušku požádají.